Sunday, March 25, 2012

Babi Puncanya!



Assalamualaikum,  L smbung yer..=) 

Nabi Isa pada saat itu menjadi kepala untuk meruntuhkan segala gereja dan tempat2 salib. Malah mematahkan segala salib, memecahkan segala berhala. NI kalau dapat pada agama salib marah pulak la nih. Kenapa yg nabi Isa buat benda ini? Sebab Allah Taala sebut dah dalam Al-quran , mafhumnya; ‘tidak redha sama sekali yahudi dan Nasora sehinggalah kamu mengikut jejak langkah mereka ‘ Yang pertama, orang2 kristian lah yg mengatakan Isa adalah anak Allah, maka nabi Isa datang memecahkan fahaman bahawa Isa adalah anak Allah. . Ini bukan agama yg betul, ini bukan ajaran yang betul.  Aku bukan anak Allah, aku adalah nabiullah. Jgn sapa2 dok kata pada aku ni anak tuhan. Nabi Isa nak beritahu pada mereka yg ajaran mereka salah.


Yang kedua, kenapa nabi Isa memusnahkan benda2 tadi? Adalah disebabkan oleh binatang yg saya sebutkan sebelum ini,babi, yang kedua adalah disebabkan agama yang saya sebutkan tadi. Yg ketiga ajaran yg saya tuliskan tadi. 3 benda ini lah yang menjadi manusia jahat dalam dunia nih. Yg lawan tuhan terang2. Yang merancang untuk membuatkan dunia ni huru hara, mereka inilah. Para pembaca pergilah pada negara yang bergolak, ditengah pergolakkan itu mesti ada bangsa yang sedang kita bicarakan sekarang. Kita pergilah pada negara yg sedang berperang, orang tengah yang melaga-lagakan mereka ialah agama yang sedang kita baca sekarang. Kita pergilah pada bangsa2 yang bergaduh, punca pergaduhan bangsa2 itu adalah cmpur tangan bangsa yang nabi isa akan turun untuk menjahanamkan mereka.


Kalaulah tiga benda ini tak jahat, kalaulah tiga benda ini tak jahat, kalaulah tiga benda ni xjahat, Nabi Isa TAKKAN turun hapuskan mereka. (salib, gereja, babi)


Kalaula kita baca molek hadis sohih ni, Nabi Isa pun mari untuk meruntuhkan mereka, atas alasan apa yang kita ni bersetuju dgn gereja atas kalimah Allah. Atas alasan apa? Sebab ada orang yg bersetuju Orang salib, orang gereja, orang yg makan babi boleh guna kalimah Allah atas alasan apa? Kalau boleh pakai dan tak salah pakai kerana mereka baik, buat pa nabi Isa turun nk bunuh mereka nih? Dan saya rasa tak hairan, kalau PERPECAHAN, PERGADUHAN bangsa kita melayu, dan agama kita Islam ini adanya campur tangan daripada mereka ini. Nak menjadikan ummat Islam sentiasa bertelagah, sentiasa tak boleh maju, sentiasa tak boleh bersatu.


Tidak ada sebab bagi orang Islam nk menyokong usaha penternakan babi. Tidak ada alasan yg munasabah. Orang Islam beriya-riya mempertahankan penternak-penternak babi. Yang merosakkan ekosistem, yang merosakan sungai, mencemarkan bau. Babi ni adalah binatang yang paling kuat beranak, dan paling tak reti bela anak. Beranak belambak, sekor anak pun dia tak bela. Jadi kita tak perlu hairan bila orang yang makan babi, dia tak reti jaga mak bapak dia. Cuba kita tengok bangsa yg makan babi. Mak bapak dia, dia tak peduli, mcm anak2 babi, dan tak peduli pada anak2 babi.  Sifat kebabian tu ada pada orang yg makan babi. Cuba tengok babi, babi ni makan apa, dia makan tahik dia sendiri. Itulah bandingan orang yg makan babi, segala benda dia makan, segala benda dia tibai.  Sebab tu la Allah taala mengharamkan babi. 


Persoalan terkahir, betul ker, tak makan babi ni tak jadi jahat? Orang Islam tak makan babi pun ramai yang jahat. Orang melayu tak makan babi pun ramai yang jadi jahat. Benar. Kita tak makan babi secara terang-terang an. Tapi mungkin, campuran-campuran babi, enzyme2 babi, lemak2 babi dah bebas masuk dalam perut umat Islam. Cuba kita perhati, makanan kita siapa yang buat, daripada mee sampai la kepada beras, daripada ayam sampaila kepada ikan2. Ikan kita orang kapir ternak.  Bela ayam, orang kapir bela, Bela patin, orang kapir yang bela. Tu yang jadi di Batu Gajah, dibelanya ikan patin, diberi makan tahi2 babi, daging2 babi yang direbus. Dilempar dalam kolam. Memang kita makan ikan patin, tapi daripada mana makanan ikan patin,.

