Monday, January 14, 2013

Hapuskan fahaman Syiah!


Assalamualaikum, seperti yg dijanjikan rini L akan sajikan para pembaca tentang syiah. jom lyana. zazz.

Syiah mulanya mereka di zaman saidina Uthman bin Affan. Tapi ingat bukan kerana Uthman. tetapi apabila wujud seorang lelaki yg hidup dizaman Saidina Ali, yg bernama Abdullah ibnu Saba'. Dia ni yahudi. Sebab itu syiah yg pertama dinamakan sebagai syiah sabaieyah.Disandarkan kepada ibnu saba'. Syiah ini adalah satu agama politik.  Syiah ini bukan agama Islam, dia agama lain. Mereka sahaja yg menisbahkan diri mereka kepada Islam. Tapi pokoknye(indon seket) ialah yahudi. Ibnu saba' ialah yahudi. Dialah orang pertama yg menyatakan Saidina Ali binTalib ialah tuhan. 'anta ilah' dia berkata kepada Saidina Ali. Kamu tuhan, ya ali. Dia membawa satu ideologi iaitu ideologi taksub/fanatik yg melampau. Syiah ini dibhagikan kepada beberapa golongan.

Yg pertama ,Syiah zaidiyah. kecenderungan kepada mengangkat kedudukan ahlul bait tanpa mengkafirkan menghina menyesatkan sahabat nabi yg lain. zaidiyah ni sikit sgt. mereka berada di yaman. mungkin negara kita pada peringkat awal sebelum mereka menganut syiah pada tahap yg seterusnya, syiah peringkat yg kedua syiah yg ekstrim. Semuanya bermula dgn zaidiyah. Dia reja dok berckap pasal Saidina Ali, dan ahlul bait. Asyik2 Ali dan ahlul bait. Memang ya, kita ahlul sunnah wal jamaah WAJIB cinta ahlul bait. Tapi setiap kecintaan itu ada had. Bukan seperti kecintaan kita kepada Allah.Cinta kepada Allah adalah mutlak. Tiada had, MESTI cinta. Mesti 100% cinta, xboleh kurang sedikit pun. Cinta kepada nabi ada had, cinta kepada nabi kita tak boleh samakan cinta kepada Allah. Cinta kaum keluarga nabi tak boleh kita samakan seperti cinta kepada Nabi. Cinta kepada kaum keluarga nabi kita tak boleh samakan dengan cinta kepada kawan2 kita. Dia ada heriaki dia. Lebih dikategorikan melampau, kurang cinta kategorikan meremeh remehkan. Kita semua cintakan Ahlul bait, kita cintakan saidina Ali, kita cintakan Sadatina fatimah, kita cintakan Hasan, kita cintakan husien.

Yg kedua syiah yg cenderung kepada mengkafirkan sahabat nabi. Ini adalah majoriti syiah di dunia harini. Yg berpusat di Iran. Bolehkah kita mencari titik temu? antara Islam dan syiah?  Kalaula org kata bapak kita kafir.'pak hang kapiaq!' Kita boleh terima ka? Bolehkah kita masih mencari titik temu? Sedangkan org itu mengatakan bapak kita kafir. Bolehkah? Bagi seorang yg berakal waras,yg kasih kepada ibu bapanya dia takkan boleh terima. Apa perasaan kita bila orang kafirkan sahabat nabi? Kafirkan saidina Abu bakar, kafirakan saidina Umar, kafirkan Saidina Uthman. YG kita tau Saidina Abu bakar ini menjadi peneman nabi dalam perjalanan hijrah. Orang yg percaya kepada semua benda yg nabi sebut. Orang yg menjadi bapa mertua kepada Nabi s.a.w. Yg korbankan seluruh kehidupannya utk jalan Allah. Sayangkan nabi s.a.w sgt. Dalam peristiwa Thaif kalau kita lihat, siapa yg peluk nabi s.aw. dripada balingan batu-batu dari penduduk Thaif? sambil maki-maki. Sehingga darah meleleh-leleh diseluruh tubuh Saidina Abu bakar. Allah2. Macam mana kita boleh takdak perasaan bila orang kata Saidina Abu Bakar ini kafir. Syiah ini memaki hamun saidina abu bakar dan umar didalam solat mereka. Ini baru sikit. belum cakap benda lain,ini baru cakap pasal sahabat. Orang kutuk sahabat sedikit pun kita boleh tolak orang tu ketepi. Ini bukan ahli sunnah. Nabi kata'la tasubbu ashabi' jangan kamu maki sahabat aku. Sekiranya kamu sedekah dengan satu bukit uhud emas sekalipun takkan pernah sama dengan sahabat aku sedekah sebiji kurma. tak sama dan takkan sama. Nabi nk habaq kemuliaan sahabat nabi.

