Sunday, September 25, 2011

6 Jahanam #2

Sebelum baca. Sila mute kan application  goggle chrome, mozilla, windows explorer anda.. hahaha

Selamat kembali semula, insyallah L akan sambung dengan tajuk yang lepas dibawah tajuk solat. so mai la kita  baca dan renung2 kan. 

Kita xperlu susah ht wlau kita smyg tapi kita susah, kita ni rajen semyang, tp hidup kita susah jugak.letih dah hidup. Kita orang islam nie 3 benda pasti akan mai pada kita. Yang pertama letih,  yang keduannya sedeh, dan yg ketiganya sakit. Letih dgn kerenah anak-anak, letih dgn kerja. Kerja siang malam cari rezki. Pencen pun keja lagi, dah xlalu sgt pun keja lagi . sbb pa nk cari rezki. Penat mak2 kita, mana nak basuh kain, mana nak siang ikan, mana nak masaknyer, kemas umah. Letih sungguh. Allah taala hapuskan dosa.  Oleh kerana kita letih kerana Allah, Allah hapuskan dosa Allah. Samala dengan sedih. Sedih kena tinggl, sedeh kena cerai,sedih anak mati, sedih suma mati, sedih kak mati, sedih mak mati sedih pak mati. Sedihhhhhhhh kasut hilang. Kasut berat pun kena curi. Kasut apa? Kasut bata. Hat tu pun hilang. Xtaw la apa nk jadi. Kasut bata berat tu, tu pun orang curi. No 3 sakit. Kita akan di uji dgn kesakitan. Dok saja2 jtuh tngga, xleh bngun. Patah pinggang. Dok saja2 tertelan jarum. Dok nk masuk benang dalam jarum, tetibe tertelan jarum. Huhu. Kalu Allah Taala nk bg sakit, nk wat macam mana. Maka dengan2 menda2 gini, Allah akan hapuskan dosa kita dan akan naikkkan darjat kita.

Yg pertama perkara yang akan menimpa kita kalau xsemayang seperti post yg lalu, umur xdak barakah. Cuba kita tegok imam nawawi imam imam syafie. Imam nawai umur 30 lebih dah mati dah. Imam Shafie 50 tahun mati dah. Tp jasa yg mereka tinggalkan kepada ummat manusia yang xterhingga banyaknya. Berapa banyk kita belajar dari hadis2 riwayat imam nawawi, kitab2 riwayat dia, umurnya pendek tetapi sgt barakah. Ada orang yg umur nya panjg tp tiada baraakah. Yg kita nak sgt skrg nie, bia umur kita barakah. Apa dia barakah?berpanjanagn.  walaupun pendek tp pahala kita masih berjalan. Masih berpanjangan. Walaupun sudah mati. Walaupun kita dah mati berpuluh puluh tahun lamanya, tp sebenarnya umur kita masih panjag. Sbb pa umur kita masih pnjg? Ada bangunan yg kita wakafkan, kita tingglkan anak2 yg soleh, kita ada ilmu yg dimanfaatkan, kita ada jalan yg kita bina, sebab ada pondok wakaf yg kita bina untuk orng tunggu bas untuk orang berteduh, kita tanam pokok, smpai skrg pokok2 tu masih berbuah dan anak2 cucu kita makan. Contohnya macam durian . sapa tanam, tok kita dulu2. Walapun tok kita dah mati, pahalanya smpai skrg dapat pada tok kita. Ha!

Dgn sbb x smyg duit banyak, rezki banyak tp xcukup cukup. Cuba check tgk adek2 kita ka anak2 kita ka. Dok selalu tepon mak pak. Asal cukup bulan tepon, asal cukup bulan tepon la tu. Tepon mintak masuk duit. Padahal dia keja. Kenapa masih harap pada mak bapa. Cuba kita cek tgk, dia smyg ke x. satu waktu jak dia xsmyg, hilang barakah dia. Mungkin dia smyg mgrib , isyak, zhor, asar. Tp subuh terlepas. Subuh dia xjaga. Sbb tu mak yg bagos dan baik, mak tepon anak2 dia, man kamu dah solat belom man? Smyg apa mak? Baru pukul 10 nie mak. Smy subuh la man. Xsedo mak. Itu la punca rezki xcukup2 . duit xcukup2. Xjaga solat. Kamu bagi alas an xsedar. Sedangkan jam loceng banyk dijual kat kedai2. Enset cangih2. Ada alamrm sume. Dalam 1 umah ada 5 enset . xkan 1 xda set untuk bngun subuh.

