Monday, August 15, 2011

Kasih sayang

asslamualaikum, urm,,  hrni L nk bincang pasal persoalan tentang cinta dan kasih sayang. ada orang yg phm bcenta nie hnya untuk orang muda2 jak. yang dah tua dah beranak pinak dah bercucu cicit nk becenta apa lagi la. cinta ni luas. cinta pada Ilahi, cinta pada rasul, cinta pada manusia , cinta pada haiwan, cinta pada tumbuh-tumbuhan cinta pada kasih sayang cinta pada perdamaian dan macam2 lg cinta.. cinta nie boleh sampai jadi satu syarat untuk masuk syurga. berdasarkan hadis rasulullah s.a.w.
kata nabi, demi diri aku yg berada di bawah kekuasaan Allah,kamu ni xkan sekali masuk syurga shingga lah kamu beriman dan kamu sama sekali tidak beriman sehingga kamu saling berkasih sayang. (muslim).

banyak orang hrni nk masuk syurga tp saling benci membenci. ak xsuka kamu, kamu xsuka ak. macam mana nk masuk syurga sbb xda iman, mcm mana nk ada iman kamu x berkasih sayang. haaa.. jgn kita hnya pham kasih syg tu hanya untuk laki dan perempuan sahaja. DAP. di alam percintaan. padahal kita sekarang nie kena berkasih sayang, satu taman, satu kampung, satu surau, satu mesjid, satu kelas, sesama rakan blogger kita. kasih sayang dah hilang! kita suburkan kembali kasih syg sesama kita. dgn iman! sbb pa skrg nie, kita sesama ummat islam makin kurang makin gersang kasih sayang nieh. bila manusia xda perasaan kasih syg maka dia tidak akan sempurna iman. wlpn dia nie rajin semayang, hitam dahinya. wlpn pakai serban, walau pakai bju melayu walau pakai jubah. selagi kita xberkasih syg slg tu kita x kan sempurna iman.

cinta ialah jiwa kehidupan. bila satu tarikkan(cinta) berlaku diantara manusia nie so manusia kan jadi rapat, jd ngam  jd ketat. waaa. cuba kita lihat tarikkan yg berlaku pd magnet. magnet tu ad tarikan satu selatan satu utara.tp pasal apa saling menarik, padahal xsama! 1 utara 1 selatan. sbb ada stu tarikkan yg dpa seniri dapat rasa. wlpn xsama kutub tp boleh ada rasa cinta. berbeza dgn manusia, xleh sama sbb xsama,kamu belah mana? sy belah utara. kamu belah mana? sy selatan.. ooo kita xgeng! dia xmaw tiru magnet. wlpn berbeza kutub tp tetap wujud kasih syg. kita dok belajaq pasal magnet , dalam sains lah apa lah tp kita hanya belaja tp kita amalkan dalam diri kita. knpa kita xjdkan besi berani tu sbg contoh? sbb perasaan kasih syg tu telah gugur.

knpe suami sgt amik berat thdp isteri dia? sbb ada satu perasaan kasih syg yg wujud dlam ht dia. knpe seorang ibu nieh, wlpn jahat macam mana pun anak dia dia tetap cium anak dia. walaupun anak tue lah yang bunuh suami dia. bila dibebaskan dari tuduhan di makamah, ibu tu tetap peluk anak dia! cium anak dia! wlpn anak tu dah mmbunuh suami dia.  sbb pa?? sbb syg.. cinta, kasih syg.  kenapa org tu boleh trim pokok bunga, boleh catik bunga dia, kita pun dok jaga pokok bunga kita tp xcantik macam orang tu. kerana apa? jiwa. sbb dia cinta dgn pokok tu. sbb dia wat dgn pnuh kejiwaan.ada orang wat, awal2 jek kejiwaan, dia tgk orang depan umah dia cantik, sebelah umah dia pun cantik, belakang umah dia pun cantik, tanam pokok bunga, dia pun tanam gak pokok bunga. semata kerana pa? sbb diorang tanam.  orang2 sebelah dia tanam kerana pa. kerna jiwa. sbb tu pokok bunga orang tu ditanam menjadi, daun nya hijau cantik, bunga dia lawa2 belaka. warna nu warna nie. ini lah dinamakan kasih.

