Wednesday, August 17, 2011

Doakan untuk keburukan Saudara seIslam?

Assalamualaikum w.b.t
jom kita bincang seket pasal mendoakan seseorang nieh. kita sekarang dah kurang cinta kepada Allah dah kurang cinta pada manusia. kalu dia bukan dari jemaah kita kita doakan dengan yang xbaek yg jht jer. ini bukan sifat orang yang beriman. hadis nabi  mengenai telaga Kautsar. cinta paling agung ialah cinta nabi pada Allah, cinta nabi pada ummatnya. nabi ni syg sgt kat kita. bila ummat nabi muhammad beratur nk g minum air telaga kausar. nabi tgk ramainya ummat nabi yg minum beratur. tibe2 datang malaikat, amik manusia ni campak p jauh2, amik manusia nie, campak.  Rasullulah tnya pada Allah,  sesunguhnya dia sahabat saya. dia ummat saya. kenapa die dihalang dari meminum air telaga ini? Allah pun mnjwb, selepas kematian kamu wahai muhammad, mereka melakukan banyak perkara yg kamu larang wat. sbb tu la meeka xboleh minum, nabi muhammad pun tadah tangan, jika sekiranya engkau mengazabkan mereka ,itu adalah kerana kesalahan mereka, sesungguhnya mereka adalah makhlukMu, ya allah, dan jika sekiranya engkau mengampunkan mereka, engkau adalah tuhan yg maha pemurah lg maha mengasihihani. ini dipangil sbg doa abdu soleh.

nampak x? nabi muhammad yg sayang pada kita, sampai di hari kiamat pun masih mendoakan orang yg jahat2. doa baginda apa? doa minx baek. orang yg mati yg xboleh minum telaga kausar bukan kah orang itu orang yg jahat. tp nabii masih doa lagi sedangkan orang tu mati dalam jahat. pun nabi masih doa agar dia pun dapat minum air telaga kausar agar dia xdahaga sampai bila2 di padang mahsyar. tp kita ummat Islam, orang itu belum mati.orang itu belum mati! kenapa xdoakan doa2 yg baik. kenapa ditukarkan doa dgn doa , Ya allah turunkan bala kepada mereka ya Allah. kenapas sggup doa sedemikian? tidak ada cinta. bila tidak ada cinta tidak ada iman, bila xda iman tidak boleh masuk syurga! contohilah nabi betol2. kita kata kita ikut perjuangan Rasulullah, dimana perjuangan rasulullah di dalam jiwa kita sekarang? adakah kita berjuang macm rasulullah dgn penuh kasih syg.

org badwi kencing dalam masjid. nabi xmarah lg. org nk pukul badwi. nabi kate biarkan dia kencing sampai habez. habez dia kencing, dia pun malu, dia pun keluar. nabi kata amek sebaldi air tuangkan di tempat kencing dia. kemudian nabi pun semayang, arab badwi td pun semayang sekali  dok belakang sekali sbb dia lambat datang, dia maluuuuu.. habez2 smyg dia doa, ya Allah berikan rahmat kepada ak dan rahmat kepada Muhammad, ya allah berikan rahmat kepada ak dan rasulullah sahaja. bg kat kami saja.jgn bg kat orang lain nabi tnyer saper yg doa itu? org bdwi pun jwp, sy ya rasulullah. kenapa kamu doa utk ak dan kamu sahaja? doakan lah untuk sekelian ummat Islam. kan rahmat Allah itu luas, kenapa sempitkan. tuan2 kena phm. arab badwi tu bukan kafir, arab badwi tu Islam. orang badwi nie orang kampong.... dia datang nk ngaji ngn rasulullah.dia pun aser nk terkencing.  jenis orang kampong , dia nk kira apa, dia punn kencing la situ. nabi muhammad smyg dia atas pasir bukannya atas tika getah ker tikar smyg ker. sbb tu nabi ajar, amik baldi simbah kencing td. arab badwi ni pun rasa malu, dia pun lari p tempat len. dgn sbb nabi halang orang len pukul dia, dia rasa nabi ni baik sgt sampai xbg orang pukul dia, tu yg dia doa macam tu, dan nabi pun tegur dia balek.