Tapi Tiba-tiba datang syiah, dia kafirkan sahabat nabi,kafirkan Saidatina Aiyah, dan mengatakan bahawa Abu bakar dan umar berpakat untuk membunuh saidatina Fatimah, berpakat untuk menyembunyikan mushaf Al-Quran milik fatimah, Abu bakar dan Umar telah melakukan penyelewengan kepada AL-Quran, Al-Quran yg berada disisi kita bukan al-quran yg sebenar dan lengkap, sesungguhnya Al-quran yg lengkap ada 17ribu ayat. kita harini hanya sepertiga daripada Al-quran sebenar!waw. Boleh terima? Tapi syiah dia bukan memulakan dakwah dia dengan mengatakan ideologi-ideologi dia sebenar. Dia pandai, dia putaq belit.sebab akidah dia yg terbesar ialah TAKIYYAH. Takiyyah ini dia menyembunyikan akidah dia, dan dia menzahirkan sesuatu yg sesuai dgn realiti setempat. Sebenarnya mereka ini adalah agam politik sbb apa? sbb didalam rukun iman dan islam mereka dia ada beriman kepada pemerintahan mereka. Imamah mereka. Imam mesti dari golongan mereka.

Jadi kita kene berhati-hatilah dengan syiah.. syiah ni bahaya.. bukan biasa-biasa saja.. Sangat-sangat bahaya.Mereka menghalalkan darah org islam.Bahkan mereka ada Imam Mahdi version mereka sendiri yg sedang berada didalam gua, yg tidak keluar lagi sehingga hari ini. Imam Mahdi versi kita lain daripada versi mereka, Imam mahdi versi kita dibahaskan oleh ulama hadis didalam kita-kitab hadis sohih. Mereka tak terima kitab-kitab hadis kita.Mereka menggunakan kitab hadis mereka iaitu kitab Usul Al- Kafi oleh Imam Al-Kulaini. yg mana mereka membawa satu hadis yg menyamakan iman-imam mereka ini , taraf imam mereka ini sama seperti malaikat dan nabi-nabi yg diutuskan. Akidah apakah ini? Sebab itu kita kena support siapa sahaja yg bangkit untuk menentang SYIAH. Bakan kita semua kena bersatu untuk menentang syiah. Jangan biarkan SYIAH berakar didalam sekeliling kita.. Sebar-sebarkan.. Allah2. Dan seandainya ada diantara para pembaca yg telah menganuti Syiah, L berdoa agar Allah membuka pintu hatinya kembali kepada Islam. Sedarlah. Sedarlah. Sedarlah. Agama yg Benar hanyalah ISLAM. SYIAH BUKANnya ISLAM.L sertakan gambar 12 imam mereka. Tq sudi membaca. =)

Setakat ini sahaja nukilan L yg mampu L kongsikan. L minta jasa baik semua sahabat bloger untuk mendoakan kesihatan adik L, Siti Aishah Humairah agar cepat semput dari demam panas. APa yg baik daripada Allah, dan yg buruk daripada L sendiri. Sama-sama mengamalkan Islam. Aiyuha!


37 comments:

Kesuma Angsana said...

tq share this ye.. moga adik L, Siti Aishah Humairah kembali sihat & ceria ye

Rapunzeel Cikilolo said...

ini semua mencetuskan kekeliruan kan?

Kakzakie said...

Perkembangan Syiah di negara kita sebenarnya bermula samada mereka yg belajar dari timur tengah balik tanahair atau mereka yg dari sana kini belajar di negara kita.

Nampak memang lembut tapi jarum dia cukup halus. Kena kuat iman dan berhati-hati.

Moga anakanda Aishah Humairah cepat sembuh amin..

Knor said...

ada baca buku mengenai syiah ini..menakutkan

semoga adik Aishah humairah cepat baik ..berilah kesembuhan kepadanya Ya Allah.amin

L said...

Rapunzel- ye memg diorang dtg utk mengelirukan kita..

kakzakie-ye mmg diorg gune jarum halus je.. kdg2 kita tak sedar diorang diseklling kita. hehe

Knor- tq akak. =)

ieja amieja said...

semuga iman kita kuat, bijak menilai ajaran agama islam yg sebenar dan bukan mudah percaya pd sesetengah ajaran yg mudah dan bidaah..
semoaga adinda aishah cpt kebah dr demam ye..

ieja amieja said...

semuga iman kita kuat, bijak menilai ajaran agama islam yg sebenar dan bukan mudah percaya pd sesetengah ajaran yg mudah dan bidaah..
semoaga adinda aishah cpt kebah dr demam ye..

Warna Warni Kehidupan said...

kena lebih berhati2.. akan ikut membuta tuli je..