kalu kita ada jiwa, kita ada kasih pada surau, masjid sehari kita xdtg , kita rasa ssh hati. kalu kita ada jiwa dalam majlis ilmu, sehari kita xdatang kita rasa susah hati.sbb pa? sbb kita dah tnm kasih syg tu dalam sedalamnya. tp bila manusia xda jiwa. majlis ilmu dia xkan kekal. segala program yang dia nk wat xkan kekal. xkan jadi. sbb dai xwat dgn spenuh jiwa raganya. bila kita wat dgn penuh kejiwaan, penuh kasih syg, menda2 lain akan terbakar. orang hasut kita, jgn datang suraw, lantaklah ak tetap nk g sbb jiwa ak ada kat situ. dia dah ada tarikan magnet disitu..

skrg ni kasih syg sesama kita dah hilang. dlm msjid dh hilang kasih syg antara jemaah. ustaz dgn ustaz. ustazah dgn ustaz. bergaduh habes! kita nie orang kaya, kalu kita ada sifat kecintaan pada org miskin. kita bygkan kalu kita jadi orang miskin. barula kita jadi orang hebat sbb kita rasa.. masalah kita xpenah rasa apa perasaan orang.kita xpenah syg dia, apa yg dia wat apa yg dia korban, kita xpenah pk seorang suami xpenah pk pengorbnn isteri. mak bapak korban utk anak2, anak2 nie xpnh pk mak dia beranak dia, mak dia jaga dia, mak dia susukan dia ,mngasuh dia, mak dia jrg tido mlm sbb nk jaga dia. tp bila anak ni dah besar, kecinta pd org len dah melebihi dari kecintaan mak bapak.dan pada masa tue mak bapak diterajang. anak2 lari rumah g ikut sedara2 lombok. ikut lari , pastu dah sampai sana, bila susah mula terhegeh2 nk cari mak bapak. baru nk pk pengorbanan ibu.

urrrrmm.. aaser nk tules ag tp tgk panjang sgt dah nie.. huhu. urrrm.. nt lah smbung balek. wah. urrrm. cinta itu penting! urrm. semoga perkongsian ini dapat sedikit sbyk mmberi kesedaran kpd kita smua..=)
selamat berpuasa ya!

102 comments:

Cik Bell said...

betul tu..
skOp cinta amat luas..ta[i dahulukan cinta Illahi ;)

Fiqah Alias said...

sy syg awk? awk syg sy? hehe..kasih sayang sesama manusia mmg perlu ad sbb hubungn sesama manusia mst sentiasa dijaga selain hubungan manusia dgn pencipta... (^.^)

ieda said...

kasih sayang , cinta semua tuu sgt2 luas .. cukup kita tahu menilai erti kasih sayang itu barulah dtgnya cinta .. :)

Putera Helmei said...

bnyk kata2 dpt diambil.. kpd muda mudi tu kna beringt sama jgn brcinta kt pasangan ja..

jaya jr said...

ramai orang ade masalah dilema cinta..hihihi

ILA HonEyBuNNy said...

ya......

kasih syg adalah anugerah terindah dr Allah untuk kita....hargailah segala kasih syg yg ada...;-)

♥ manje ♥ said...

cinta padaNYA kekal abadi...

dwaty said...

perkongsian yang sangat baik.... boleh dijadikan panduan... cintaila yang Maha Esa...

Fadzli Amir said...

Betul..aku sokong...kasih sayang dah mula terhakis dlm masyarakat...dulu oleh sebabkan kasih sayang sesama sekampung, kita berani tegur kalu tengok anak sesiapa yg berkelakuan tak senonoh...tapi sekarang tak lagi...oleh kerana takde kasih sayang, ko punye hal aku punye hal...

meaw said...

kasih sayang dalam lumrah kehidupan manusia takkan pernah lari jauh dalam diri setiap manusia... :D

Bitter said...

kasih sayang kepada-Nya insya-Allah takkan terhakis dihati :)

SweetLikeWhat said...

setuju..cinta itu luas..:)

NM02 said...

eh, dah follow kite lom ek? kalu lom, sudi2kan lah eh... hehehe



>_<

Anies Anessa said...

so,mari la kita bercinta..hahaha

syasyah_biscuits said...

i love you.. you love love me... we are happy family.. lalalala. entry berilmu.. so, na like bnyak3.. :))

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

tepat sekali kaseh sayang tiada sempadan dan titik.

Aziatun Ayub said...

selamat berkasih sayang sesama Allah, rasul serta makhluk ciptaanNya.

Alia Ramley said...

nice entry. thumbs up*

Aku said...

salam...

selamat hari raya dan main meriam buluh baik-baik...

eima said...

perkongsian ilmu yg membuka minda ... alhamdulillah ...

