Sunday, January 8, 2012

Iman kita

Assalamualaikum, harini L nk kongsikan sedikit ilmu yang tidak seberapa ini.=)

Dalam satu hadis Rasulullah s.a.w  "Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah dia merubah/mencegah dengan tangannya (kekuasaan) jika dia tidak mampu, maka dengan lidahnya (secara lisan), dan jika dia tidak mampu jua, maka dengan hatinya (merasakan tidak senang dan tidak setuju; tidak meredhai). Dan itu adalah selemah-lemah Iman". [Di riwayatkan oleh Imam Muslim]

jika kita tidak mampu mengubah kemungkaran dengan kuasa yang ada, ubah lah dengan lidah, ubah dengan lidah pun xmampu jugak? maka ubahlah dengan hati . maka yang sedemikian itu ialah selemah -lemah iman. Dalam hati tidak bersetuju , dan orang yang tidak bersetuju dengan hati ialah orang yang selemah iman. Kalau dalam hati pun tidak ada wujud tidak suka , langsung tidak ada iman. Dia suka pula tengok benda maksiat, maka orang itu tidak ada iman. Jadi, iman yang paling tinggi ialah mengubah dengan tangan iaitu kuasa, kalau kuasa tak boleh,  lidah , kalau xboleh lidah, dengan hati, kalau dengan hati pun tak dak, maka takdalah iman...

perbuatan mungkar dihapan mata, tidak dicakap tidak ditegur maka orang yang mcm ini sudah tidak ada iman. ha, yang ni kita cuba kaji balik diri kita samada kita termasuk di dalam golongan A, B, C, atau D. Firman Allah dalam surah Luqman , ayat 17,  sila rujuk sendiri. maksudnya, " dan suruhlah manusia berbuat baik, dan cegahlah mereka yang membuat mungkar". Cuba kita lihat perkataan SURUH. Apa makna suruh?

1. Emak menyuruh saya pergi ke kedai. betulkan bahasa@ penggunaan SURUH ? ( / )

2. Saya menyuruh emak pergi ke kedai. betul ka tidak?  ( x ) kenapa salah?

Sebab perkataan menyuruh ialah untuk seorang yang ada power. contoh yg lain.

1. Pengarah menyuruh tukang kebun menyapu sampah.
2. Tukang kebun menyuruh pengarah menyapu sampah.

pelik tidak bunyi ayat kedua? Tuan, sapu sampah! Sebab tu Allah menggunakan ayat menyuruh, menyuruh utk orang yang ada kuasa. Yang ada kuasa ialah PEMIMPIN, maka pemimpin hendaklah menyuruh rakyatnya berbuat baik.  itulah yang dimaksudkan dengan "وَأْمُرْ". macam kita yang tiada kuasa , kita dipanggil sebagai "يَدْعُو "/ berdakwah. yad'u ila khair.. menyeru berbuat baik. siapa ? umum.. ustaz, ustazah, jiran-jiran, masyrakat, bloger-blogger. kita dipanggil sebagai yad'u. Sebab kita tiada kuasa. tetapi yang ada kuasa dipanggil "وَأْمُرْ". Siapa yang ada kuasa? kerajaan, polis, ketua masyarakat, pihak berkuasa, mak bapa, suami. ini dipanggil "وَأْمُرْ" . suruh isteri kamu sembahyang, suruh anak-anak kamu sembahyang. Itu betul, suruh anak buah kamu sembahyang, suruh rakyat kamu sembahyang. Jadi perkataan "وَأْمُرْ" untuk orang yang ada kuasa.  WAJIB. kita ada kuasa pada Isteri kita, Wajib suami suruh, Ibu Bapa ada kuasa pada anak-anak, wajib parent suruh. Saya ketua kampung, saya ada kuasa pada penduduk kampung, wajib saya suruh. Saya perdana menteri, saya menteri, saya raja, ada kuasa pada rakyat saya, wajib saya suruh rakyat saya buat. Wajib suruh buat. Kalau kita faham pada ayat ini clear lah kita.

Masalahnya orang yang ada kuasa tidak melaksanakan kewajipan menyuruh ini. Tak dilaksanakan dan tak disuruh buat sebab tuorang tak buat. Cuba kita buat paksaan semayang. Siapa yang tidak sembahyang akan dirotan. Sebab itu bapa ada kuasa . Bapa ada kuasa untuk merotan anak-anak mereka sekiranya tidak sembahyang.pasal dia "وَأْمُرْ" . Tapi anak tidak ada kuasa nk rotan ayah dia yg xsembahyang. Bapa dah 60 tahun xsembahyang, sekarang saya nk rotan bapa plak.salah. Bukan kerja anak nk merotan bapa dia. Tapi bapa boleh rotan ank dia sebab dia ada power.

