Monday, September 12, 2011

Beribadah tp xberakhlak?

Assalamualaikum. alhamdulillah L dapat gak kembali aktif.. okeeeyh. so nk mulakan dengan perkongsian ilmu yang xseberapa ini. so marilah kita bacer dan renung-renungkan.=)

nabi menyebutkan kpd kita 3 jenis manusia, manusia yg terburuk dan manusia yg terbaik. terburuk ada 2, kedekut, dia bimbg bila dia bersedekah dia tkut miskin, golongan yg takut mnyatakan yg hak(kebenaran). tkut yg macam ni la yg akn memusnahkan kita. yg terbaik antra kamu adalah yg terbaik ahklaknya. insyaallah L akan bincangkan pasal akhlak yg terbaik nie, kerana akhlak yg baik ni lah yg dibawa oleh rasulullah s.a.w. untuk dijadikan ikutan bersama.

Allah berkata berlumba lumbalah kamu dalam mcari keampunan dari allah,kerana Allah taala mnyediakan syurga yg seluas langit dan bumi. allah taala menyebut langit dahulu. macam mana luasnya langit tu? manada bertepi. langit xda bertepi. bumi ada gak ditepinya. itulah gambaran syurga.maka Allah taala kata berlumba-lumba minx keampuanan. jgn biarkan org len sj yg beristigfar, jgn biarkan org len saja yg bertaubat, jgn biarkan org len sja yg beribadah. bila kita tgk org len wat amal ibadah kita kene jadi cemburu. cemburu bukan benci pada dia. kalu dia boleh beribadat, kenapa ak xboleh beribadat. kalu dia boleh mari smyg subuh tiap2 hari kenapa ak xboleh. apa beza ak dgn dia? kalu dia boleh berjalan ke masjid, ak pun boleh berjalan, kalu dia naik kereta, ak pun boleh naik kereta. kenapa kita xboleh lawan manusia utk mcari keredhaan drpd Allah.

dalam menyebut belumba nieh, kita hendaklah belumba dalam bab mcari keredhaan Allah, berlumba dalam bab mencari syurga. yg lain xberlumba pun xpe.sbb dalam berlumba mcari yg lain menyebabkan kita jd xberakhlak! ada org yg berlumba dalam bidang sukan. apa jd pd dia sekarang? dalam islam dia suruh b'sukan.xderla sampai patah kaki , patah tangan. xderla sampai rasuah sana rasuah sini, xdaklah sampai peruntukkan yg begitu besar dalam sukan  shingga mengabaikan peruntukan yg lebih penting. sperti pendidikan, rawatan hospital.

dan bapa bnyk orang yg berlumba nk jadi baik tp xdak akhlak? sbb tu nabi larang, orang yg dari belakang, nk datang kedepan, ditekannya bahu orang, sbb nk g kehadapan. dah kamu lambat duk dibelakang. ini tidak, dah datang lambat, langkah bahu orang, tekan bahu orang semata-mata nk duk depan. ini namanya xberadab. bapa bnyk org yg smyg, dikankng kakinya luas2. xnak bg org lain masuk. tanak bg orang duduk sebelah dia. wlpn dia nk mncri manusia syurga, tp dia xdak aklhak. apa salahnya kecikan seket kangkang tue, khususnya pd hr jumaat,sbb ramai yg nk datang. dia buat langkah besar2 seket. dia hbq kat kawan dia, " buat langkah besar2 seket. depa nieh dah tau nk smyg , datang lambat'.

ada org yg bila nk cari syurga dia xberakhlak. alangkah baiknya  kita dalam sama-sama nk mncari syurga, kita mencari dgn penuh berakhlak. tp berapa ramai yg mncari tp xberakhlak. apa menda yg xberakhlak. yg pertama, akhlak dari pakaian. nk mngadap Allah kita tgk adakah pakaian kita elok utk menunaikan solat. ada orang yg solat tp xpakai baju, semata-mata kain pelekat aja. nk cari syurga tp xberaklhak. ada org yg nk smyg tp butang baju pon xnk kancing. kalu kita pi kerja dok dalam ofice xbutang baju, apa orang kata? ooi samseng kampung dusun. tiba-tiba kita mengadap allah kita xpenah mngmbil akhlak dgn tuhan.

berapa bnyk yg nk cari syurga, smyg rajin,  habez2 smyg , lgsung xberdoa.ini rumah tuhan, bila masuk rumah tuhan, ada peraturan dia. peraturan dia adalah akhlak. kenapa masuk xdak tahiyat. tahiyat tu maknanya memuliakan. tahiyatul masjid,memuliakan masjid. mai buta ja masuk, xda hormat2. tp nk jd org baik. tp xda hormat, aklak dgn allah. ni time nk kuar pun buta g2 jak kuar, apa salahnya sebelum keluar tu berdoa kpd Allah dulu. minx dulu sebelum kuar, tp bnyk org yg xberahklak. blah g2 jak. ada org yg tgh smyg, dalam smyg macam2 pergerakkan yg dia wat. seolah olah xmemberi penumpuan dalam smyg. dia lebih memberikan penumpuan kpd manusia. kalu ngn kawan dia memberi penumpuan yg lebih dalam berkawan. sedangkn smyg ni lebih tinggi dari berkawan.