Ntah berapa puluh tahun dah umat Islam kita ni xjaga makan. Kita ni umat Islam timbul kesedaran yang nk mkan mkanan yg halalan toyyiban dalam tempoh 7tahun. 7 tahun ni kita baru ada sedikit sensitip kita nih. Ni yang nabi kata dalam hadis ni, babi ni merangsang hormon2 jahat, anak jadi melawan, cikgu jadi teruk, ustaz jadi takleh pakai, sebab kita tak makan babi terang2, tapi desebabkan pembuatan makan orang islam dibuat dan disediakan oleh orang bukan Islam, yg kita tak tahu status halal dan haram, maka kesannya, jadi teruk lah. 


Urm.. takat tu sajalah, panjang sgt pulak. Huhu. Tak sedar sih. Sori la membuat kawan2 terpaksa baca pnjang2.. akhir sekali, apa yang baik itu datang dari Allah dan apa yang buruk itu datang dari diri saya sendiri.=0 selamat memulakan hari kita dengan bacaan Bismillah… =)





69 comments:

----- ----- said...

hurm..
baca~~..

Peace..^.^
NINJA

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

pemknn zmn skrg nih byk sgt yg syubhah.alahaiiii..

Noraim said...

kalau nak kira mknn haram yg masuk dlm badan kita ni xtau brapa byk. sbb tu skng kena hati2 pilih makanan. takut dipilihnya mknn yg tak hala.

faiz fakhirin said...

btul tu bro...dats why org islam xleh hanya tengok n menerima semua dgn tidak rasa bersalah...segala industri pemakanan WAJIB dikuasai oleh orang islam...barula generasi baru bersih dari enzim babi..

L said...

yayan & noraim- betul tu kita pun jadi takut nk makan..=)

faiz fakhrin - a'ah mana taknyer makanan orang yg menyembah Allah dibuat oleh orang yg kapir..=)

Ckin Kembaq said...

alhamdulillah dah elakkan makanan2 syubhah..biar tahan sat 'rasa' tu...supaya perot tak masuk makanan2 cmtu..pengaruhi seluruhnya.... inshaAllah..sama2 elakkan.. ^_^

L said...

betul tu awak. kite kene elakkan dah ni..

are_lin@yu said...

Dah baca.ayu soko g skrg dlm perut kta sndri pn blm tntu bbs dr babi.kta pkai bli ja mknn tp xamk brat kndungan n kdg2 kta sndri pn xtau..nice sharing ilmu yg brmanfaat L..;-)

ieda said...

Tq sharing dik, suke kisah nabi isa nie, klau x bca x tahu kannnn


Ps : tkasih dik, bersagar selagi terdaya, nmun akak dah x mampu bersabar :(

Yatie Awang said...

itulah kita ni kalau nak makan jangan sembarangan..kena selidik dulu

Akue Achik said...

kat tmpt sy blajar ni, ada satu gerai air..org islam yg jual..tp bole plak ckp2 psal tikam num ekor..

kwn sy dgr, n sjak ari tu, tak pnh bli air kat situ lg..

mgkin ada connection ngan babi kot? wallahualam.

Ujie said...

iyelah, kita mmg tak mkn babi..tapi mkn secara tak langsung sbnrnya!
pakai pun ada..melalui berus make-up dari bulu babi.

Azlan Strider said...

sebab tu ape pun yang kita nak beli kena check dulu betul2..walaupun benda tu bukan babi tapi kadang2 kita terlepas pandang isi kandunganya..hehe

Regards,
-Strider-

naim said...

terbaik la bro.. :)

Tihara said...

salam L,

sorry L, siang tadi akak dah baca then ralit sangat sampai terlupa nk tinggal jejak..sekarang alhamdulillah dah makin faham tentang turunnya Nabi Isa a.s menjelang kiamat..terima kasih L :)

TiraPengemis said...

sentiasa hati2...skrng semua susa nak pcye especially mknn kita kan...isu halal haram makin berleluasa...

amna said...

suka baca..
atas alasan apa?? *naik bulu roma :')

dear yayah said...

dl pnh jumpa org Islam sndri jual dging babi buat cucuk2.. ingatkan org Islam xkhianat... sbb tuh beli sbb xtaw.. bila disiasat, rupa2nya dia amek kat kilang babi.. astaghfirullah T.T

nice sharing

Arra Ahmad said...

babi ada kuman yang tak mati walau di masak..masing2 kena peka..