kalu la kita phm betol2,. senang. masalahnya kita skrg nie nk menghalalkan sesuatu benda, kita wat sesuatu tu dgn xbetol. jgn kita nk setujukan dgn apa yg kita wat kita cari dalil, pastu dalil kita wat xbetol.  ini salah. hukum tetap hukum. kalu orang tnyer kita aper pun. kita kene jwp ikut hukum. kita xleh jwp ikut sentimen. hurrrrm.... masalah kita skrg nie. L nk smbung lebih2 pun, takut nt blog kene gam. apa2 pun apa yg L nk simpulkan, kita sbg umat islam, mohle kita doakan yg baek2 kepada sedara2 se Islam kita. wlpn dia jht macam mna pun, kita doakan supaya mereka yg jht2 tu diberikan hidayah untuk berubah, dan kita yg 'BAIK'2 nie sentiasa berada di jalan keredhaannya.. amiin.. sekadar itu sahaja perkongsian L dipagi yg mulia ni. selamat berpuasa ya shabat2 kuh. n maafkan kalu ada typing eroor. mals dah nk check. jpg ada kuliah plak.ok di akhir sekali, semoga puasa kita diterimanya..=)

105 comments:

diyan said...

entry ni menyedarkan dyan :'(

tips said...

doa orang yg teraniaya dimakbulkan walaupun dia kafir.. betulkah?

nice tazkirah L.. :)

Syarafi[skyforce331] said...

memang berguna entry buat fi :')
jom sama2 kita doakan...

datang follow sini :)

eLL said...

kalau orang aniaya kita, tak boleh doakan orang tersebut supaya dibalas oleh Tuhan?

waeda alias said...

nice info. semoga ramadhan tahun ni kita dpt mperbaiki diri msg2 :) insyaAllah..

syasya said...

=))) betol tu...

HAZWAN17 said...

lebih baik doa kan kebaikan orang yang berbuat keburukan kepada kita supaya dia diberikan hidayah untuk menyesali perbuatannya tu

wahida said...

sesungguhnya bukan sesuatu yg mudah bila org memberi kejahatan, kita membalas kebaikan...

tapi apa salahnya kita berusaha menjadi yg terbaik kan?

nice tazkirah..

salam bro, tengs drop by my blog n drop ur comments...awat tak follow sekali?
saya dah follow...

syasyah_biscuits said...

hi salam L, THNX for the great entry.. kip it up k. bole tmbh ilmu jgak.. thnx singgah blog n comment... :))

jaya jr said...

terima kasih L atas peringatan..sama-sama kite usahakan..amin =)

L said...

ell>> boleh jer awak nk doakan supaya dia dibalas balek. tp xmolek la g2 kan.. biarlah dia musuh kita macam mana pun. kita mestilah berdoa dan terus berdoa agar dia diberi hidayah untuk berubah. kan itu lebih baek..=)

wahida>> sori larr xfollow, bukan xmaw follow, tp kampus sy nie block macam2.. bukan setakat akak jerk sy xfollow ramai lg sy xfollow.. huhu. bukan sombong.. tp macam yg saya katakan la. di block. nt biler berukband sy nie dah laju sy follow ok..=)

Ct Aja said...

info yg bagus, btl2 tak boleh mendoakan yg tidak baik pada org lain...

Run Away said...

memang terasa lam hati bila baca kan..nice entry...

~SaL IjOu~ said...

Walaupun kita x dpt nak menandingi kesabaran Rasulullah..sekurang2nya kita cuba sebaik mungkin..jika betul kita org beriman, kita akan sentiasa mendoakan kebaikan org lain walaupun kejahatan yg diberi..~

intan.maisarah said...

seharusnya
kita meminta yang baik baik\
bukan yang buruk buruk

Siti Suriani said...

kite mendoakan yg terbaek ntuk org lain. org lain jugak akan mendoakan kita yg terbaik. :)

merahitujambu said...

uhuk..memberi kesedaran

i am S!L4H.. said...

sangat2 mendalam maksudnye.
terima kasih.
=)

syrupmasin said...

bagus entry nih..thanx share..peringatan utk diri nih :)

farah hanim said...

terima kasih atas peringtn yg sgt berguna nie :)
sesungghnya walaupon nabi muhammad kene pelbgai dugaan
beliau masih mendoakn org yg bt jaht tu
so,kte pon xbole la doakn tuk kburukn org len

Ezad Skytech said...

doa ni kekuatan orang Islam..pe salahnya doa2kan yang baik2 untuk saudara sesama Islam..(^^,)

Amirah Suhana said...

thanks for sharing ! :)

IMANSHAH said...