penah tgk orang berkawad? "senam diri" suma serentak aja. 'dari kanan, cepat jalan!' baru berjalan. manada sebut 'dari kanan, cepat jaaaaa' tiber2 dah jalan dah. komander dia pun boleh abez bg command, baru 'jaaa.' tiba2 dah jalan. xbetul tu. 'cepat jalan' baru la jalan. itu la yg dibawa dalam smyg. 'Allahuakabar' baru bergerak. ini tok imam baru "allah...." dia hentam dah. kan xcantik tu, xberahklak. xbersopan dgn allah. xberaklak dalam bnayk menda. so.. kesimpulannya. dalam kita nk mengejar syurga , nk beribadah. akhlak 2 mestila dijaga sebaik-baiknyaaa. jika ada kekurangan semua itu dari diri L sendiri. dan yang baik tu semua nya datang dari Allah.

71 comments:

NM02 said...

saya tak sempurna tapi cuba jadi yg terbaik..

hehehe

Cik Domo said...

nice entry

merahitujambu said...

insyaALLAH..nice

intan.maisarah said...

saya berusaha untuk memperbaiki diri

cik pulau said...

sy x sempurna.
tp cuba untuk jadi yang terbaek..

Daddy Ziyyad said...

perkongsian yg baik ni...sama sama kita hayati dan amalkan.

MaMa AiNi said...

nice entry !!... semuga ia dapat dijadikan panduan buat semua utk memperbaiki diri..thanks sudi jengah entry mama...n salam kenal dr mama..

chiLleD...!! said...

nice..mknn rohani nih..thanks..

wida said...

salam perkenalan
tq singgah blog sy

Bidadari Syurga said...

salam singgah.. apapun yang kamu lakukan... dalam ibadah perlu tahu apa itu 'kasih sayang' sebab allah ciptakan manusia dengan penuh 'kasih sayang'

cik_paan said...

dalam Islam, kita bukan nak baik sensorang, tapi kita nak jadi baik bersama-sama dengan muslim yang lain...itulah salah satu tugas kita menyampaikan dakwah.nak ajak orang lain masuk syurga sama-sama.biar berjiran dalam syurga nanti

Ct Aja said...

betul 2.. bukan semua manusia sempurna termasukla diri saya sendiri, yg penting jgn rasa diri kita dah perfect, kena sentiasa memperbaiki serta menambahkan amalan..insyallah..

tips said...

ramai yang tak sengaja mengabaikan akhlak yang sepatutnya..

..::SangRatoo::.. said...

Selamat Hari Raya L..saya "LIKE" ini entry..tq for the info :)

missSenget said...

wah..

best nya kalo dapat jumpa syurga tanpe perlu berakhlak..

kehkehkeh..

Edy Zaidi said...

nice entry...tq for sharing...;)

abghani said...

salam raya 2 u

abghani said...

i folow

IMANSHAH said...

manusia tak sempurna..kena usaha menjadi lebih baik dari semalam

Amirah Suhana said...

Dan Allah suka org yg bersedekah tp Allah suka lagi org miskin yg bersedekah.

Allah suka org bertaubat tp Allah suka lagi org muda yg bertaubat..sama2 kita mencari keredhaannya :)

Asrul "iLham" Sany said...

asalkan jgn menyusahkan orang lain dan diri sendiri...sudah...

:D

khairul said...

mudah2an syurga lah tempat kita akhirnya

mamaNoriz said...

cuba jadi lebih baik...huhu

iktibar utk diri sndiri juge :(

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

cuba utk jd lebh baik dari skrg...

ORLANDO AHMAD said...

fastabiqul khairat, tapi ramai yg tak ikot jalan lurus...

MIDA MIDOT said...

Hablul minnallah . jangan lupa hablul minannas:) hubungan sesama manusia .

NzA said...

ingat mengingat amalan yg sgt2 mulia...

buDAK keCIK said...

nice entry.. :)

Sarah Mohd Saleh said...

allah swt itu maha pengampun lagi maha penyayang.i.allah klu kite betul ikhlas dan tawaduk meminta pengampuanna dari die,die akan ampunkan dose kite ;)

teha said...

thnx for the sharing.. lps nie , same2 laa kite memperbaiki diri :)

Khairil said...

Semoga kita menjadi manusia yang terbaik disisi Allah...Insya Allah...

AyiLarimA said...

