Saturday, February 11, 2012

Mudahnya KAU tingalkan SOLAT!

Nk kongsikan sedikit ilmu yang ada, so jom baca..=0

Syarat2 wajib solat, syarat pertama ialah Islam. Sa kata Islam, wajib sembahyang. itu ja cerita dia. Ustaz, dia baru masuk Islam pukul 12tghhr ustaz, dia muaalaf. 1.30 solat, nama dia zohor. Tapi dia tak tahu baca apa. Ikut orang sembahyang. Yang penting solat. Sampai tahap mcm itu, bila dah kata Islam. Maknanya kalau dah Islam, sakit, pun kena solat. Sakit macam mana, sibuk macam mana. Islam, solat. Muslim, solat. Kerana nabi dah kata perbezaan antara orang Islam dan orang bukan Islam ialah solat. Maknanya kalau kita tidak solat, sudah jadi mcm siapa? Sesiapa yg tidak solat, maka dia wajib dikenakan siksaan. 1 waktu solat yg kita tinggalkan, bersamaan dengan 80 tahun diseksa dalam neraka, sehari dalam neraka bersamaan seribu tahun didunia.

Banyaknya orang yg tak solat. Meraikan kemenangan bola sepak, tak solat, menyaksikan perlwanan akhir, tak solat, Masyaallah, apa nak jadi ni. Kenduri kahwin, tak solat, pengantin tak solat,tukang masak catering tak solat, bapak pengantin tak solat, sebab sibuk melayan tetamu. Kan tetamu bagi wang, solat tidak dapat wang. Muslim apa. Mensyuarat tidak solat, berniaga tidak solat, waktu mgrib tak solat, waktu asar tak solat, sibuk berniaga orang ramai ni Ustaz. Kenapa tidak solat? Macam mana nk solat sebb sya telah disolek. Saya nk berlakun saya nk menyanyi, Anugerah Juara Lagu, tak solat? Masyaallah, senangnya tinggalkan solat. Kenapa kamu tak solat? sya bertugas. Saya pengawal trafik. Tak solat? Tak sempat. Para pembaca, kalau kita mninggalkan solat maka wajiblah keatas kita dikenakan siksaan dihari akhirat.

 Saya tidak solat kerana tidak ada tempat solat dikilang saya. Ada tempat makan? ada. kalau begitu makan, dan solat ditempat makan. Takkan tidak ada ruang lansung. Yerla, kilang sya tidak sediakan surau. Solat bukan disurau, solat dimana-mana pun boleh. Ustaz, sya pergi Disneyland, Manad surau ustaz, nk solat macam mana? Bawah pokok, solat bawah pokok. Orang tengok ustaz.. Biarkan. Kita solat. Saya pergi lapangan terbang ustaz. Nak tunggu kapal terbang, takda surau.Solat diruang menunggu. Apa pelik, bercium diruang menunggu pun tak pelik. Bapa ramai yang duduk bercium, berpeluk sementara tunggu kapal terbang, Slumber rock jer bercium, kamu biasa jer tengok, Solatlah! Malu, qada' la ustaz. Dengan sebab kamu tinggal. neraka kamu. Dia adalah tiang yg tak boleh ditinggalkan. Solat 4 waktu, satu waktu tinggal. Macam tak solat. Subuh tak buat, yg lain buat, mcm tak solat. Asar tak buat, magrib tak buat, yg lain buat, mcm tak solat. Seminggu tak solat, jumaat baru solat, mcm tak solat. Setahun raya jer solat, mcm tak solat. Solat. Tapi tak betul. Tak solat. Tak betul sembahyang, toma'ninah takda, bacaan tak betul, tak solat. Solat, riak, tak solat. Masyaallah siksanya. Kene jaga betul2 tentang solat.

Syarat yg kedua, berakal. Tidak wajib bagi orang gila. sebab dia bukan mukallaf. orang pitam tak wajib,orang koma tak wajib.  Dia accident motor, dia koma 4 tahun. 1 hb januari dia sedar, Dr tgk, kamu dah sedar, Mak tengok, kamu dah sedar, 4tahun koma, maka tidak perlu dia qada semasa 4tahun yg dia tinggalkan. Jadi kalau para pembca tak mahu qada' mintak2 lah koma.

