Saturday, July 21, 2012

Panjatkan Kesyukuran!

assalamualaikum,, phewww, alhamdulillah dapat lg bernafas di dalam ramadhan kali ini... setinggi2 kesyukuran kepadamu ya tuhanku... harini L nk sembang pasal apa eh? Randomize je la eh. Mungkin sebelum ni kita penah dengar, dan L akan ulang lagi sebb kita ni manusia sentiasa alpa. Insyaallah.jom baca. zaaaz~

Salah satu keistimewaan ramadhan ialah syaitan dirantai supaya umat manusia tiada alasan utk tidak beribadah di dalam bulan puasa. kalau sebelum ni macam-macam alasan la. mcm2 ganguan, Tanda-tanda yg menunjukkan syaitan dirantai di dalam bulan ramadhan ialah peningkatan berkali ganda orang datang solat berjemaah. Solat subuh daripada 4 orang mungkin naik 40 orang. Solat maghrib dari dua saf mungkin naik smpai 10 saf. Sembahyang terawih ni tak kira la kan. Smpai bentang tikar kat luar. Oder khemah lagi. kenapa orang ramai datang sembhyang dibulan ramadhan? jawapannya syaitan dah kene rantai.. Semua jadi baikla.

Ada beberapa perkara yg kita perlu lihat pada awal2 ramadan ni. Yg pertama kita kene muhasabah. muhasabah ni maksudnya berkira-kira. Bekira dengan apa? berkira dengan tahun yang dulu-dulu. Yg tahun dulu2 nilaian puasa kita macam mana? so mlam2 ni masih diawal puasa ni, buatla penilaian. Puasa aku tahun lepas mcm mana? berapa hari tinggal? ada mutu tak? A ke B ke C? Kita nak puasa A, semua orang nak A. Puasa gred A dipanggil puasa khususul khusus. Puasa gred B dipanggil puasa Khusus. Puasa gred C dipanggil awam. Nak dapat tahap ni kita perlu kepada muhasabah. Nak dapat puasa khususul khusus,  nilaian dia tinggi, mata kita tengok apa, telinga mendengar apa, hidung menghidu apa, lidah berkata apa, tangan menjangkau apa, kaki melangkah kearah mana, hati niat kerana apa. Ni dipanggil tahap yg paling tinggi. Maka tahun ini kita berazam pulak, nak buat yg terbaik dari tahun yg lepas2. kita target dgn anak-anak kita, dengan isteri2 kita. Tahun lepas, sahur juz bangun makan ja. Kali ni kita kunci jam awal sikit. Utk kita qiam bersama keluarga kita. Solat tahajud sikit, taubat sikit, hajat sikit. baca Quran sikit.

Sekarang L nak refresh sikit atau mungkin pada yg tak tahu L nak bagitau sikit kan. supaya ibadah yg kita buat ni Lillahitaala. supaya ibadah kita ini diterima oleh Allah. Supaya bila kita buat ibadah hati kita akan rasa lebih tenang.

yang kita nk wat bila bertembung  ibadah yang disuruh dengan menda yang dilarang? ibdah yg disuruh ialah ibadah sunat manakala menda yg dilarang plak sperti mengumpat, mencaci. jadi ulama2 berkata janganlah membuat menda dilarang lebih afdal dari membuat menda yg disuruh. sebagai contohnya, solat terawih menda yang disuruh(sunat). sekarang nie kita tamaw mengumpat ka datang solat terawih ? mana yang lebih baik. ulama kata jngn mengumpat lebih baik dari melakukan perkara yg disuruh. ni sebb brape ramai yang melakukan ibadah yang suruh tapi xikut prosedure yg dah disediakan. semayang solat terawih tp ngumpat tok imam.

jika kita pergi sembahyang terawih, imam baca surah yang panjang2, habis je smyg kita kate' lame giler tok imam nieh, nyesal ak datang eh!' nampak x, semayang-semayang  tp ngumpat tok imam. itu namanya ngumpat.. lebih baik hg dok umah tengok keje2, tgk anak-anak lebih baik dari datang semayang tp mengumpat. mengelakan dari buat menda yang haram, lebih afdal dari buat yang menda yg baik tp tak betul caranya. haaa. tu kene paham tuh. ni menda sunat tp benda fardu jangan buat. 'saya yang tak pakai tudung ni pun tak mengumpat.' ha nie xlehla. pakai tudung tu menda wajib. menutup aurat tu wajib. didalam mengelakkan perkara yg haram, xda pilihan,bila dah kata tutup aurat tu wajib, jadi haram kalu xpkai tudung!

berbeza pulak dgn ibadah sunat. dalam melakukan menda sunat ada pilihan.contohnya, smyg sunat terawih, imam baca lama, boleh duduk walaupun sihat (stgh pahala) . kalu duduk pun rasa lama jugak, haaa, baring la ko kat situ, (setengah pahala duduk). ok? ada paham. tp lain dengan semyang fardu, kalu sihat xboleh nk saja2 duduk. senang kan Islam... =) contoh lain , daripada melakukan menda sunat tak betul wat, baik tak payah buat.  contohnya, tadarus quran, tp baca merapu ja, tajwid kemana makhraj huruf kemana,baik toksah buat. silap2 nanti Quran laknat kita balek. ada plak yg niat xbetul. 'masuk kali nie,kali ke 4 ak dapat kain pelikat '!!!
conclusion, dalam perkara yang sunat, sentiasa ada pilihan.. =) 

p/s Adakah kita akan miss lailatul Qadr seandainya setiap malam kita Qiam?  *renungan bersama*

33 comments:

hawiz said...

yeahh....renungan2..