Salam

betui tu, banyak doa semoga berubah hendaknya

Lieyda said...

alhamdulillah,dpt lagi ilmu hari ni :)

munna said...

erm...kalau jadi situasi mcm tu kt kita mmg susah nk sabar...tp tu lah yg Nabi kita ajar..sama2 kita mdoakan seluruh umat islam hidup selamat dan berkah dari fitnah org kafir. amin

Khairil said...

seharusnya kita berdoa untuk kesejahteraan sekelian ummat Islam dunia dan akhirat kerana rahmat Allah itu amat luas utk hambanya...nice article!

cik asam jeruk said...

thanks. entry ni sedikit sebanyak menyedarkan saya yg khilaf ni.

Tea Dno said...

doakan yang baik baik saja.. jangan doakan yang buruk,. sebab mungkin akan dimakbulkan.. tapi kelak kita menyesal, dan Allah pun akan murka ke kita.. hurmm..

Effa said...

thanks for the thought.

sleeping_maniac90 said...

tq share.. hehehe

adan said...

sirah Rasulullah mengajar umatnya untuk bersabar..

ILA HonEyBuNNy said...

pelik manusia sekarang..suka doa yang bukan2 dan fikir negetif..

semoga kita semua xtergolong dalam golongan tu...kadang2 kata2 kita tu pun dah doa...

tersedar baca entry neh...thanks..

Acik said...

ya Allah, rahmatilah hidup dan mati kami semua .. Amin!

qemaishak said...

Tazkirah yang bagus ni L..
walau pahit nak balas keburukan dengan kebaikan tapi hasilnya manis kan..

sifu im said...

doalah kesejahteraan org islam dan doakan org kafir mendapat hidayah..

doa org yg di zalami di maqbulkan Allah

Miss Xyz =) said...

ha'ah, apa slah nya kita doakn utk kebaikan org lain kan? >.< x de slahnya ;)

iefa ujang said...

ckop la sekadar mohon yuk kebaikan :)

nursakinah said...

never doakan saudara yg buruk2x~kalau dorang buat ape2 yg membuatkan kia marah pun, jgn kita doakan yg x baik untuk dorang..huhu

Semoga Allah melindungi orang yang beriman dan beramal soleh!Insya-Allah..^_^

ikatankasihku said...

Sentiasa mendoakan kesejahteraan orang di sekeliling ....

L selalu mengingatkan.. :) besar ganjarannya...INSYAALLAH

Jiejah Gorjes said...

ustad muda nih hehehehe bagus2 kipidap!!!

Ezay Hadry said...

bagus L..memang sokong..kita jangan cpt melatah,
doakan orang yang melakukan maksiat supaya meninggalkan maksiat itu..itu pn cara berdakwah yg paling lemah, membenci maksiat itu dlm masa sama doakan agar mereka diterima hidayah..Wallahualam

Niena Pengembara Ilahi said...

kte xleh nk doakan utk keburukan org kan, kalo sakit hati sgt pn kt org tu doakan moga Allah bukakan pntu hati dia jer...

Asrul "iLham" Sany said...

sedangkan nabi pun boleh baik ngan orang2 'jahat' sapalah kita yg kekadang sama2 'jahat' ni kan....

Papa Mifz said...

jgn doakan yg buruk2 utk org lain...x baik...

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Mendoakan keburukan kepada orang lain adalah bertentangan dengan akhlak dan amalan yang dituntut oleh Islam. Sebaiknya doakan semoga dikurniakan kepada mereka hidayah dan berubah menjadi baik.