Syarat yg seterusnya, sampai seruan padanya (bukan mukallaf). contohnya tarzan, dia bukan mukallaf. Dia duduk dalam hutan amazon, tak pernah dengar Islam. Yang dia dengar ialah cheetah, kwannya beruk, kerjanya macam beruk. Dia takdapat Islam, tak wajib solat sebab dia tak pernah dengar seruan. Jadi, jangan para pembaca pulak nk jadi tarzan. Umur 15 tahun,aku nk masuk hutanlah, tak payah sembahyang. Kamu dah pernah dengar Islam, umur kamu dah 15, kamu pergi sekolah, dah pergi belajar, kamu dah pergi masjid. Kamu takleh lari dalam hutan untuk tidak solat.  Sudah wajib atas kamu utk solat.

Syarat seterusnya sila baca buku la erk, L ada keje kejap ni!!!!!! haha, lusa ada presentation, adoi. ada masa plak utk buat en3,, huhu. ok dokey. setakat itu saja krangan L harini.. huhu. Semoga kita dapat mengambil iktibar darinya. Dan apa yg baik itu datang dari Allah dan yg buruk datang dari diri L sendiri. Semoga kita mendapat rahmat darinya. Mulakan hari ni dengan Bismillahirahmanirrahim.Ok. selamt bercuti bagi yg cuti, L out dlu. lol!!!`

67 comments:

Kakzakie said...

Kalau tidak di pupuk iman sedari kecil susah mahu mengamalkan 5 waktu ini L...

Tempat kerja kakak 99% bangsa asing, 1% tu kakaklah as kakak is the only Islam. Kakak bersolat dari dhuha, zuhor dan asar di dlm bilik pejabat kakak - sebelah kerusi duduk kakak. The non-Muslim selalu nampak kakak bersolat dan mereka kian faham dan hormat tahu tak akan masuk bilik kakak sehingga kakak selesai...

.........cP~ said...

Tak tau macam mana nak cakap. Kadang yang lebih tua pun macam tu. Kalau ke mana-mana tinggal solat. Nak kata musafir, tak jauh mana pun. Menyinggah pun tidak. Hmm..

keeya mustafa said...

solat tiang agama,,peliharalah solat untuk sentiasa berjalan dijln yg lurus di jln Allah :)

L said...

kakzakie-betul tu akak, kene pupuk dari kecik, bagusla tempt keje akak dah pham.. Islam kan mudha..=)

L said...

cp-kita sekarang ni sgt mudah tinggal solat, alasan takper Allah paham, mcm Allah tu bapak sedara kita plak...

keeya- betul tu akak, solat tu kan tiang agama, kalau xbuat takder tiang, xdala agamanya..

KiD said...

solat itu tiang agama.. :)

Ezad Skytech said...

walaupun kat mana kita berada sekalipun...solat tu wajib dijaga...:D

L said...

betul tu bro... kat mna2 pun kene gak solat..=)

Tihara said...

Satu dakwah yang sangat bagus..keep it up L..nice entry :)

susumanis said...

astagfirullahalazim..takutnya bila tinggal solat sama cam kafirun..nauzubillah..kita org pompuan pulak kt malaysia biasa pakai telekung solat, kdg gi masjid atau surau telekung dia busuk x berbasuh..geli nk pakai..so lps ni kena la tutup aurat mcm masa solat so nak solat tinggal amik wuduk je..no xcuse kan..semoga kita semua tergolong dalam hamba Allah swt yg cintakan solat tepat pada waktunya..amin Ya rabb..tqvm for the great sharing L :))

sabry oppa said...

Ruginya orang handsome tak solat, Nabi Yusof yang handsome pun solat.
Ruginya orang cantik tak solat, Saidatina Aisyah yang cantik pun solat.
Ruginyaorang kaya tak solat, Nabi Sulaiman yang kaya pun solat.
Ruginya orang miskin tak solat, Nabi Muhammad yang miskin pun solat.
Ruginya budak-budak tak solat, Hasan dan Husin budak pun solat. ... insaflah,insaflah,insaflah. barang
siapa yang "like"pesanan ini maka dibalaslah kamu dengan pahala. Dan barang siapa yang "copy" pesanan ini maka dibalaslah kamu dengan pahala selagi
masih ada orang yang membacanya......:D

Yatie Awang said...

