Tuesday, September 20, 2011

6 Jahanam #1

Sebelum baca. Sila mute kan application  goggle chrome, mozilla, windows explorer anda.. hahaha

Assalamualaikum hari ni L nk bincangkan mengenai salah 1 perkara dari 6 jahanam.  Kalu nk taw apa tu 6 jahanam, meh la baca. Ada beberapa perkara yang boleh merosakkan kita. Meninggalkan solat. Derhaka kpd ibu bapa. Melakukan liwat. Orang yang minum arak. Orang yg makan riba. Orang yang memutuskan silatul Rahim. So, L akan bincangkan serba sedikit mengenai solat.

Perkara yang paling asas dalam agama adalah solat. Kalau solat kita lulus. Yg len pun akan lulus. Tp kalau kantoi, yang len2 pun xkan dinilai. Baik macam mana pun kita kalu x semyang tetaplah dikira jahat. Amalan2 lain kalu xwat xdisuruh rotan, tp Dalam solat kalu x wat, disuruh rotan. amalan2 yg len Allah Taala turunkan Jibril sbg pembawa  arahan. Tp amalan solat ,Allah taala jemput Nabi Muhammad untuk menerima arahan solat.

 Arahan2 lain boleh dikerjakan dan boleh ditinggalkan jika uzur. Tp arahan solat uzur macam mana pun  kene wat. Sakit macam mana pun kene wat. Susah cmna pun kena wat. Kenduri kawen macam mana pun kene solat. Accident ka terbakar ka, dalam perjalanan ka, atas kapal ker, atas aeroplane ka, Allah kata kene sembahyang. Walaupun dia duduk atas gunung eberest.sejuk gedi. Kene smyg. Duduk dalam lombong, keje sbg pelombong arang batu, kene smyg. Ni bandingannya, betapa pentingnya semayang. Bagi manusia yang tidak semyg, Allah Taala menyebutkan kepada kita berbagai-bagai  amaran malah kepada orang yang semayang pun Allah Taala bagi amaran. Seperti yg Allah sebut di dalam surah Al-Ma’un: ayat 4-5. yg bermaksud :

4. (kalau orang Yang demikian dikira dari bilangan orang-orang Yang mendustakan ugama), maka Kecelakaan besar bagi orang-orang ahli sembahyang -
5. (laitu) mereka Yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya;

Smy2 tp lalai, smyg tp dalam keadaan main2. Smyg2 tp dia xpenah ikhlas kepada Allah. Dan orang macam nie dapat masuk neraka walaupun dia semayang. Kalu orang yang semayng pun masuk neraka kerana sembahyangnya xbetul. Bayangkan pulak kalu orang yang xsembahyang. Apa jadi? Baik. Ada 15 azab bg org yang xsmyg, 6 ketika masih hidup, 3 ketika dalam keadaan nazak, 3 siksaan di dalam kubr, dan 3 lagi seksaan menunggunya di hari kiamat. Yg pertama. Hilang umurnya. Hilang barakah ketika hidup. Umurnya xda keberkatan. Walapupun kehidupan dia Nampak hebat, waalaupun dia nampk mewah, tp sebenarnya kemewahannya itu di panggil sebagai istidraj. Istidraj adalah satu kelebihan yang Allah beri pada orang yang x solat, pada orang yg ingkar kepada perintah Allah. Sebelum dapat azab yang lebih siksa di hari akhirat. Nauzubillah.  Kalu boleh L nk kongc semua azab2 nieh, tp semua dah tahu. Dan L akan sambung en3 nieh. Panjg sgt kan dah nieh.. huhuhu. Letih plak nk membacernyer kan. Ok. Apa yang baik itu datang dari Allah. Dan apa yang buruk tu dari kelemahan diri sy sendiri.=)

44 comments:

Kakzakie said...

Alhamdulillah suka kakak N3 ini. Moga memberi peringatan kita sebagai hambanya. Solat rukun kedua kalau nak jadi Islam. Walau terbaring selagi cukup syarat sebagai umat Islam kewajipan itu ada atas dirinya. Org uzur tak boleh berwuduk' jadi tanggungjawab mereka yg terdekat wudu'kan dan sisakit boleh bersolat hatta dgn kerdipan mata atau hati sekalipun...

eima said...

tq utk peringatan ni ...

tips said...

mudah-mudahan dapat yg jaga solat.. :)

chiLleD...!! said...

pengisian roahni dr entry ni..terima kasih..

ILA HonEyBuNNy said...

takootnya azab tinggalkn solat kan...

solatlah anda sblm di solatkan..;)

Prince Halilintar said...

thanks ingat mengingati sesama kite..