Bitter said...

semuanya bermula dari hati sahabat! :)
hati yang bersih bukan sahaja mampu mendoakan yang baik baik utk orang lain malah makhluk lain juga :)
selamat berbuka :)

amna said...

mulianya akhlak Baginda Rasulullah SAW..
cara baginda menangani sesuatu perkara sangat
berhemah tanpa memalukan pihak tersebut..

amna said...
This comment has been removed by the author.
DrSam said...

salam Ramadhan al-mubarak dan salam ziarah. satu peringatan yang baik semoga mendapat balasan pahala.

iMBobo said...

baca kisah ni teringt kt ustazah masa sekolah hehe..dia ada cerita tp lupa...nice entry... :)

Sarah Mohd Saleh said...

its a gud entry.rse mcm tgh mendgr tazkirah dr ustaz L.hihi

aleen aiden said...

teringat pulak cerita sebelum baginda meninggal dunia,berulang kali baginda menyebut ummati,ummati,ummati.betapa baginda risau akan umatnya.

Farhana Jafri said...

xprnah lg dgar cerita ni.. rasulullah sgat mulia.. syg umat lbih dri sgalanya.. terharu sgt.. :')

muhamad hanif said...

nabi ajar kita supaya bersabar mcm dia, tapi kita ??

♥cmª shIemª♥ said...

nice n3..
:)

alif haris said...

betul2 .. sebenarnya beza kita orang yg baik dgn orag yg jahat hanyalah hati..
yg jahat tu hatinya tak dpt menerima hidayah Allah..
jadi kita sebgai yg baik la kan,doakan agar dibuka pintu hatinya ..itu lebih baik :)

ZouL said...

doa pun ada adab2 dan tatasusila kan...ade adab utk mendapat keberkatan pada doa tersebut..

NzA said...

Indahnya keperibadian Junjungan nabi kita....alangkah indahnya jika keperibadian itu dijadikan ikutan..dunia akan aman...

||aLeaSaRa|| said...

nice sharing di bulan ramadhan :)

diya said...

hmmmm .
slalu jumpe dgn org yg suke doakan keburukan pd orang lain. disebabkan salah paham, die marah kat member, kononnye die teraniaya; die pun cakap.

" aku doakan kau fail sem ni. aku doakn kau tak slamat nanti "

cubelahhhh doa elok2. doa mcm tu, kang ade org doakan pd die tak molek jugak baru tau .

delarocha said...

doakan yang baik baik sahaja untuk saudara seislam kita.

cik pulau said...

balas satu kejahatan dengan satu kebaikan..^^,

Norgadis Labuan said...

Salam,
apa pun yang berlaku samada kita teraniya atau musibah yg kita terima kerana orang lain, kita tidak boleh membalasnya dengan doa kejahatan kerana ianya akan menjadikan kita orang yang jahat juga. Doalah yang baik2 moga ada kesedaran pada dirinya...

Akue Achik said...

rasa mcm ditampar2 baca entri ni..

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

byk mberi kesedaran =) TQ..

Afikah Aziz said...

nice sharing..doa yg terbaik buat saudara2 islam mahupun bukan islam,perlu di ingat kata2 juga merupakan satu doa,jd bicara la dengan baik dan jaga kata-kata kita

Kakzakie said...

Sungguh nama rasulullah sudah menzahirkan perwatakan baginda dalm semua hal. Betapa kerdilnya kita. Menjadikan baginda insan teragung dan wajar kita cuba mengambil iktibar...

ghost writer said...

orang jahat lah yang patut didoakan.orang jahat macam aku nih ker.moga-moga dibukakan hati orang jahat untuk menerima hidayah.

orang jahat cuma tersilap percaturan hidupnya.

dhiera said...

betul betul betul
nice sharing

mamaNoriz said...

takpe, L suarakan pendapat L je...

bagus, bagi ilmu dan bagi kesedaran ;)

chiLleD...!! said...

besar pahalanya doakan sesama islam..tapi kena doakan yang baik2 lah..mudh2an orang lain pun doakan kita jugak.

Biha Petom said...

ya Allah, betapa nabi begitu sabar pd umatnya..

~ NANA ~ said...

pernah blaja dulu...Allah xkn sekali2 makbulkn doa org yg mintak dibalas kejatahan ke atas org lain

Asyila Zainuddin said...

thx ye ingatkan.. sangat adore & kagum dgn Nabi Muhammad SAW.. :)

MIDA MIDOT said...