InsyaAllah...semoga kita tidak pernah lupa siapa kita...dan perbaiki solat kita setiap hari

L said...

susumanis- betul tu akak, senang pakai mcm dalam solat terus.. huuu.. amik air semyag jer, kalau susah, bwak jer telekung seniri.. huuu

sabry-aku suker ayat ko tuh.. huhu. nice one2...=)

L said...

yatie- amin, semoga kita sentiasa memperbaiki..=)

ikatankasihku said...

solat perkara yang pertama di lihat sebagai sorang muslim dan ianya wajib di tunaikan demi mengangkat martabat islam itu sendiri

L said...

betul tu akak.. Mari memartabatkan Islam.

Afiq Arif said...

jgn sekali2 mengaku islam kalau tak solat!!

Lia Irdelia said...

Segalanya bermula dengan solat,,,
=)

Ujie said...

betul apa yg L tulis tu.
senario hari ini..solat ikut kesesuaian je. seakan lupe adanya hari akhirat.

Tapakaki said...

nice sharing bro

Umi Anaan said...

tapi kalau solat....jgn asal solat je---> selalu terpikir mcm ni.

Telor Power said...

:) nice entri bro

solat 5 waktu mmg semua dah dipupuk dari kecil lagi tinggal tuan badan jer nak laksanakan utk sujud menyembah kepada yg ESA

ingatlah, perkara ditanya apabila dihisab adalah .....solat

biela bell said...

jaga solat dan waktu solat kita..
tu la..hal2 keduniaan diutamakan dulu mmg pyh..huhu

Pondok Usang said...

good topik geng.. ibadah yg menjadi titik utama "Islamkah kita di sisi Allah" yang kini sangat-sangat diringankan.. teruskan dan banyakkan topik-topik yg sebegini dan juga yang sewaktu dengannya..

Arra Ahmad said...

L..kena sambung nih..:P

Arra Ahmad said...

solat tiang agama..takde tiang..tak jadi rumah..
tak ada orang buat atap dulu baru buat tiang..
jadi..solat adalah perkara yang utama dalam khdupan..

blog-tips-kurus said...

kalau tengah travel, kita boleh tengok macam mana kita & kawan2 jaga solat..

L said...

betul tuh,, hahaha.. time tu baru la tau sapa yg liat .. ngeh3

Mimie said...

good entry.. :)

H.J said...

nasihat berguna..nice..hee

----- ----- said...

baca...^.^


NINJA

cinnamon.com said...

sombong,derhaka,sedarlah wahai kita,keluar dr tempat yg kotor aje.

solatlah..
bertaubatlah.

L said...

kak arra, hihi, nt la smbung.. karang banyk plak.. huhu. cecah ke lantai plak nt..=)

Ayie Abas said...

ayie baru jer berfikir ttg ini..

apa yg paling ringan di dunia...? rupa2nya yg paling ringan di dunia ialah meninggalkn solat.

KaK LimAh Si SupiR said...

solat kan tiang agama..org ckp, kalo nk bwat rmh, xd tiang, cnfm xnaek laa rmh tuu..mcm islan, kalo xsolat, bkn islam laa name ny :P

sea_lavender said...

bgus entry ingtn terhadap kewajipan org Islam..syukran2.. solat tiang agama~ jika rumah tiada tiang roboh la ia, sebegitu juga diri kte.. tidk mendirikn solat kehdpan pn tidak terurus... tgu ye entry sye hehe =D

Pn. Sheila@CC said...

erm... btl tu... ia tiang kita, tp kita manusia ni slu terlupa, melukakan... smg kita jg tiang ini...

visitme@FaTiN cOrNeR said...

solat tu tiang agama. solat jgk pembentuk peribadi muslim.

teringat masa cuti semestr yg 6 bln taun lps.sy keja kilang.kilang cina mmg ssh la nk solat.alhamdulillah, sy dgn kwn2 curi2 solat bwh tangga.islam itu mudah..

all the best presentation!!d=>

Noraim said...

semoga dijauhkan dr perangai malas solat ni.

good luck presentation ye :)

O CIKTEDDY said...

tmpt x spatutnya jd alasan xleh solat =)

Tiramisu Fatiema said...

terima kasih mengingatkan L..kat mana2 pon boleh solat..tanggungjawab kan..gud luck..moga dipermudahkan

Tasha said...

thanks,entri ni kasi sedar bnyk...

solatlah kite sblm disolatkan

aRa ❤ aFiq™ said...

sama2 lah kita mnjaga solat :)

xila riston said...

wow nice la share ni...sebenanya kan sering lewatkan solat...mcm nk ubah je perangai ni...uhukkk

khairul said...

sebenarnya ugama Islam ini mudah..klu kita benar2 memahaminya

ILA HonEyBuNNy said...

solatlah kita sblm kita di solatkan..

mana2 kita boleh solat...wajib...;)

yad'z said...

kadang2 diri ni sendiri tertinggal solat. hurmm...