Yg ketiga dihilangkan tanda2 soleh pada wajahnya. Hilang tanda2 kesolehan yg meningglkan solat. Kita tgk xberapa berkenan. Kita tgk orang yg xsemyg nie aser macm xseronok. Cer kita tgk mamak yg Islam. Dan hindu yang Bergama hindu. Kat situ kita dapat tgk dah perbezaan. Mamak pun gelap jugak, india pun gelap jugak. Tp gelap yg hindu tu lain sikit dari yg mamak nieh. Berseri nya mamak nie lain sket dari yg hindu nieh.  Xperlu pakai fair n luvly. Tp keserian wajahnya tu Nampak kesan dari air2 wuduk yang diambilnya tuh. Wuduk pada wajahnya wuduk pada tangannya.

Yg keempat. Xdiakui sebagai orang islam. Dia hanya zahirnya sahaja Islam. Tp batinnya adalah munafik. Hat nie yg paling kita takot wahai pembaca2 sekalian. Yg membezakan Islam dan Munafik ialah solat. Walapun dia pakai kepiah, tp dia xsolat. Dia tetap munafik. Sbb ada orang sekarng nie mencari rezki dgn pakai kepiah, dia tampal ayat2 quran kat dinding kedai nk melakukan kedai dia. Jaga2la. Menantu kita kalu baik macam mana pun tp kalu xsmyg, tetap dikira jaht, ank kita walau bek cmna pun, rajen tolong kita, tp kalu xsmyg tetap dikira jahat. Yg kelima segala amalnnya ditolak. Baik sedkah, baik hj umrah, baik jadi cegu. Semuanya kejenya baik. Tp sebb dia tidak solat, sbb tulah amalannya xditerima oleh Allah, tergantung gantung.

Jadi kene ingat 3 benda. Yg pertama, kene solat. Yg kedua, smyg kene betol. Smyg kene diterima oleh Allah. Ok yg pertama, saya dah semayng dah. Cek plak yg kedua betul x kita semyag tuh. Kalau dah kemas dah, dah cantik dah. Yang ketiga kita tgk adakah amalan solat kita nie diterima Allah atau tidak. So nt L akan bincagkan sket apa yg membuatkan amalan solat kita xditerima oleh Allah. dan sampai disini sahaja, yg baik datang dari ALlah, dan yang buruk tu datang dari kelemahan saya sendiri. semoga ALlah merahmati kita semua. amin.

56 comments:

nur said...

Santai penulisan ni..
Simple TETAPI mempunyai PERINGATAN YANG MENDALAM.
Alhamdulillah sama ingatkan..

~SaL IjOu~ said...

semoga kita sentiasa dlm rahmat Allah~ amiin

Akue Achik said...

Sy belajar lg hari ni..Thanks L..Bimbinglah hati kami untuk selalu dekat kepadamu Ya Allah..Amin..

dwaty said...

sedih coz... org yang dekat dengan kita masih ada yang tak solat...

visitme@FaTiN cOrNeR said...

nice tazkirah untuk sy harini..satu motivasi yg baru spya competent dlm solat..

schaze zainn said...

thanks untuk motivasi malam ni ^^,

shameel Iskandar said...

Salam alaik.
Terima kasih ats info yg menarik. saya sgt tertarik dgn frasa umur xdak barakah bila tak bersolat. Ini yg kita bimbangi. dosa dan noda semakin berganda dgn peningkatan usia.

Paling dirisaukan ialah, takut2 terjatuh kafir sbb sebahaga]ian ulama mengatakan org tak bersolat hukumnya kafir sbb solat adalah pemisah atau pembeza antara org islam dan kafir. mmg jumhur ulama kata hnya fasik jika tak bersolat tapi kita kena hati-hati.

Bigdaddyz said...

jarang terjumpa blog menulis ttg hebatnya al quran sebagai rujukan untuk umat islam...

ikatankasihku said...

tq atas info ni, sama2lah kita renungkn

Cik Ina Do Do Cheng said...

betullah tu yang penting dalam hidup kita taat perintah dan suruhan Allah SWT. rezeki akan menyusul kemudian.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

solat tu tiang agama tp orang susah tul nak solat cukup 5 waktu dan juga di awal waktu..

cik sakdi said...

yehh,, tiga tu betul.. kdg2 amik wuduk main tibai je,, ish ish, hehe

mamaNoriz said...

setuju sgt part tak cukup2 tu...

kite komplen bab tak ckup duit, gaji kecik la padahal kurang berkat sebnarnye kan..huhu

L said...

a'ah.. betul tu. kurang berkat sebenarnyaaa.. huhu

MamaEma said...

sembahyang tianga agama

KaK LimAh Si SupiR said...

alhamdulillah..seronok bace :)
insya allah..ke arah perubahan dri..sama2 doakan kaklimah ye? ^_^

syasyah_biscuits said...

bak fair n luvly???

Bro ahmad said...

bukan - mati- tapi arwah meningalkan dunia ..tapi amal kita akan jadi bekalan.

sUe UnniE;) said...

macih L. dlm lalai ni ade yg bg pringatan ;)

L said...

yer. kita kan sentiasa doakan kawan2 kita. seluruh muslimin dan muslimat.. insyaallah..

sama2..