Kita ni hidup atas muka bumi Allah, bila hidup atas bumi, tanah yang Allah jadikan, bumi Allah jadikan. Allah dah buat peraturan. Yang ni boleh buat, yang tu tak boleh buat. Kalau kita langgar peraturan tu, apa jadi pada tuhan? Macam kita ada rumah, orang duduk menumpang dalam rumah kita berbulan-bulan. Rumah kita ada peraturan. ' jangan meludah' 'jgn buang abu rokok didalam rumah' 'jgn menconteng diniding' 'jgan berdiri atas sofa'. Undang-undang tuh. Datang orang lain , datang duduk berbulan-bulan, dia buat macam rumah dia.Bukan setakat conteng dinding dengan pensil, dengan tapak kasut pun ada. Jadi sebagai tuan rumah apa kita rasa? Mula-mula kita biar dulu. lama-lama? xker nk halau jer orang mcm tu. Sebgai tuan rumah ambil tak tindakan? ambil..  Kalau sewa xbayar pun kita bagi notis.Tuan punya tanah bumi ni Allah, tiba-tiba kita menumpang dalam muka bumi ni, kita buat ikut suka kita sahaja, Allah biar sja ka?Tidak.. Ingat Allah akan biarkan sahaja mungkar-mungkar yang banyk.

Allah biarkan sementra sahaja. Sementara ada orang Alim didalamnya, sementra ada orang pergi masjid lagi, sementara ada budak-budak kecik, sementara ada ibu yang menyusukan anak, smentara ada lembu binatang dan lain-lain yang sedang meragut rumput. Allah kesian pada golongan2 ini. Sementara ada orang tua yang msih ingat pada tuhan. sementra ada anak muda yang datang masjid,kerana ada benda ini Allah tangguhkan sekejap. Tapi kalau golongan ini dah makin mengecil, mungkar pula makin membesar, jadi xda sebab Allah tidak menurunkan bala.

Macm hari ini Allah turunkan bala pada kita, dipanggil sebagai Syiddatil Muknah. Apa dia Syiddatil muknah? susah cari makan, nilai wang kecil, barang makin mahal. Beras makin susah nak dapat, yang ada pun banyak yang mahal2. Tanam padi tak jadi, minyak makin sikit. kenapa syiddah Almuknah ni berlaku? berlaku kerana maksiat terlalu banyak. Orang melayu faham maksiat terlalu banyk ni konsert sahaja. Dia faham konsert maksiat, disko maksiat. Padahal maksiat yang paling hebat sekali itu apa? Apabila membenarkan orang kafir terang-terang menyembah tokong mereka dihapadn orang Islam didalam sebuah negara Islam. Dibiarkan dan diberikan sokongan, itulah bentuk makisat.

Jangan kita anggap maksiat ni orang duduk tunggang arak. Ada orang faham, maksiat tu ialah seorang laki-laki dan perempuan yang sedang bercengkerama dibawah bulan purnama didalam taman bunga. Dia faham itu sahaja maksiat.  Itu bentuk maksiat kecil. Tapi ada maksiat yang lebih besar daripada itu, maksiat yang melibatkan ketuhanan. Maksiat budak2 yang berendek tu, masih percaya Allah itu tuhan. Sebab tu mereka bersa malu2 dan takut apabila penguatkuasa datang. Tapi maksiat yang lebih besar dari itu ialah, apabila membiarkan orang kafir menyembah tuhan lain DIHADAPAN-dihadapan orang yang menyembah Allah. Dan orang yang menyembah Allah pulak tidak merasa apa-apa, malah bantu jugak bagaimana nak membesarkan tokong-tokongnya. Ini benda yang kena ingat.

kita harini cakap dalam sudut kesamarataan. Sedangkan didalam Islam, kesamarataan bukannya adil. dan Adil juga bukan kesamarataan. Konsep kesamarataan ni telah diperluaskan, dan tidak diberikan penjelasan yang sebenar mengikut hukum syarak. Bila kita sebut pasal kesamarataan pada orang bukan Islam, mereka jugak nk tokong besar mcm masjid kita.  Kenapa orang Islam boleh dapat masjid yang besar kami xboleh. Inilah yang dikatakan konsep kesamarataan, dan konsep ini sangat bahaya. Dalam Islam tidak menganjurkan konsep kesamarataan, tapi konsep keadilan. Apa makna adil? Adil itu ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Kamu sikit, sikit, orang kamu banyak, banyak. Kamu perempuan pakai baju kurung, kamu lelaki pakai seluar panjang. bukannya adil , kamu baju kurung, kamu pun baju kurung. Mana boleh macam itu. Adil ini yang kena di highlightkan didalam masyarakat. bukannya adil itu samarata. Uit. cukup bahaya wooo...

uhuk. jadi setakat itulah saja perkongsian dari L. apa yang buruk datang dari diri sendiri, dan apa yang baik, datang dari Allah. semoga harini kita sentiasa mendapat rahmat daripadaNya. amin..

