Sunday, November 7, 2010

Saper pandai, Sek tino ka? sek jatei???

TERINGAT zaman persekolahan dulu, setiap kali keputusan peperiksaan diumumkan, antara soalan yang sering dibangkit ialah sama ada pelajar lelaki atau perempuan yang mendapat nombor satu atau memperoleh markah tertinggi.


Tidak hairanlah, persaingan atau perbandingan antara gender terus diperkatakan meniti alam dewasa termasuk soal tahap kepintaran dan kecerdasan otak - siapa lebih pintar lelaki atau wanita? Sama seperti perbandingan dalam aspek lain antara lelaki dan wanita, soal siapa lebih pintar boleh dikatakan tidak mempunyai jawapan tepat. Secara amnya, tidak ada mekanisme yang adil bagi menentukan antara lelaki dan wanita, siapa lebih pintar, cerdas, bijak atau pandai. Ini kerana hakikatnya, piawaian kepintaran itu bersifat agak subjektif dan tidak dapat ditentukan dengan tepat dan adil.

Namun, kebanyakan laporan kajian pakar sains dan psikologi yang pernah disiarkan di media setakat ini nampaknya lebih memihak kepada lelaki. Bersandarkan piawaian tertentu (lebih menjurus kepada kebolehan kognitif), golongan lelaki dianggap lebih bijak daripada wanita.

Peringkat awal kajian yang membandingkan faktor jantina dengan kepintaran melalui ujian IQ yang dikendalikan pada awal abad ke-20 menunjukkan, jantina tidak mempengaruhi kepintaran seseorang manusia.

Pada tahun 1995, kajian LV Hedges and A Nowell menunjukkan wujudnya perbezaan signifikan dari segi statistik dalam purata IQ antara lelaki dan wanita menggunakan data yang pernah disiarkan dalam kajian tahun sebelumnya. Untuk beberapa ujian dalam kajian ini, pencapaian lelaki mengatasi wanita dalam pemahaman bacaan, kelajuan persepsi, dan perhubungan memori.

Beberapa kajian lain pada pertengahan 1990-an juga menunjukkan ada sedikit perbezaan dalam tahap IQ lelaki dan wanita.

Pada 1999, Prof Emeritus dalam bidang Psikologi di Universiti of Ulster, Ireland, Richard Lynn berkongsi analisis yang dilakukannya. Analisis itu menunjukkan purata IQ lelaki melebihi kira-kira tiga hingga empat mata daripada wanita. Seterusnya, beberapa kajian lanjutan yang dikendalikan beliau dan pakar lain juga turut menunjukkan kelebihan mata kepada jantina lelaki dalam tahap IQ.

Dalam kajian Lynn, beberapa fakta lain turut dibentangkan. Antaranya, nisbah antara lelaki dan wanita yang mempunyai IQ menghampiri tahap genius adalah 8 :1. Mungkin ini dapat menghuraikan mengapa dalam 110 sejarah Anugerah Nobel, hanya dua wanita pernah memenanginya untuk bidang fizik, empat dalam bidang kimia dan belum ada lagi wanita yang pernah memenangi pingat dalam bidang matematik.

Peningkatan IQ bagi remaja lelaki, mengatasi remaja perempuan bermula ketika usia mereka mencecah 16 tahun. Situasi yang menunjukkan pelajar wanita lebih berjaya daripada pelajar lelaki di universiti adalah disebabkan sistem pembelajaran yang berorientasikan peperiksaan serta penekanan terhadap kerja kursus yang mengiktiraf ketekunan berbanding kepintaran, memberi kelebihan kepada pelajar wanita. Apabila mencecah usia 21, pencapaian skor IQ lelaki lebih tinggi lima mata daripada wanita. 

Melihat dari pengertian kepintaran itu sendiri yang merangkumi kebolehan pemikiran, menyelesaikan masalah, kejuruteraan, pengetahuan am dan memori, lelaki mengatasi wanita. Namun, jika dilihat dalam skop yang lebih mendalam, wanita lebih hebat dalam pemikiran verbal, penguasaan bahasa asing dan ejaan.

Tidak dinafikan, cara hidup golongan lelaki membentuk kepintaran yang ada dalam diri mereka sejak zaman dulu lagi. Contohnya, di zaman purba, posisi sebagai pemburu dalam komuniti manusia menyebabkan lelaki terpaksa berdepan dengan situasi yang memerlukan kemahiran menyelesaikan masalah hampir setiap hari. Tanggungjawab penting yang digalas golongan lelaki masa kini juga membuatkan mereka memiliki pemikiran yang lebih tajam.

Saiz otak lelaki yang lebih besar daripada otak wanita turut dikaitkan sebagai faktor lelaki lebih pintar daripada wanita. Otak yang lebih besar dikatakan mempunyai lebih banyak isu yang boleh memproses maklumat.

Persoalan mengapa kebanyakan posisi atau jawatan tinggi dalam pelbagai organisasi dan bidang pula adalah lelaki boleh dikaitkan dengan kelebihan semula jadi lelaki. Antaranya, memiliki hormon testosteron yang tinggi, membuatkan daya saing dan motivasi untuk berjaya adalah lebih tinggi daripada wanita. Kejayaan, persaingan dan mengalahkan pencabar dianggap persoalan hidup dan mati bagi lelaki seperti ini.

Berbeza halnya dengan wanita yang sekuat manapun mereka mencuba, rata-ratanya sering tersangkut dengan tanggungjawab wanita sebagai isteri dan ibu. Namun, kelebihan yang dimiliki suatu jantina tidak seharusnya dijadikan modal untuk memandang rendah jantina yang satu lagi. Kelebihan bilangan lelaki pintar tidak bermakna semua yang bergelar wanita itu tidak pintar.

11 comments:

Anonymous said...

huhu, zack, tq for d info!!

Fiqah Alias said...

lelaki ag pndai sbnonye..bkn sbb pe..tahap kematangan lelaki nie ag hebat brbanding pompuan..agpn,nisbah akal n nafsu lelaki kn 9:1 berbanding pompuan 1:9..haa..dh jelas dh pn kt ctu..huhu..i2 sbb dlm islam,lelaki adalah PEMIMPIM..haa..ingt yer yg tu..ANDA PEMIMPIN..

L said...

xtaw plak,, patot la u nmpk bernafsu keatas makanan2 ,,, kui3

hanna sofea said...

L jahat..xbaik2..

mumumeow said...

pompuan emo jer lebey...

Fiqah Alias said...

mmg pn..bkn pe..cian kt mknn2 2..xde yg nk lahap deme,slain kte...btoi x mumu..?? hik3...

L said...

ha4
jolo3...

Fiqah Alias said...

=p

Anonymous said...

zack kalo qunsa cmna pulok?? haha

l said...

lolz, maner la ak taw, deme xwat kajian lagi,, hahaha, nt ak seniri yg akan wat kajian eeehh

Arra Ahmad said...

lelaki nampak je tak pandai tapi sebenarnya bijak gak..sebaliknya bg ppuan