Telor Power said...

beetul juga, bagus info ni L. tapi....dah nama musuh islam mmg dorg akan buat sehalus mungkin utk jatuhkan semua org islam. babi adalah salah satu cara mereka utk merosakkan diri umat islam

Bitt (double IS) said...

setiap buku yg di baca kebanyakkan saya selalu mengantikan kata diri itu dgn diri sendiri...agak terasa KALAU terbaca cara cenggitu di akhir entri ini...hehehe kena tapis skit kot...

"Kalau melayu dia seloka,
kalau melayu dia bermadah,
kalau melayu manis bicara,
kalau melayu halus bahasa"

:)

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

typo with dating L?

hmm good info L.. i dont know which part to comment

L said...

amna? naik bulu roma? ait.. huhu kenapa

dear yayah- urm.. waaa. sampai mcm tu skali erh?huhu

telor power- urm2.. kene hati2 mereka bergerak begitu halus..=)

L said...

bitt- huhu ??? nk ganti dgn diri sendiri? maksudnya??? huu... kalau pasal isu babi tu saya mintak maaf laaa. sebab saya taktau nk tukar nama babi dgn apa.. saya tak mencarut pun dalam en3 nih..=) apa2 pun sy mintak maaf kalau sakit ht bila mmbaca.. sori.kelemahan saya sendiri..

L said...

saizuan- huhu. a'ah bro. L taip dalam microsof, L tulis datang dah, sbb auto speling error, tu yg dia tukar dari dtang ker dating.. huhu.. datang xda mkna dalam bi, dating ada.. huhu

Ezad Skytech said...

byk puncanya daripada makanan...isu halal haram ni bukannya boleh dibuat main kan....aihhh...

.........cP~ said...

salam. Selalu tak puas hati sebab Melayu kalu buat business selalu lingkup. Kadang sebab, dengki mendengki, atau mungkin jugak musuh Islam memang nak condemn Islam.
Nak menguasai business makanan entah bila.

dwaty said...

yup entri yang panjang... tp bila baca rasa kejap jer... best sangat pengajaran ni...

missSenget said...

Pasal babi ni, serius taktau pn dia binatang yg akn di hapuskan nanti..

huhuhu..

IntaNBerliaN said...

kene sentiasa teliti setiap kali nak beli brg kan.. tgk apa kandungannya..

ikatankasihku said...

tq kongsi n3 ni.. :)

Kazman / Sue said...

aku memang setuju bila kau ulas bab sumber halal ke tidak makanan kita ni.... banyak yang kena berhati2x....

❤ cik ieYra ❤ said...

gOod infO !

Kakzakie said...

Lagi parah bab hallalan toyyiba pun bagaikan tidak sohih... bila dah ada rasa syak, zhan dan waham pastinya kita tak boleh makan namun hati yg telah ada syaitan duduk dan campur tangan mereka yg makan babi itulah akibatnya org Islam teruskan juga masukkan ia ke dlm perut....

Bila ada rasa 3 ini sebenarnya ikut hukum dah tak boleh makan dah...

Kalau nak ulas panajng nie dik...
Suka kakak N3 macam ini

fizafantagirO said...

sambung baca =)

betul la L .. dulu masa pegi program motivasi , sorang ustaz penah cakap .. Kita org Islam mmg takde nyer nak ambik daging babai depan mata , pastu makan .. tp dr makanan yg kita sendiri tak sedar ,, barang2 yg kita guna .. sabun ke, pencuci muka ke, makeup ke .. mungkin dr situ sumbernya .. kalau dikira kan ,, kalau umo 40 tahun .. dah sekor babi dah kita makan tanpa sedar ..

Aien Not Alien said...

soal makanan jadi darah daging, mesti dicari sumber yang diyakini halal..

L said...

cp- betul tu, jgn boikot jer, tapi brgn kita hram xdak.. huhu

miss sengt- yerh taktau, xperla dah taukan skrg.. huhu

intan berlian/kazman- betul tuh kita kene hati2 dah sekrang.

L said...

kak zakie- hehe L pham akak, bnyk persoalan dan perasaan kita yg xpuas hati kan..=)

fifantagiro- betul tuh, urm.. kalau L ni entah berapa ekor dah.. haha mintak2 xdak lar.

aien- betul tuh, bila dh jadi darah dgg tu yg jadi teruk tuh..

Mama Ema said...

bila makanan yang tak pernah jumpa dan hati rasa was-was..baik tak payah nak cuba terus

Pondok Usang said...

segalanya telah termaktub..

Puan Besar Shag Yahaya said...