66 comments:

syafiqakarim said...

betul.tp sekarang kalau perasan apa yg di suruh tuhan itu jarang di lakukan.masih ada segelintir skip2.
dan budak sekarang mcm kurang erti makna maksiat.maksiat itu luas.bkn setakat duduk berdua sambil cumbu cumbuan.dan skng kalau di lihat,
dunia makin tunggang langgang.hmm..

thnx atas perkongsian :)

Miss Xyz said...

btul, skrg ni Islam pd zmn skrg mkin lama mkin mmbimbgkn.. sye stuju, skrg ni tokong-tokong, gereja-gereja suma mcm makin besar makin byk...


share lgi bnda cmni.. sye suke bce ;)

Ct Aja said...

betul 2 kan... moga kehidupan kita sntiasa di di tunjukkan jln yg benar dan tak menyesatkan..

FAIZ FAKHIRIN said...

betul n sy sokong..but da world nowadays totally different..kdg tu mereka menegur akn dicari salah beribu kesalahan...sedangkn apa yg dinyatakan tu adalah betul...

Dunia akhir zaman, fitnah berleluasa n sukar utk kita tahu mana betul n salah...

L said...

insyaallah nt L banyak2 kan lagi perkongsian... pmr elok2 k.. huhu

ikatankasihku said...

L sentiasa menghidangkan entry yang ilmiah begini, moga ianya berterusan..sy sokong , happy blogging =)

cheqna said...

salam
terima kasih atas perkongsian ini..
sangat2 berguna..=)
salam singgah =)

Tihara said...

Salam

tak rugi saya bergegas ke sini utk baca entri ni..ada satu yg nak cakap tp agak sensitif kut..perasan tak kuil2 hindu makin banyak kat tepi2 jalan raya besar..terutama kat bandar2..misalnya mcm kt pahang ni..jalan ke temerloh, karak , lipis..betul2 tepi jalan utama..saya dah lama rimas..

Hanie_Dew said...

Entry kritis begini sgt bagus ytk rujukan.it's a giid thing for sharing ur knowledge dan concern.

Tp aku nak ngaku yg aku tak baca habis.sampai part menunpang tu je. Kalau bile ko ringkaskan.ada readers yang suka membaca tp bahan bacaab ringan lebih effektif.ngeeee...tak bermaksud nak komen good good.cuma nak jd seorg shabt yg jujur.maaf tau

Hanie_Dew said...

Part suruh menyuruh tu.mungkin ego manusia mengatasi rasa kehambaan pada penciptanya. Manusia takkan sedar sampai la sesuatu berlaku pada mereka. Oleh itu beradabla sebagai hamba yg menumpang di bumi pinjaman.dan xada manusia yg sempurna.yg nak menegur.tegur la halus.lembut.krna generasi skrg sume keras hati.xkan lawan keras dgn keras.xkemana.aku suka pendekatan ustaz azhar.

cinnamon.com said...

betul saya juga setuju semua yg di atas,rumah kak dekat aje dengan batu cave,berlari pun sampai..tapi yg peliknya negara islam ni boleh bagi pula buat patung besar lagi tinggi,lalu saja,kat situ naik meremang bulu roma,tak pandang pun patung tu,dah bukan dlm malaysia,patutnya kita sebagai negara islam,pemimpinnya juga islam,jgn ada patung2 ni...kena la tetap pendiriannya..cuba kalau negara M di kuasai org bukan islam..ingat nak ke diorg buat masjid yg besar2..contohnya singapura..kesian org2 islam kat sana, mcm org merempat,tapi melayu kat sana??..nak ke jadi mcm tu..islam pada nama saja..makin tinggi jambul ada la..mahal kut tudung..

Emmet said...

wah, entry yang menarik, blog ni pun lawa, keep up the good work! :D

NzA said...

kerana lidah badan binasa n kerana lidah juga kita mampu mendapat pahala berganda2.......

hani said...

adil itu meletakkan sesuatu pada tempatnya..

banyak dah yang tak letak balik kat tempat dia
hm..