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

artikel nie menarik. maera penah pegi solat kat masjid. mase tu maera tgk, maera paling muda.biasenye pas solat, kite salam2 kan.tapi peliknye kat situ, takde sorang jemaah perempuan pun yang nak hulur tgn bslmn! maera 1st time gi masjid tu. pelik sgt..masing2 mcm buat hal masing2..hurm..

Daktechic said...

kaseh n sayang xb0le dipisahkan kan,.
tgk kiri,tgk kanan ternampak semua yg dlm p0st nie

nice p0st^-^

caramelea.blogspot.com

Hanis Azla said...

bila berkasih sayang semuanya saling bersatu.. tiada permusuhan.. indahnya kasih sayang itu..

QueeN TerataI said...

alahai... shortform kamu ni susah nak faham.. :)

actually mmg entri yang menarik... dan memang benar kasih syg tu tak terbatas.. malah sesama makhluk di atas mukabumi ni pun kita kena syg.. haiwan... tumbuh-tumbuhan.. apatah lagi sesama manusia.. bkn hny suami isteri atau sekeluarga malah sesiapa sja.. rakan-rakan dan juga org lain..

iefa ujang said...

cinta ni luas n unutk smua bukan pda kekasih je

L said...

sori la ehhh.. sy taip, pastu xcheck balek..tu yg kdg2 typing error... sori ..

Mira said...

yup. cinta sgt lah luas
tak terhad utk just satu or dua benda.
org yg paling bhagia adalah org yg mengasihi dan dikasihi tak kisah lah dr sape2 pun. :D

Sekamar Rindu said...

Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya. Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.

fadh leyanie said...

secukup rasa bagi kehidupan manusia adalah perasaan cinta,,bukan hanya kpd sang kekasih,tetapi kepada ibubapa dan pencipta kita.

iMBobo said...

kasih ibu membawa ke syurga..kenapa lah anak2 sekrag ni sanggup berbuat jahat pd ibu bapa sendiri sedangkan mereka lah penat lelah membesarkan anak2nya..bila dah bekerjaya dan berharta, mula berkira dgn ibu bapa, walhal ibu bapa tidak pernah berkira dgn anaknya..fikir semula lah anak2 semua..sedih tgk keadaan sekarang..

HAZWAN17 said...

cinta..abadi cinta..cinta padaNya...cinta satu....
cinta selamanya

Prince Halilintar said...

cinta itu anugerah yang Allah berikan..kita sebagai manusia, perlu berfikir cinta mana yang Allah redhai dan murkai..

Sarah Mohd Saleh said...

cinta pd ALLAH SWT adelah cinta yg berkekalan selamanyer ;)

faridah nazurah said...

kadang2 pelik kan kenapalah manusia sekarang ni sanggup membunuh orang disayang kan? heran sungguh. mungkin hatinya dh mati drpd rasa cinta,kasih dan sayang.

muhamad hanif said...

cinta oh cinta,

dimanakah kau ?

Arpiiz said...

setuju sangat2, kalau masa muda je bercinta, yang tua ni nak buat apa pulak..hehe

myhatiku said...

indahnya kasih syng itu bila mendapat keredhaan dari-Nya :)

islam x mengajar kita membenci.

aulia suri said...

sbb sayang, saya dtg baca entry ni.. :Pp

Princess Feyqa said...

maksud sayang tu mmg luaskan maknanay.. tapi yg utama kena syg dekat pencipta kita ^.^

Ezad Skytech said...

cinta padaNya kekal sampai bila2..(^^,)

CintaZulaikha said...

apapon. kita ni kena tau, cinta apa yg paling terbaeek untuk kita..yg di dunia, ataupon yg diakhirat..

Cik Purple Pinkypuff said...

stuju.. cinta dan kasih sayang pada yg Esa kekal selamanya.. Beg itu juga kasih ibu kepada anaknya.. :) sebab tuh.. utk mengeratkan kasih syg.. kita perlu ikhlas dan saling memaafkan..:) http://littlequeenstory.blogspot.com/2011/08/maaf-perkataan-pendek-yang-boleh.html

peachippo said...

sekrg org lebih sygkan bende hidup jee sbb kesan dye jelas kat dunie..yg bende xhidup pulak gnjrannya lewat..tuu jadi mcm tuu..same2 ambik iktibar..thanx.. :)

IMANSHAH said...

marilah kita jalinkan
kasih sayang sesama kita
kerna ia telah lama hilang

PeRmAtA bIrU said...

salam ramadhan, benar tu marilah tautkan kasih sayang antara kita sesama manusia, dan makhluk2 Allah yang lain.. rasa kasih sayang itu sangat meluas..:)

fiq. said...

huhurm, setuju, kene ada kasih sayang antara manusia terutamanya sesama muslimin/man... sebab tu kene saling mendoakan, tapi kalau tak de kasih tu, nak doa pon tam mau,

amranaiman said...

kasih sayang penghubung jiwa :D

ïêmå å¢klê§ said...

cinta sesama manusia mesti kerana Allah baru la kekal abadi..

