Wednesday, August 10, 2011

ibadah Sunat tp xbetul caranya!

assalamualaikum,, phewww, alhamdulillah dapat lg bernafas di dalam 10 ramdhan ini... setinggi2 kesyukuran kepadamu ya tuhanku... harini L nk sembang pasal apa yang kita nk wat bila bertembung  ibadah yang disuruh dengan menda yang dilarang? ibdah yg disuruh ialah ibadah sunat manakala menda yg dilarang plak sperti mengumpat, mencaci. jadi ulama2 berkata janganlah membuat menda dilarang lebih afdal dari membuat menda yg disuruh. sebagai contohnya, solat terawih menda yang disuruh(sunat). sekarang nie kita tamaw mengumpat ka datang solat terawih ? mana yang lebih baik. ulama kata jngn mengumpat lebih baik dari melakukan perkara yg disuruh. ni sebb bape ramai yang melakukan ibadah yang suruh tapi xikut prosedure yg dah disediakan. smyg solat terawih tp ngumpat tok imam.

jika kita g sembahyang terawih, imam baca surah yang panjang2, abez jek smyg kita kater ' lame giler tok imam nieh, nyesal ak datang eh!' nampak x, semyang-semayang  tp ngumpat tok imam. itu namanya ngumpat.. lebih bek hg dok umah tengok keje2, tgk anak-anak lebih baik dari datang semyang tp mengumpat. mengelakan dari buat menda yang haram, lebih afdal dari buat yang menda yg baik tp xbetul caranya. haaa. tu kene paham tuh. ni menda sunat tp menda fardu jangn wat. 'sya xpakai tudung tp sy xngumpat.' ha nie xlehla. pakai tudung tu menda wajib. menutup aurat tu wajib. didalam mengelakkan perkara yg haram, xda pilihan,bila dah kata tutup aurat tu wajib, jadi haram kalu xpkai tudung!

berbeza plak dgn ibadah sunat. dalam melakukan menda sunat ada pilihan.contohnya, smyg sunat terawih, imam baca lama, boleh duduk walaupun sihat (stgh pahala) . kalu duduk pun asa lama gak, haaa, baring la ko kat situ, (setengah pahala duduk). ok? ada paham. tp lain dengan semyang fardu, kalu sihat xleh nk saja2 duduk. senang kan Islam... =) contoh lain , daripada melakukan menda sunat xbetul wat, bek xyh wat, contohnya, tadarus quran, tp baca merapu jerk, tajwid kemana makhraj huruf kemana,bek toksah wat. silap2 nt quran laknat kita balek. ada plak yg niat xbetul. 'masuk kali nie,kali ke 4 ak dapat ken pelikat '!!!
conclusion, dalam perkara yang sunat, sentiasa ada pilihan.. =)

75 comments:

alif ismail said...

salam...

hum...satu peringatan yang bagus.... apepun, dahulukan dan sempurnakan yang wajib dulu dan barulah disusuli dengan yang sunat...

aimie amalina said...

weee!
sukeee..
sebab tu..biarlah sederhana dalam ape2pon
asal ikhlas dan istiqomah!

wah..owang tepeng gak nih..hehehe =p

L said...

hehe.. tpeng lo...

Mr.Thinker@Ali said...

yang wajib didahulukan. yg sunat diutamakan. yg haram dielakkan. okay x quote ini? :)

Maya Lisa said...

hhumm ^^ Selamat pagii...

HHumm.. kalau tak nutup aurat, tapi tak nguumpat tu memang tak tahan lah kan.... haha

penyampain yang bagus. tapi lebih baik, jika berperenggan... ( thehiii, cume share pendapat je ye ^^ ) Tata ~

fiq. said...

ada org tak nak p masjid sebab takut dengar org mengumpat/takut diri sendiri termengumpat, tak boleh lah mcm tu, pandai2 la jaga diri, kalau tidak sampai bila lah tak dapat nak berjemaah, tapi dah kalau tak boleh nak kawal gane ek,haha,,bersihkan jiwa..

tq!

eima said...

take noted

L said...

haha.. okeyh.. jup3 nk memperenggankn.. huhuhu...
tq....

visitme@FaTiN cOrNeR said...

wah..nice blog, nice entry..

sy follow..

L said...

thx..=)

diana said...

hehe..
nak kain pelikat rupanya...
kena berguru lagi tu..

Asrul "iLham" Sany said...

penulis datang melawat, follow dan komen blog kamu

thanks sb melawat blog sy ye ;D

::NureeN:: said...

i polo U...

thanks.. harus ambil iktibar ;)

Iffah Afeefah said...

erm betul

kite pilihla y mne baik utk kite

maszmadi said...

salam kenal,

bagus info ni.. leh jadi peringatan pada mereka yang ter'lalai...