L said...

betul tuh, nk buat pendek tapi takut jadi macam buku skema plak.. huhu. kalau novel pun boleh membaca beratus muka surat takkan en3 yg tak sampai 2 muka surat nih xleh dibaca... huhu... Manusia sentiasa nk ringkas bab2 agama.. insyaallah nt L akan cuba buat point2 bg yg xlarat nk membaca.. sori... huuu

ummiross said...

bagus perkongsian sebegini L, moga dapat membuka minda kita sama-sama..

missSenget said...

ekekeke..

terasanya dengan ayat, baca novel beratus2 muka surat bole abeskan..

kalo pasal maksiat melibatkan ketuhanan tu.. mcm mana pulak dengan tiada paksaan dalam islam..?

~Nana BamBam~ said...

betul, kali nie nana setuju L dalam entri kali ini..

Cikgu Ma said...

tersentuh sangat...thanx yea buat entry ni...

L said...

xberapa nk paham sngat soklan tuh... huhuhu'

cikgu ma. sama2.. tq sudi baca..=)

Cik tikah said...

terfikir seketika

Ahmad Haziq Azlan said...

kenapa rasa macam ada unsur politik ye...



*template cantik dah, patut pon tak pernah tukar...

L said...

kerana politik itu didalam Islam. Biasa la tuh... politik didalam negara di dalam keluarga. Saya cakap mengikut hadis dan Al-quran bukannya ingin menghentam mana-mana. dan saya tidak pihak memihak pada belah mana-mana. saya hanya berpihak pada Islam.. hanya menyampaikan dakwah. supaya kita sentiasa sedar, kerana melayu mudah lupa bak kata mantan PM kita... Dan untuk pengetahuan,, saya tidak pernah membubuh nama sapa2 pemimpin ataupun parti apa2 pun dalam en3 saya, kerana risaukan fitnah berlaku. saya minta maaf pada saudara andai penulisan saya ini berbau menghentam.

L said...

saya setuju dgn pendapat akak cinanamon, urrm. jangan sampai malaysia jadi macam negara singapura, nk azan pun xboleh azan kuat2, yang boleh azan kuat2. Kalau xpercaya try r p singapura... haha. Sebagai ummat Islam kita patut bimbang... Wajib bimbang...

~SaL IjOu~ said...

Sgt respek boleh berkongsi sesuatu yg sgt membuka minda~ barakallahufik'..
skrg ini perkara x elok sudah jadi perkara biasa..sdgkan kita perlu sentiasa jadi 'luar biasa'..~

oli-go said...

macam mana pulak kalau org tu sedar kawannya sedang buat salah, dia nak tegur kesalahan kawannya tapi dia rasa dirinya jugak tidak sempurna dan berbuat dosa.... (kalau boleh bg pendapat)

L said...

Semua orang tak sempurna. Kalau nak ikutkan yang itu pada zaman sekarang, Ustaz sekarang pun tak boleh nak menegur orang, sebab bini pun sama jugak. Jadi ingat mengingat lah diantara kita, walaupun kita tidak sempurna. disamping menegur orang sebenarnya kita sedang menegur diri kita... huuu. tapi seeloknya tahu benda tu, dan tahu cara mnegur seseorang.barulah dapat menegur orang dengan berkesan.. Cara berdakwah berbeza mengikut perangai manusia..=)

iz said...

entry yang sangat baguih utk pagi2 nih..
segar je mata membacanya.. nice =)

Ckin Kembaq said...

berkata benar walaupun pahit.. ^_^

L said...

huhu.. pahit pun terpaksa telan gak r kan... =)

fizafantagiro said...

terbuka minda bila baca entry ni =) Maksiat yg terang-terangan .. ramai yg tahu, nampak dan hukum.. tp maksiat yg ramai tak tahu ni yg sebenarnya makin tenat di negara Islam!

Mama Ema said...

tapi kebanyakan sekarang sudah terbalik..bila disuruh oleh orang tua..diamaki hamun balik orang tua....

muga dijauhkan dari segala perangai buruk..