'rudy Tensai' said...

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa ia mencipta untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir" (Surah al-Rum: 21)

sizuka[Izzati] said...

well said, well written :)

H.J said...

kasih sayang..kasih la kepada Allah dan Rasulnya terlebih dahulu

Effa said...

betul. :) kunjung balas dari saya .. :)
http://housewifesdiary.com

Bro ahmad said...

orang salah anggap kot..sayang aja untuk kekasih..padahal untuk semua orang sekeliling,,waima kita tak kenal pun boleh kita nak sayang..paling penting sayang diri sendiri dulu baru nak sayang orang lain..jaga tingkah laku,jaga ibadah,jaga kesihatan...:)

Akue Achik said...

kasih syg sbnr kpd mnusia.. mmg ssh nak jmpa..Wallahualam..

Acik said...

indah sungguh ciptaan Illahi, kan! :)

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

cinta tak kira usia..cinta yang kekal hanya pada Illahi..

Nazz@Purple said...

entry yg menarik..alangkah indahnya jika semua berkasih syg..pasti tiada peperangan..

echaRierie said...

sy jgk msh mencari cinta..hehe..
btw, ada btlnya dan sy setuju dgn bro ahmad.. :)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

nice n3..
Cinta yg kekal abadi hanyalah padaNYA..

Siti Arfah said...

Terbaik ! Sebarkn cinta~cinta kita pada sesama insan. Cinta yg utama hanya pada yg ESA. :)

tomatokering :) said...

yg penting yg SATU tu . tak guna bercinta kalau yg SATU tu tolak tepi ;)

sleeping_maniac90 said...

yup cnta mmg luas.. hehe..
tp rmi y mngjar cnta manusia jew..

sergeant keroro said...

kejar cinta kepada Allah, nescaya akan didatangkan cinta manusia yang bahagia bersulamkan cinta Allah :)

Puteri said...

lari ke lombok tu paling tak leh bla..sbb dah terlalu sayang la tu kot ek..sanggup lari..pas dah tau susah baru nak cari mak bapak..

p/s: memasak ngan penuh kasih sayang juga akan membuatkan masakan menjadi sedap..

cemomoi said...

cinta antara benua, dok jauh senang tak banyak gaduh-gaduh

MamaEma said...

saya jatuh cinta dengan entry ini

chiLleD...!! said...

tanpa kasih sayang, xmasuk syurga lah kita..

ikatankasihku said...

kasih sayang yang suci lahir dari hati yang ikhlas

dhiera said...

cinta itu luas. tapi cinta pada Allah adalah kekal selama-lamanya~

Tea Dno said...

kasih sayang ni perlu tau.. dan tak perlu nak tunjuk melebih-lebih pun kalau ikhlas.. diri kita dan Allah je yang tahu pun dah memadai.. tu lah kan, orang skang lebih ramai saling membenci.. susah sangat nak bentuk sikap penyayang dalam diri tu.. hurmm..

NzA said...

cinta pd Allah akn jadikan kita seorg hamba yg saling hormat menghormati dan merendah diri.....

diya said...

yg penting jgnlah nak membenci orangg .
huh , skrg jugak nak pergi 'bercinta' dengan jiran. hahaha

maszmadi said...

cinta itu buta..... erm, betul ker L?..

L said...

cinta x buta... huu. kita yang buta.. cinta nie lahir dari ht(xnampak), kadang2 kita xsedar pun. tgk2 Allah dah buka ht kita untuk menyukai sesuatu.. hadirnya tnpa dipinta , adanya dihargai. eh3.. lebih2 plak.. huhu thx..=)

monologtinism said...

love is like magnet
one side north while the other side south
so that it won't repel

it's completing each other

miyoko suki said...

cinta pada yg satu berkekalan sampai bila2..

buDAK keCIK said...

sbb xde kasih syg la, jenayah semakin berleluasa...

kalu x, mne mungkin mereka sanggup bunuh budak yg x bersalah.

senyumSOYA said...

sayang korang kerana Allah ^^"~

dapat pahala kan?