Cendol said...

terkebil kebil mbacenye..
first2 puase ni mmg ramai yg semangat..cube tang2 nk akhir tu..sepatutnye sebok mencari lailatul Qadr..tapi ramai juge yg sebok mengejar lailatul Kamdar..
btw,nice entry utk renungan bersame..salam ramadhan n selamat sahur beberape jam lagi ye .

Edy Fee said...

aik boleh lak nyesal..ala kalau panjang tu takleh nak ckap pe la.skali skala

ELFarahin said...

betulkan niat, ikhlaskan hati... :)

Akue Achik said...

semoga dpt barakah di bulan mulia ni..ayt last tu..hmm..speechless...huhu

aisyah thaqif said...

Puasa gred A ? Working on it . InsyaAllah :)

naim said...

TERBAIK bro

semoga ramadhan kali ini lebih terbaik. dan di dalam universiti ramadhan kita dapat 'anugerah' daripada Allah swt.

Insya Allah/.

http://pemudattbc.blogspot.com/2012/07/keberkatan-bulan-ramadhan.html

syafiqakarim said...

salam ramadhan

sea_lavender said...

thnkz atas ingatan :) Salam Ramadhan.. moga Allah redha dgn ibadah2 yg kte laksanakn...

Kakzakie said...

Selamat berpuasa dibulan mulia
tingkatkan amalan sedaya upaya
wajib dan sunat gandingkan sama
moga diterima Allah yg Esa...

Tihara said...

selamat berpuasa..buat ibadah dengan niat semata2 kerana Allah, insya Allah pasti Allah tunjukkan jalan yang lurus..moga ditambah ilmu dan ditambahkan iman

Iefa Ujang said...

muhasabah dri . . . ingat ganjaran dri Allah da ckup tuk buat kita ikhlas dlm segala hal . selamat brpuasa :)

Arra Ahmad said...

selamat berpuasa L

Nurrul said...

Muhasabah diri dan berniat untuk memperbaiki diri ke arah kebaikan pon dah dpt pahala.. apakan pula bila kita melakukan ke arah tersebut... :)

renungan kita bersama :)
Selamat Berpuasa Abg L ! :D

Telor Power said...

sama2 kita beramal

dan L selamat beramal dan menjalani ibadah puasa

profmie said...

nice entry..sbbtulah stiap kli tiba ramdhan kena pstikn muhasabh diri dlu..t'utme tgk smula buln rmadhan lalu thp puasa kita mcmane..

ape2x pun entry ni peringtn bersama..
Selamat berpuasa & menunaikn solt sunt terawih..

Joe_Hans said...

ada gred eak?? muahaha.. InsyAllah.. btw, selamat berpuasa...

keri ikhwan said...

susah gak nak dapat gred A tu. tp target kena tinggi :D

*tp jgn guna alasan malas mengaji sebab x reti takut salah bacaan. tak reti kena belajar. salah bacaan time belajar takpe. jgn saje2

~~zana@pb~~ said...

walau syaitan dirantai, dugaan paling kuat adalah nafsu kita sendiri.....nafsu ngumpat, nafsu ngurat, nafsu shopping, nafsu malas dan bnyk lg. Ini yg kena repair, bukan senang nak muhasabah diri jika ego kita melangkaui segalanya. Rendahkan hati, bersyukur, redha....insyaallah boleh.

Aik...menjangkit dgn L pulak. Tq lawat blog akk, kurang masa nak jengah L selalu.

AdiaLuze said...

Assalammualaikum dan Selamat berpuasa L,

Ye ye .. memang betul. Time puasa ni la kita nak perbanyakkan ibadah. Kalau selalu tu, kita ada 2 gangguan besar iaitu SYAITAN dan NAFSU, la ni kita cuma ada 1 je gangguan .. iaitu NAFSU .. so, senang sikit nak kawal kot .. huhuhu ...

Knor said...

kalau malas juga beribadah..maknanya dah jadi kawan karib dgn syaitan..dah jadi member..minta di jauhkan hati segelap itu..

Kancil 8349 said...

syukur

Aishah Jahirah said...

betulkan apa yg perlu diperbetulkan...slmt menjalani ibadah puasa..

tirahzairi said...

pernah jgk dulu2...kitorng smyg terawih kt lain2 mesjid...saje nk suurvay...bukan ape, kdg2 kalo imam bce pjg sgt, bleh bawak ke tdo...hihihihi...

#selamat berpuasa L#

tirahzairi said...

pernah jgk dulu2...kitorng smyg terawih kt lain2 mesjid...saje nk suurvay...bukan ape, kdg2 kalo imam bce pjg sgt, bleh bawak ke tdo...hihihihi...

#selamat berpuasa L#

khairul said...

sama2 lah kita renungkan

MamaEma said...

INSYAALLAH akan melakukan ibadah ini dengan sempurna

JR said...

Setiap tahun saya berdoa semoga dapat markah kehadiran solat terawih 30/30...

ieja amieja said...

assalam..
n3 utk renungan bersama..dlm bulan ramadhan musuh utama adalah nafsu sendiri..klu dpt mengatasinya dah dikira satu kemenangan jg..

ieja amieja said...

assalam..
n3 utk renungan bersama..dlm bulan ramadhan musuh utama adalah nafsu sendiri..klu dpt mengatasinya dah dikira satu kemenangan jg..

Juliet_iRa~" said...

baikkk L! hehehe..

kena igt ni apa L ckp..hihihi

salam ramadhan :)

pss : kawal nafsu makan tu yea..hukhuk

Edy Fee said...

ok what kain pelekat pon.haha

betul2.bulan pose ni aku tengok tabung derma masjid melonjak

Edy Fee said...

ok what kain pelekat pon.haha

betul2.bulan pose ni aku tengok tabung derma masjid melonjak