~SaL IjOu~ said...

kat office akak dulu ramai kwn x solat..siyes rasa sedih sgt~
n ada yg terang2 ngaku,"aku semayang pun lobang2"..=/

jgn pernah rasa solat tu beban..kita hidup kat dunia ni pun kerana Allah..mana mungkin kita membelakangkan DIA..smoga kita sentiasa dlm lindunganNya~

Zakaria's daughter said...

lumrahh kann ?

bersepah kot org islam macam tuh.

haiz

Cikgu Ma said...

tau solat tapi tak solat lebih teruk dari yg tak tau solat...

Rtp Farra Arisha said...

iya. apa yang penting sekarang adalah kita menjaga, menunaikan, mengadakan apa yang perlu.

IntaNBerliaN said...

xkira walau kita di mana kita patut solat..

Akue Achik said...

entri2 L mmg suka empuk batang hidung sy...huhu

p/s : siapa yg jaga solat akan dlindungi oleh Allah...smoga kita dberi rahmat dan pntunjuk..Amin..

HiDa said...

mcm mne la perasaan org yg tak sembahyang kan.... terlewat pun rasa bersalah sangat... moga kita semua sentiasa ingat bahawa solat adalah tiang agama.... nak wat apa pun, di mana jua pastikan solat jgn ditinggalkan... insyaAllah...

gud luck tuk presentation nnti...

Princess Nusy said...

thanx for sharing..nauzubillah..moge dijauhi dari azab Allah..kdg2 kte ni amik mudah je tntg solat ni kan..huhu..pasni kne lebih istiqamah..InsyaAllah..gud luck presentation..=)

dhiera said...

solat salah satu rukun islam. solat pelihara hati.

walaupun, solat wajib tapi sentiasa dipermudahkan. islam itu mudah dan universal. tengah travel, jamak pun boleh. tengah sakit, solat duduk pun boleh, baring pun boleh. no excuse sbb pelbagai cara kite boleh solat. tengah berperang pun boleh solat.

intan_blur said...

thx beb..sharing.at the same time..byk menyedarkan intan

LadyBird said...

huraian simple.. mudah untuk dfahami..

ZaroL said...

Kita sebagai umat Islam kenalah dirikan tiang agama kita untuk menjadi agama yang kuat dan mantap. selain menjaga keimanan kita kan.
Tak susah nak solat...1 fardhu 6 minit je kan.Islam ini mudah dan sempurna.

acheeqa farhana said...

solat tu tiang agama..kewajipan kte sbg umat islam..

seterjal mana pon kte, solat jgn sesekali kita tgl..peacee..

Anak Munsyi said...

biasalah manusia, kalo ckp solat mula na mengelat bagi mcm-2 alasan kerja or whatever. tak kira muda or tua sma ja. geram plak fyqa , grr >,<

L said...

seterjal tu apa??? huhuhu

Juliet_iRa~" said...

banyak iktibar dr entry L ni..:)

apa pon y penting solat tu tiang agama..kalo x solat, tumbanglah tiang tu kan..

profmie said...

so jgnlah tinggal solat..expecially pd dak laki..amalan solat ni perlu dipupuk sejk kecil lg..ape2x pun artikel yg bagus..coz m'ingtkn aku jg ttg pntingnya solat ni..dan ia jg merupkan kewajipan sbg seorg yg beragama Islam..

Liza Razak said...

peringatan untuk diri sendiri jugak ni :)

CikUna said...

setuju..jangan diambil mudah tentang solat itu...wuwuwu alhamdulillah office sekarang ade gak ruang nak solat even kecik n berebut2 dengan staff laki..huhu

\\( ^_^ )//

Nurul said...

Bawalah kemana shj telekung travel yg kecil saiz beg nya muat letak dlm handbag.senang di bawa kemana shj.jom order di facebook telekung travel sharzlin atau email sharzlin83@yahoo.com. Murah sgt rm20 shj. Kini tiada alasan untuk tidak solat lagi