'iman manusia ada naik dan turunnya itulah gunanya kawan untuk saling mengingatkan' :)

doa kan je semoga mereka diberkati .biar orang buat kita jangan sesekali kita buat orang ..
Allah itu MAHA ADIL .tak dapat kat dunia akhirat masih ada :)

bard bahtiar said...

nice entry..moga semua dpt iktibar.. :)

Amiirah-Cassan said...

alhamdulillah , lagi info dikongsi bersama :) doakan keburukan tak akan makbul :)

NM02 said...

perkongsian yang menarik

Princess Nusy said...

bgus2! peringatan brsama..InsyaAllah.. =))

buDAK keCIK said...

rasulullah s.a.w terlalu sayangkan kita sbg umat baginda. semasa baginda sedang mnghampiri sakaratulmaut pun, baginda sebut 'ummati, ummati, ummati'... masyaAllah...

buDAK keCIK said...

rasulullah s.a.w terlalu sayangkan kita sbg umat baginda. semasa baginda sedang mnghampiri sakaratulmaut pun, baginda sebut 'ummati, ummati, ummati'... masyaAllah...

Mama Gee said...

hukum tetap hukum..matlamat tidak menghalalkan cara....

teha said...

mulia nyee laa akhlak nabimuhammad :)

Qaseh dalia adelia said...

emm nabi memang sygkan umatnya .. cuma umatnya yang tak sedar2

dill said...

terima kasih atas ilmu ni.

dill.

nidron said...

Peringatan yang baik kepada kita semua..

AyiLarimA said...

setiap manusia yg tinggal di atas muka bumi ini hendaklah saling sayang menyayangi dan tidak bermusuhan antara satu sama lain. :)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Nice sharing..
peringatan bersama.. ^_^

tiefazatie said...

bagusnya..thanx ya..=)

SITI NOORNADIYANA said...

thanks for sharing L.. terkesan di hati..

Elie Lily said...

kalau kita mendoakan yang buruk2 kepada orang lain, mesti kita juga akan dapat balasan yg sama suatu hari nnt..kan hidup adalah roda?! :)

sama-sama muhasabah diri ya? :)

zaty luvlianncezzz said...

bersusah payah menerangkan,n i can get ur point of view =)

S a l a m r a m a d h a n~
Jum hayati di sini (^o^)
petua cari jodoh!

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

memberi kesedaran

thanks for sharing ya

peringatan bersama

:)

afeb pilah said...

entri yg amat menyedarkan..

Bitt (double IS) said...

doakan yg terbaek utk saya yer ;)

Anonymous said...

tu la..berkata baik, jagah hati orng yg berada di sekeliling kita..

abu
http://ashgive.blogspot.com/

hani@debumelukut said...

bila baca dan hayati, akak dapat rasakan yg N3 ni dtg dari hati dan minda seorang yg ikhlas..yang tersirat di suratkan..good job.

mumumeow said...

utk sstgh org ...lgi2 pmpuan...
smetimes tu bila sakit hati sgt2 kt sumone tu..
terdetik dlm ati dy..

'ya Allah, biar nnti la dy rse ap yg ak rse skang ni'

mmg bkn dianiaya scre fizikal..tpi once dh dianiaya scre mntal....lgi sakit rsenye... brdasarkn pngalaman peribadi n mnde tu mmg trjadi... bkn niat utk mmbls dndam tpi ..nk bgi org sdar dgn mrasai ap yg kita dah rse...
-skadar pndapat- =)

Hana Soffelia said...

Betul tu. If ada org aniaya kita, mesti doakan dia supaya lembut hati dgn kita.

MamaEma said...

berdosa besar tu

ozzy said...

Assalam..

Kisah yg menarik cuma bahasa penulisan susah sikit nak faham..

L said...

sori kaaayhh... bm fail.. huhu

fuad ansari said...

perkongsian yg menarik...

alhamdulillah, diri ni beroleh kesedaran...

syukran..

qudwa said...

Masya'Allah...sgt terkesan di hati...XD

nice la bro...camni la n3 yg aq nak bace...haha

Arra Ahmad said...

tak baik doa untuk keburukan org lain