Teruskan usaha untuk mencari keredhaan Allah..
Itu akan Mira buat skang..
Thanx cox komen blog Mira
:)

Akue Achik said...

bkn nak ckp apa, tp msa terawih dulu, rmai org berebut2 nak smyang bwh kipas.. ni mgkin nmpk mcm xda kaitan dgn akhlak, tp pa pndgn sy, mereka da ilg akhlak dgn Tuhan.. smbhyg kna ikhlas..

Norgadis Labuan said...

Moga kita akan terus berusaha menjadi yang lebih baik daripada sebelumnya...

Biha Petom said...

oo, btul jugak kn..akhlak bukan stakat budi bahasa, tp jugak dr segi luaran mcm pakaian kite trutama bile nk mgadap Allah s.w.t. kdg2 bnde sekecil ni pn kite x sedar or lupe, hehe

thanx for sharing L.. ;)

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

nice entri .

thanks for sharing ya .

mencuba menjadi yang terbaik

:)

siti kektus said...

kadang2 kite tak sedar ape yg kite buat tu silap. ;)

Maya Mayana said...

mencari kekhusukan dlm ibadat bukan mudah...

rara pinkmafia said...

muhasabh diri =)

WuMing said...

Entry yang banyak memberi pedoman... Kita semua tak sempurna.. Tapi kita akan jadi lebih baik jika kita mahu belajar...

~ NANA ~ said...

entry yg sgt bermanfaat...insyaAllah sama2 kite muhasabah diri

fiq. said...

cakap pasal lumba jugak, kita manusia berlumba2 buat kebaikan,,,tapi niat , untuk menunjuk2 dan berlawan,,ish3

Lelaki Ini said...

pesanan yg bagus!

CintaZulaikha said...

harap akan sentiasa mencaai keredhaannya dalam akhlak yg terpuji..

syasyah_biscuits said...

be the best... :))

Ezad Skytech said...

semoga kita berusaha untuk berubah ke arah kebaikan...(^^,)

aimie amalina said...

=]
berlumba-lumba ke arah kebaikan itu adalah satu yg mnfaat tapi haruslah kerana Dia bukn nak menunjukkan..

dwaty said...

nice info L.....

Zul Fattah said...

aku masih baru lg.. baru nk kenal islam itu apa..
aku masih dlam perubahan.. tp slow2 r..

MamaEma said...

terima kasih atas entry ini...manusia tidak sempurna

nurfarhan said...

best entry. btw, thnx singgah blog. :)

dill said...

terima kasih atas peringatan :)

dill.

Run Away said...

nice....;d

lynda salim said...

thanks sharing :)
: pelik . macam sama :D :D

iMBobo said...

sama2 beringat dan muhasabah diri :)

IEQAH said...

fuyoooo : panjang tol karangan..mjur byk manfaat read this kn :)

||aLeaSaRa|| said...

terima kasih sebab sudi tgglkan komen di blog kite ye :)

alhamdulillah perkongsian yg bagus...slg ingat-mengingatkan sesama islam.muhasabah diri sebelum dipanggil Ilahi.

dhiera said...

nice sharing~ thanx

Afikah Aziz said...

nice entry L..suke part yg mana kangkang kaki luas2 xnk bg org len masuk..macam die je yg nak pahala dan syurga org len xnk..kite nak buat pahala patutnye sama2 mengajak org ramai sbb kite nak diorg pun masuk syurga dan dpt pahala gak bukan kite sorg2 yg nak semua tu,klu x xdelah sahabat2 nabi nak ajak dan seru org ramai spaya buat baik di jalan Allah kan..ape pun teruskan usaha anda berdakwah L :)

Saiazuan said...

kita dalam golongan manusia akhir zaman, tiada yg smpurna..

aleen aiden said...

cemburu yg ini cemburu yg bagus. :)

Zuewairy said...

setiap manusia ada cacat celanya dari segi rohani dan jasmani.. jadi sama2 lah kita perbaiki untuk menjadi lebih baik dari yang terbaik!

wahida said...

sama2 beringat...

Golden Rose said...

moga ALLAH menerima segala amal kita

~SaL IjOu~ said...

yg beribadah tp x berakhlak tu barangkali hanya mau menunjuk2 saja..tp ibadahnya tidak terkesan di hati..nauzubilllah..mintak jauh dari sikap begini~

Cik Aish said...

:) sebab tu orang kata, manusia ni rambut sama hitam hati lain2..apa pun kt doakan semoga Allah menerima segala amalan kita..:) insyallah

muhamad hanif said...

Err,


aku pun taktau lah.. Entahlah kan.

hira said...

thanks for the info :)

Woofer Storm said...

thak nsihat bro..moga jadi iktibar buat kita semua..amin3

kjaharun said...

nice... kne ambik iktibar ni..

berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan..

NA said...

Peringatan untuk semua. Aha kadang tengok orang tak suka rapatkan saf.

-wina1979-