Edy Fee said...

sempat lagi mengumpat tok imam..terbersin tak pasal2

afeb pilah said...

yup!

ieja amieja said...

ramai yg x sedar lg tuh..apa2 pun time kasih yer

delarocha said...

buat apa apa perkara, kena ikhlas.

f i r d a u s said...

baik lagi yg x pakai tudung aku ase :D

L said...

ait? g2 plak... huhuhu.. pakai tdung tu menda wajib .. wallahualam.. =)

De Mois said...

salam kenal di sini..hehe. nice entry

Menarik di SuaraSendiri
Pelancaran blogshop SS

Nak beli jersi EPL baru 2011/2012, blogshop SS
moisoutlet.blogspot.com

L said...

pergh.. murah2 xjersi?.. berminat~

Asyila Zainuddin said...

hehe.. thx share ye.. :)

Green Apple said...

ingatan untuk diri saya... thanx sudi kongsi info...

redza said...

drpd baca quran lintang pukang lebih baik jd pendengar je..itu pun dh dpt pahala

Cik tikah said...

betul2. kalau tak ikhlas g terawaih, baik tak yah g.

Far8 budak baik said...

tu lahh kannnn..
islam tidak menyusah kann
tapi menyenangkn kn...
tu ar..semua detail je..
bab mencaci tu..
aku pun gitu gak..
jadi habit..huh

Pak Pis said...

aku lagi suke tok imam bace panjang2...huhhuhuh..bia penat sekarang asalkan tak penat di kemudian...

dan berkenaan perkara sunat ni memang banyak pilihan...dan sememangnya islam itu tidak berat pun tul x :) ...

asamasin said...

eish..jgn la citer kat orang pasal my life story..k2,pas nih aku wat bnda2 sunat..aku akn tgglkn sunat yg xbetol tuh..hihi..thx 4 reminder..we as a muslim need too remind ourselves.. :D

KeTaM_BaTu said...

bersederhana itu lebih baik.. ^^

entri menarik : kenapa lelaki kentut kuat..?

L said...

ngeh3,, ye2 sama2 kita engat mengingati ... lol!

sleeping_maniac90 said...

wah.. hehehe
ok pas nih jdikan peringtan..
tq..

= d = said...

betul tu..
bende yg wajib kene la buat..
yang sunat tu tuk amalan tambahan..
bg sesiapa yg ikhlas nak buat..
:)

intan.maisarah said...

*senyum*
ada betulnya ::)

stellaizz said...

buat apa2 pekara harus ikhlas.....selamat beramal

i am S!L4H.. said...

ahah. betul2.
best je care penyampaian. heee

Bigdaddyz said...

selalunya mereka terlepas pandang ...

Bitter said...

ermm..ade betulnya..renung renungkan..selamat beramal~ :)

Cik Kidal said...

Cik Kidal tumpang baca.. Nice entry L! Kaen pelekat? Apekah mksudnya itu..? hihi! Entry yg bermanfaat sesangat~

muhamad hanif said...

entahla kan,


mingkinmungkin dorang tak perasan kot, baguslah kau mengingatkan yea ;)

MakweGerrard said...

ingtn utk sy jgk..thnxz..=)

Prince Halilintar said...

nampaknya kite sependapat..utk ibadah sunat kite sentiasa ade pilihan..namun lbh baik kite lakukan ibadah adalah ikhlas kerana Allah..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sharing is caring kan..tq sbb sudi singgah..:)

irwan miswan said...

lakukan ibadah dengan ikhlas kerana Allah. semoge ramadhan kita diberkati DIA

MamaEma said...

entri yg baik

terima kasih sudi datang ke blog saya

Acik said...

itulah ...
yg penting hati kita! lagipun ibadah kita kerana Allah bukan kerana nak ikut org lain atau bukan juga kerana nak menunjuk2! Betul tak?

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

trime kasih berkunjung ke blog saya dan menghantar komen..

saya sgt menghargai..

semoga berkunjung semula..selamat berpuasa ya

Cik Bell said...

entri yg bagus..

terawih kat rumah pun boleh kan . ;)

yg pki tdung tu mmg wajib!tp bkn pki tdung ttup rmbut,ttuup leher tp ttup dada,bukan paras dada tutupnye.lebih skit.kan3..

yg baca quran tu,klu tajwid xbetul,minx blaja dgn yg lebih pndi dlm tajwid soh ajar baca..