.: iEyLa :. said...

thanx..same2 kite ingat mengingatkan sesama sendiri..

merahitujambu said...

terima kasih..nice

deqnoor said...

sampaikanlah ilmu walau sedikit. thanks L... :)

Kancil 8349 said...

ingat mengingat antara kita...moga umat Islam tidak tenggelam dalam duniawi sahaja...terima kasih dengan info kamu nie..

khairul said...

kita yg di beri umur panjang pon masih ingkar perintah Allah ...Y a Allah Kau tunjukkan lah kpd kami jln yg benar lagi lurus

wahida said...

insaf aku baca n3 ni...

tiefazatie said...

nice...=)
tq buat n3 nie..

Lea Isnawi said...

yg paling penting..jaga solat! kan

cik asam jeruk said...

Alhamdullillah..terima kasih. jom solat! eh cuti hehe :P

Eyra. said...

Seronok baca, thanks for sharing. Moh solat Asar dulu sebelum sambung baca entri lain :)

nurfarhan said...

good :)

NzA said...

sntiasa ingat mengingat sesama kita....insyaAllah.

Zul Fattah said...

tima kasih utk entry ini.. solat itu tiang agama.. jgan tinggal k

Afikah Aziz said...

Ika suke semua entry L sbb sentiasa mengingatkan semua..terima kasih L,oh ye part muka berseri kerana wuduk tu suke sgt tp ade je yg ambik wuduk sekadar je,tertib tu mmg tertib tp entah xreti nak xplain hehe..cam x khusyuk je ambik wuduk,eh cam solat plak khusyuk2 huhu..ambik wuduk cepat2 dan xbace doa setiap kali basuh muka ke tangan ke kaki ke..cmtu la lebih kurang,klu nak muka berseri kerana wuduk kena la hayati betul2 masa berwuduk,mintak doa supaya semua anggota kita terhindar drp melakukan dosa,peringatan untuk diri sendiri juga :)

abghani said...

solat tiang agama

Niena Pengembara Ilahi said...

syukran jazilan ~

WuMing said...

Mat rempit baca pun boleh insaf ni....

L said...

ada xmat rempit berblogging? huhu

AyiLarimA said...

suatu perkongsian yg sangat berguna.
Teruskan usaha anda dalam memberi ilmu kepada rakan2 lain ye.
Thanx jugak cox slalu komen blog Mira.
:)

Hanie_Dew said...

time kasih untuk entry peringatan ni.

adwafarahin said...

aku solat tp aku nk solat aku diterima allah
BKN SEKADAR SOLAT JE.
tengs utk entry nie :)

L said...

ooowh.. sama2.. kita semua perlu peringatan...
yer.. takot solat kiter pulak xditerima... urmm..

kjaharun said...

apa yang penting.. poyo poyo jugak, solat jgn tinggal :)

Jue said...

saling2 beringat sblm mjadi tlampau alpa =)

Dzikri Asmawi said...

yang penting skali, kita kene betulkan niat, solat kerana Allah ta'ala...ia adalah kewajiban yang tak boleh ditolak lagi oleh mana2 muslim yang mempunyai akal yg waras...yg lain2 benefit cam pahala, kesihatan dsbnye tu adalah ganjaran Allah s.w.t kepada kita hamba-hambaNya...semoga kita semua beroleh keredhaanNya dunia dan akhirat...amin...

Paris Lipton said...

stuju dgn org ats semua :)

NA said...

Terima kasih atas peringatan.

-wina1979-

maCy said...

moga sama2 belajar melengkapi amalan. syukran atas peringatan :)

Saiazuan said...

solat 5 waktu, jgn la tinggal.. klu tak smpat or trtgl, qadak..

Run Away said...

thanks...ingat mengingati...;d

Kamariah Awang said...

Alhamdulillah... 2 hari tak buka ebook, tetiba dapat baca entry L. Baca pun klik dari komen L. So, bila lagi nak sign in ke gerbang silaturrahim ma, untuk mempermudahkan ma ke blog L?

adan said...

thanks bro.. tazkirah buat diriku pada pukul 2:11am.. thanks mengingatkan..

Ct Aja said...

Tiba-tiba terfikir, solat dah cukup, tapi rase cam tak smepurna, sbb susahnya nak kusyuk dalm solat... mekasih share info ni...

jelah said...

terima kasih en. zack....

||aLeaSaRa|| said...

alhamdulillah perkongsian yg sgt bagus utk sama2 ingat-mengingati.dunia skrg semakin kejam,manusia umpama hlg pedoman dan pegangan agama semakin goyah.betapa kemajuan dan kemodenan hidup memaksa umat Islam berlari laju dan laju mengejar kaum lain utk teruskan hidup yg segalanya berpaksikan wang!

♥cmª shIemª♥ said...

terima kasih krn mengingatkan...