Isu makan ni menarik ! Memang dalam kita tak sedar, kita buta yg kita makan mungkin ada sedikit peratusan babi. Penjual/pembekal mungkin Islam tapi kebanyakan penternak adalah bukan Islam. Nauzubillah~

Princess Nusy said...

nice sharing.. =)

diya said...

pernah sampai satu ketika mak taknak beli ikan keli/patin sebab ada kes bg makan sumber dr babi. makanan, pakaian, semua benda yg kita guna dalam kehidupan seharian sekarang pun entah betul betul bersih atau tidak. sekadar yakin sahaja guna.

Ros said...

Salam L,

Alhamdulillah lah kalau kita ada kesedaran tentang benda2 ni semua....Benda2 ni semua sentiasa berada disekeliling kita..Dalam dunia la ni,memang susah sangat kita nak pastikan makanan yang kita dok makan hari2 ni seratus peratusnya halai ataupun tidak...Inilah masaalahnya zaman la ni....

Apa pun sentiasa lah berhati hati, beringat dan jugak yang penting sekali,janganlah lupa.. sentiasalah mengingati Allah semoga Kita semua dijauhkanNya daripada benda2 yang tak elok macam ni ya L....

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

nice (^___^)

anamizu kaito said...

tu lah kan L..zmn skg ni mcm2 cara yahudi nk exploit bnde2 haram tu bg org islam mkn.. sbb tu skg ni kene hati2 la bab2 mkn nih..





luv,
cik ana

AdiaLuze said...

Assalammualaikum ..

Subhanallah. Terima kasih diatas perkongsian ini. Kita ni rasanya memang ramai yang tak berapa na amik peduli pasal halal haram makanan yang kita makan.

Asalkan ada tanda halal je kita makan. Kadang2, tanda halal tu pun bukan yang sah. Takat eja ha lam alif lam je kita dah bedal. Kita tak tau yang golongan kapir tu la ni dah pandai tulisan jawi. Heh ..

Apapun mudah2han kita dan kluarga kita akan sentiasa terlindung dari gejala2 yang banyak menyesatkan sekarang ni .. Insyallah ..

L said...

betuk tu kak adia.. diorang dah pndai tules dah pun..

Aishah Jahirah said...

apa yg kita makan jadi darah daging kita...tu kena beringat sumber tu halal ke x.yg letak babi tu sah2 haram, cara yg tak halal pn jd haram jugak...minta dijauhkan.
p/s:ye ke RM25 tu 15 hari je...celcom dah tukar t n c kot...bulan depa tataw mcm mana lagi ni.

L said...

dak3.. L dah jadi 25 utk 30hr dah.. huhu. baru tau nk buat cmner.. thx akak=)

O CIKTEDDY said...

kdg2 x sedar =,=

msredcheesecake said...

Makan babi tanpa sedar ni yg menakutkan.... Siap bagi anak2..... Siapa yg nak kawal makanan yg ada unsur babi ni?

L said...

orang islam laa..=) kita kene bangun.. jangn asik gaduh je kan..

[kotakhati] said...

suka yg part makan tu..mmg btol,org islam skrg ramai yg x jaga pemakanan terutamanya sumber makanan tu..makanan yg ada tanda halal pon blom tentu 100% halal, ye dok??

yad'z said...

hurm tu lah.. risau jugak benda yang berkait dengan syubhah ni..

ZORA said...

umat akhir zaman....

Adylia Qarissa said...

tens for sharing.. kena berhati-hati dalam memilih makanan.

Cikgu Ma said...

kalo makan dah jadi darah daging...sangat risau..

faridah nazurah said...

Thanks share pasal ni. Aku pun xtau nape la malaysia ni tak wajibkan pentrtnakan babi diharamkan.

zazaw said...

sekarang ni
cokelat letak dlm satu freeze dengan arak.
haram kita makan.

macam macam sekarang ni

profmie said...

thanks share for the info....memg btul ape yg ko tulis...

L said...

konklusinya, ummat Islam kene bersatu..=)

MulutPayau said...

terima kasih dik atas prkongsian ni....apa yg kita makan mnjadi darah daging kita...kena hati2 bab makan ni....

Cik Lia Lomi said...

kita sebagai pengguna walaupun sedar harus ambil perhatian yang ketat bab makanan bukan sedar buat derk, sebab tu ensym2, organ2 babi pun ada dalam makanan dan menjadi darah daging dalam badan..

Suhami Ahmad said...

pengisian yang bagus.....apa kata kita hapus babi berterusan??

LadyBird said...

terima kasih L...

persoalan lady tak terjawab.. kalau x asyik tertanya2 je kenapa dan mengapa.. toce :)

Juliet_iRa~" said...

mmg byk y btul..mknan y kita mkn tu..mmg kebanyakkanya dr bangsa y mkn babi ni..

adan said...

good entri.. thanks sharing bro.. baru tau jgk sal babi2 ni..

c'axoera ヅ said...

info yang bagus...thanks!