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

ingt mengingati sesama kt.

Nazz@Purple said...

thanks L..manusia mudah lupa..terima kasih saling mengingat-igt kan..

ikatankasihku said...

Thanks 4 sharing :)..moga kita dapat hidayah yang berterusan amin...

Akue Achik said...

Alhamduillah, dpt ilmu lg hari ni..

syasyah_biscuits said...

visiting you from kk. dtg dr jauh n da mula bole ikut masa solat kat sini sbb kat sini dua jam lebeh awal..
solat weyh solat

H.J said...

terima kasih atas peringatan L..

buDAK keCIK said...

dan ada gak yg semayang utk menunjuk2 konon dia alim.

tp kalu yg jenis free hair tp solat penuh 5 waktu. haa, cmne tu??

L said...

kalau yg tue... sembahyang kita xkan terangkat... nt L nk wat post pasal tu laaa... kita asik dok mengaji, mcm mana nk solat. rukun2 solat jak. tp kita xmengaji solat kita diterima ka x... haaa... nt akan di ulaskan. tq ingatkan..

Bro ahmad said...

solat tu wajib tak kira apapun..walau darurat dan perang sekalipun,

sleeping_maniac90 said...

tq share huhu...

Hanis Azla said...

Alhamdulillah, perkongsian yg baik untk muhasabah dan memperbaik diri.. terima kasih banyak yer..

Ct Aja said...

Suka sangat2 en3 ni, nanti sambung lagi ye...

Niena Pengembara Ilahi said...

syukran jazilan :D

tiefazatie said...

tq 4 sharing..=)

JunAina said...

kadang2 kita lupa tetapi banyaknya lalai!

EzayHadry said...

betul2 :) solat sangat penting walau camne sakit atau keadaan kita pun..perkara pertama dihisab..

Sarah Mohd Saleh said...

uishhhhhhhhh tkt sungguh dgn azb dr allah swt..

Ezad Skytech said...

solat tu yang paling penting.. :)

Asrul "iLham" Sany said...

solat tu wajib...

i am S!L4H.. said...

berusaha menjaga nya.
solat perkare pertame akan dihisab.

same2 lah kite....

~SaL IjOu~ said...

dulu waktu kije swasta selalu sgt rasa x tenang sbb susah nak jaga solat..selalu di akhir waktu..penangan busy yg melampau & persekitaran yg sgt x islamik..tp bila da masuk gomen, Alhamdulillah..rasa lebih tenang..kdg2 persekitaran mempengaruhi hubungan dgn Tuhan..byk cabaran di kiri kanan~

Kancil 8349 said...

kalau dah tiang rosak ndak kukuh sesebuah rumah itu...

gadis kepastian said...

thnks sbb berkongsi....thnks juga sbb beri ingatan....=)

MamaEma said...

mudah-mudahan solat saya diterima oleh_NYA

mamaNoriz said...

panjang tpi syok baca...

malu sya sbb uat solat tpi kurang khusyuk dan kdang2 lewat...

ya allah...takutnye azab...

..::SangRatoo::.. said...

walau entry ini panjang tapi berilmu..terima kasih kerana beri peringatan..mudah²an segala amalan kita diterima oleh Allah S.W.T amin.. :)

saya "LIKE" entry ini :)

WuMing said...

Entri yang sangat bagus...

KaK LimAh Si SupiR said...

terima kaseh kerna berkongsi ^_^
suke2 :)

L said...

sama2,, n tq sudi bacer...=)

abghani said...

1 ingatan yg bagus..wajib buat dpt pahala tinggal dpt dosa

MIDA MIDOT said...

Iman manusia ada turun dan naiknya .itulah gunanya kawan untuk mengingatkan :)

Cik Aish said...

hm..thanks for sharing..sama sama kt jaga ye.. :)

cik asam jeruk said...

Alhamdulillah,terima kasih kerana mengingati. nice entry! :)

Run Away said...

peringatan yg sangat bagus utk sume...;d

~Nana 귀여운~ said...

Sebab itu solat penting untuk setiap yang bergelar muslim.

Santri T.P.I.N.I said...

setuju dengan entri dlm ni, mmg btul solat adalh perkara utama dalam ibadah. kalau solat tak lulus, yg lain pun tak lulus jugak dan yg pertma di akhirat nanti adalah solat juga...

adan said...

thanks bro dengan entri ni..

wawa wadzir said...

hurmm..kdg2 sy pun lewat solat n x khusyuk..huhu