LiYa HaNiF :: said...

nice sharing...
moga L & siti aishah cepat sembuh ye..
Qalesya pun tak berapa sehat sgt lagi tu kat rumah..

Ummi Iman said...

T.kasih berkongsi. Semoga adik cepat sembuh

HeNRieTTa JoSe said...

psss...mmg sgt chantek..kesian dia xleh terbang masa kitorg jmpa dia kt pokok kari...pastu dia dah recover...dan terbang pergi....

inazamri said...

thanks L kongsi info ni.akak biasa dengar dari sorg student dulu rajin dtg jumpa akak bercerita pasal puak syiah ni.

Ratu Hatiku said...

Tq sharing.
Semoga semuanya sepat sembuh ya ...

Murni Alfathunnisa said...

cerita pasal syiah ni kadang2 mengelirukan..tq L for sharing this.. :-)

Fadilah Aziz said...

Moga Allah lindungi kita dari puak Syiah ini..
Nice sangat info ni,tq L..
Syafakillah adik Aishah Humairah(sedapnya nama)..

Carlos Santiago said...

heeerrrmmm... tetapi ada yg aku dgr, lain pula ceritanya..

L said...

Carlos santiago-mcm mana yg kamu dgr?

Tihara said...

moga adik L cepat sembuh..aamiin..
isu berat macam ni kalau tak diberi pencerahan, memang bahaya..nice entry L..tq :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

terima kasih kerana berkongsi tentang Syiah ni ya, L :-)

faraherda.razalan said...

Ish...seram betul. Tq sbb berkongsi kisah.

Eh? Kenapa dgn adik L tu? Sy tatau kisah pun.

=(

kiera'sakura said...

kadang takut andai ada antara kalangan kita yg tersesat dgn syiah nie moga dijauhkan la amin.

Ya Allah Engkau sembuhkanlah Siti Aisha Humairah dan kekalkan kesihatan yang baik padanya. amin

نورعيم said...

syiah dlm negara kita pn dah ade skng ni kan? dan ade je umat islan negara ni ikut kefaham syiah ni kan?

betulkn sy kalau salah :)

mane gmbrnya? xdpt tgk pn.

semoa adik L cepat2 sembuh. aminn :)

نورعيم said...

ohh maaf, gmbr kat ats rupanya. hihi.

Carlos Santiago said...

yg aku dgr. mmg tdpt byk golongn. dan terdpt golongn yg betul.mereka cuba berbeza sdikit pendapat dgn sunni..kta benci shiah lebih drpd benci pada bkn islam..

ieda said...

perkongsian yg hebat
akk doakan adik L dan siti aishah cepat2 sembuh ya ..

Suraya Baharun said...

in shaa Allah, semoga cepat sembuh ye adik Siti Aishah Humairah....

Werdah said...

Assalamu'alaikum L

Semoga Allah melindungi kita dan keturunan daripada terpengaruh dengan puak Syiah ini.

Juga semoga adik Aishah Humairah segera sembuh. InsyaAllah

L said...

nur aim- ye betul kat malaysia dah ada dah.. =)

farahedan- adik L demam panas seket je. =)

Carlos santiago- anda mungkin tersilap seekt tuh.. mereka jauh tersimpang dari ajaran Islam.. ape2 pun elakan la yer.

محمد رازيق said...

tq bro. aku suka entri ini. kita semua kena hati2. diam tak diam, fahaman syiah ni makin berkembang di negara kita. huhu

btw, semoga adik hang cepat sembuh bro.

aTieYusof Family said...

Syiah ni menakut kan kan? mereka menghalal kan darah umat Islam..
byk lagi kekejaman mreka yg kita tidak ketahui..cth mcm yg berlaku di Syria skrg ni..
moga adik L cepat sembuh ya..amin! :)

profmie said...

perkongsian ilmu yg menarik.. suka sgt baca kish sirah ni..terima kasih L..

semoga adik L cpt sembuh..ubt jgn lupe dimkn..

aby said...

salam L ..
semoga adik L cepat sembuh ..
sama kita ingat mengingat agar keluarga dan rakan2 tidak terpengaruh dgn syiah ,,

L said...

betul tuh bro.. kita kena sentiasa sebar2kan. jangan berat mulut.. =)

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Nice sharing...

Moga adik L cepat sembuh...

Qhaifa Nur said...

perkongsian yg bagus buat kita juga...
moga adik L cepat sembuh....

Jna marcello said...

nice sharing L..
semoga Siti Aishah cepat sembuh Ameen..

Akhelaken said...

masyaAllah..moga dijauhkan. byk juga pembongkaran fahaman syiah ni di fb... paling takut ramai muda mudi yg terseleweng lbh2 lg adanya kahwin muta'ah tu kan..