JunAina said...

bila cinta, kasih dan sayang tiada di hati semuanya tersa kelat! gula terasa kehilangan manisnya, garam hilang kehebatannya...

||aLeaSaRa|| said...

sbb kasih syg dunia harmoni.sebab kasih syg juga kdg2 penjenayah masih bebas merata.kenapa?sbb sygkan anak si penagih dadahlah,maka si ibu tak sggp report kat polis.sbb sygkan suami yg ibarat haruan makan anak tu lah, si isteri tak sggp lapor kepada pihak berkuasa.

p/s:slm perkenalan ye.wah tak rugi singgah sini,nak kena godek semula n3 lama3 kat sini ni :)

tiefazatie said...

cinta itu ada pelbagai skop kan..=D

AdiaLuze said...

Sayang kalau disalurkan ditpt yang betul, Insyllah akan bermanfaat ^^

Asyila Zainuddin said...

setuju.. tak perlu ade benci membenci kn.. buat sakit ati je..

Mr.Thinker@Ali said...

ah. gua baca, gua komen. suka dgn entri ini. segalanya daripada yang maha esa. gua pilih cinta ilahi. memadai. :)

si para para said...

persolan cinta dan kasih sayang sangat panjang untuk di huraikkan...

cinta ALLAH cinta sebenar..
dengan cintaNYA..cinta sesama manusia pasti mekar..

syasya said...

suka sayang cinta x sama =) nice entry =)

mamaNoriz said...

walau apa pun org tersayang buat, mmg susah nak tengok kasih tu pudar...

itulah kuasa sayang kan...

HARI INI DAN SEMALAM said...

cinta itu luas...:-)

Biha Petom said...

betul tu..kasih syg sesama jiran pun klu dilihat pd zmn skrg ni dh makin kurg..kdg2 dh hdup brjiran brtahun2 tp name jiran pn tak prnah tau, huhu

teha said...

betol2 :) kash syg tu sngtt penting :)

deeya said...

sbenarnye , ari2 adalah ari kasih sayang . kenalah kite sentiasa berkasih sayang supaye kite xde musuh . huhu ~

SITI NOORNADIYANA said...

nice entry! walaupun orang & hati lain-lain, tapi tetap kena geng, tetap kena berkasih sayang. sebabnya masing-masing kena hidup saling melengkapi. ^^

عزين الد ين محمد said...

kesimpulannya......? he3....

Miss Xyz =) said...

yup! setuju! sye slalu ckp kat kwn sye yg cinta tu luas. x brmakne cinta boiyapren je.. haha XD

asamasin said...

like :D mntp seh en3 nih.. :D

sifu im said...

berkasih sayanglah dengan sang pencipta

alif haris said...

perkongsian yg mantap ! :)
sy syg kwn2 blogger sy .. hehehehe ^^

RULZA said...

sebelum kahwin bukan namanya cinta sebab selalunya ia penuh dengan nafsu. Lepas kahwin baru dinamakan cinta kasih dan sayang sebab masa nilah kita benar MENJAGA pasangan kita. Insyaallah. Yang Dayus/Nusyus tu lain cerita. Lepas kahwin lagilah kena BERCINTA sebab lepas kahwin SYaitan lagi syok nak kacau dan merosakkan rumahtangga. Masa bercinta kita sibuk nak nikah. Bila nikah sibuk nak cerai. Salah satu punca Syaitanlah.

Kasih ayah tidak kira masa. Kasih Ibu sampai kesyurga. Jika nak kata cinta paling suci didunia pastilah cinta dari ibu dan aya yang mithali.

Betul Cakap L..Cinta makin hilang sebab kita tak bersaudara dengan ikhlas. Banyak hanya sebab ada kepentingan. Jadi bagaimana cinta nak subur. Antara kawan sudah cukup. Bukan mudah nak cari sahabat sejati.

Mizz Coki said...

Suka entri ini. LIKE! Mari kita sayang-menyayangi tanpa mengira agama, bangsa, warna kulit, keturunan, darjat, kekayaan, sapa glemer, sapa UP, sapa stylo etc etc...

Iffah Afeefah said...

nak bace entry ni pun tak dapat

pasal terkejut dgn lagu y dipasang

huarghhh serius jgn slhkan org lain knpe dorg tak nk membace blog..huarghhh

L said...

xper .. xkesah pun orang nk bacer ker x..=) kalu puan xnk bacer pun xmengaper..=) ada orang lain yang nk bacer. sy kalu nk bukak blog2 orang lain, sy akan mute kan application googl croome sy nih.. baru sunyi dari gngguan bunyi2...=)

selamat hr rayer yerk..=)

Arra Ahmad said...

hehe..
cinta..takkan habis kalau nak cakap pasal cinta