Islam tu bkn menyusahkan pun an..diberi kemudahan utk stiap hmbaNya.. :)

L said...

betol3,, kalu xpandai pun. dengar jer pon dapat pahala... kalu nk baca gak,, baca la terjemahan diaaa... haaa. kire ok la tuee. indahnya Islam..=)

Afikah Aziz said...

peringatan yg bagus,thanks :)

nurathirahkaman said...

hehehh..actually benda neh kena batang idong sendiri..:P

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

ape2 pom kite dahulukan yang wajib dulu kemudian yang sunat

tapi buat dengan ikhlas .

thanks ya . memperingati .

:)

ZWAN SABRI said...

Maknanya klaw dah jaga mulut and perilaku kita drpd buat menda yg x senonoh tu pown kira dah lebih baik drpd pergi tarawih la ek?

Bob Merley said...

Post yang mantap! Yg Wajib tu tetap wajib. TApi yang sunat tu nk buat pon jangan la buat main2. ye dak?

L said...

bukan g2 encik zwan sabri... soalan kamu akan jadi betul bila tambahh:
Maknanya klaw dah jaga mulut and perilaku kita drpd buat menda yg x senonoh tu pown kira dah lebih baik darpd pergi terawih TAPI dok ngumpat kat tok imam, ngata kat orang, riak dalam ibadah bukn kerna Allah ek?
harap phm,,, takut salah phm plak...=)

L said...

bob merley: betol2.. ibadah wajib memang dah wajib. yg sunat nie pun kene wat la betol2.. tapi ada kelonggaran disitu.. mungkin kita ni jenis kaki ngumpat tok imam ker ape ke. kita boleh wat terawih kat umah. haa cuma pahala nya kurangla seket dari pahala berjemaah..=)
Islam xmenyusahkan~

senyumSOYA said...

kena byak jaga hati,lidah ngn perbuatan bila buat bnda sunat....

so kena buat betul2..ikhlas kan hati.. ^^"

Tea Dno said...

nak buat pape biar ikhlas.. penah gak dulu, imam tu memang baca surah panjang.. sekali terlintas ke hati, "panjangnya baca.." hmm.. astaghfirullah.. kena beringat selalu..

nashanadz said...

penyampaian yang berkesan ;)

soooooour said...

tadarus quran..baca merapu bagai??itu sbb ada tadarus..klu salah silap baca..org lain tlg tegur an....bagus la klu da niat nak mengaji tu..mula2 salah..ada org tegurkan...nnt lama2 ok la...haisssh...

buDAK keCIK said...

yup. betul tu. umpatan yg biasa sgt didengar oleh telinga tyme bulan pose. hehe

L said...

betul la tue soour.. tp kalu yg geng2 tadarus nyer nk cepat2 bg khatam... lintang pukang gak.. huhu. walaupun konsep tadarus tue, mmbcaer dan mnegur kalu salah. tp bapa ramai yg mngamalkan konsep tue.. sy xkata kalu xder,,, tp ada yg mcm tue.. melalui pglmn..~

fatihah azemi said...

ade jugak terkene btg idong sndiri nih..haha..btw, thanks for the info and nasihat indirect tuh.. :)

kau bila jadi imam?aku tggu oo..keke

miyoko suki said...

that so true...

nk elakkan ngumpat imam, solat kt umah je laa...

teha said...

peringatan yg baek ! gud job ! hehe

Papa Mifz said...

yg penting dtg dr hati....

L said...

fatehah azmi: nk tggu wat per, maila masjid depan, ak lar jadi imam kalu imam masjid xlarat. tp setakat nih tok imam xpenah xlarat lagi laaar. ak jer yg xlarat selalunyaaa. huhu

fatihah azemi said...

eleh..jadi imam la L *bukan name sebenar* keke..yg kau tak larat pesal pulok?

btw, jgn lupe beli nasi lemak dr lajnah ekonomi..*promote2*

L said...

hahaha. jd laaaa. maila malam nih,,,, hahaha... ~promote~

lilypelangi said...

hhaha . nice entri!

buat sesuatu mesti lah ikhlas . baru la hati senang ,kan

puanbee said...

hai singgah sini tengok.... sedap lagu berkumandang :)

tiefazatie said...

btol2...hee..tq 4 sharing!

Ismi 'Afiqah said...

yup2.. ade betulnye ZAKI eh.. haha. yela.. iman kite bukan la kuat mane pun... kadang tu lau tok imam bace lame ke, x masal je kite dpt dose free. huhu. same2 la kite bersabar dlm menuanaikan ibadah :)

Antuww said...

awaludin ma'rifatullah.. jika tidak ma'rifatullah, bermakna tidak beragama.. setelah selesai ma'rifatullah, bermulalah perjalanan agama. =)