Ct Mawa said...

sekrang semua nya da t'balek drpd asal..btw,,tQ sharing

Arra Ahmad said...

tq atas perkongsian yang sangat bermanfaat..keep it up..:)

puteri.dyne94 said...

waahh....dude..ley jadi ustaz nie..hehe
nice sharing dude.. =D

s a r said...

erm, nampaknya jahil lagi rasanya. perkataan SURUH. tahu makna tak tahu nak buat erm.. astaghfirullahala'azim.

one of my frend said, bila saya mengutarakan bagaimana untuk menegur based on potongan surah tu, selemah2 iman adalah dengan hati sebab kita tak mampu untuk menegur. katanya, back to our iman semula. pandang diri sendiri sendiri. nilai diri kita sendiri dahulu. dan betul la jugak based on ayat tu, 'selemah2 iman adalah dengan hati'. kalau dah tak boleh nak buat apa lagi, just doa yang terbaik buat dia kan.. :)

menarik sangat. thanks yep :)

dwaty said...

entri yang bagus dan saya terasa gak coz... kadang2 ada member yang buat salah tapi tak berani nak tegur... just berdoa semoga ALLAH beri hidayah kat dia jer...

Hanis Azla said...

entry yg membuka minda.. perkongsian yg baik utk dihayati agar yg salah tidak terus salah, dan yang betul terus di perbaiki..

ozzy said...

nice entry tetapi sukar untuk dilaksanakan selagi seluruh umat islam & bangsa melayu gagal utk bersatu & membentuk persefahaman

L said...

betul tu..ummat islam berpecah, slgi yu kita susah nk bergerak..

Izzan Salwana said...

Nice Entry L. :)

Paris Lipton said...

uhuhk3...tibe2 terasa diri ini hina sebab yelah, byk dosa dan ssh nk tinggal habit yg sia2 dan xpe InsyaAllah pelan2...nobody perfect, kdg2 xpasan salah sndiri

LadyBird said...

betul..

org yg berkuasa menyruh org yg di bawah kuasanya..

Woofer Storm said...

betul.adil bila meletakkan sesuatu pada tempatnya,..cayalah entry ni..

Ismail Hidayatullah said...

kita memang senang melaukukan dosa sebab ada syaitan menghasut.
bila melakukan kebaikan? terpaksalah berhempas pulas sebab tiada orang yang hasut. iman sahajalah penghasut dan kekuatan :))

dill said...

thanks L

dill.

Iffah Afeefah said...

tetibe ingt lagu iman adlh mutiara

anassuhada said...

waaaa. best!... :D
suke entry ni..

Tiramisu Fatiema said...

jaga iman,jaga hati,jaga lisan..

L said...

betul tu akak... jaga semua barulah ok kan..=)

sUe UnniE;) said...

mekasih utk perkongsian ni.

emm..betulla. perasan tak skrg word maksiat tu dah jadi kecik sgt skopnya.

salam ziarah ;)

mama aini said...

assalam L..thanks share info2 yg bermanafaat begini !!..

cemomoi said...

sedihnya ari-ari tengok maksiat hanya mampu telan dalam ati je...

Miss Nadya said...

thanks for sharing this entry...

betul tu apa yg ada di entry ini..:)

syiela said...

betul..kdg2 kita ni cepat alpha.. terleka... bila baca camni baru tersedar balik

nice sharing

KaK LimAh Si SupiR said...

betol tuu L..tp,kdg2 ad jgk org yg ditegur akan marah kite balik
kaklimah penah laa tgur sorg ni yg bukak tudung lpas g bwat rebonding tyme bulan p0sa plak tuuu..tp sentap hati kaklimah bile kaklimah plak yg kene marah =_=

محمد رازيق said...

entry menarik bro, suka aku bc. manfaat pun ada. terima kasih.. free2, jmput singgah blog, jmput bc entri HUKUM MANDATORI??

L said...

biasa la tuh kak limah., tp sekurang2nya kalimah jadi jenis B yg mmpu menegur..=) bukan senang woo.. tapi tegur mesti ada hikmah.=)

cart kartika said...

salam.. hm hati manusia memng bgtu.. hanya iman yg dpt mnyuburinya.. sama2 muhasabah.. seyiap mnusia xlari dr kslpan.. tp kita sme2 brusah utk ke arah yg lebih baik.. nice entry awak.. jemput singgah blog sy =)


http://cartiecacloset.blogspot.com/2012/01/sejauh-mana-persahabatan-anda.html

Aishah Jahirah said...

perkongsian yg bagus dan padat...

telor power said...

menarik dan terbuka minda aku seketika. bagus krna sharing perkara begini

wahida said...

n3 ini telah membuka minda kita semua...tengs!!

nanabyte said...

alhamdulillah, dapat baca sesuatu yang boleh buat hati dan minda kita berfikir. buatkan kita sedar hakikat sebenar akan kualiti iman dalam masyarakat kita, khasnya masyarakat Islam, sekarang.

yang sedihnya, yang mengajak kepada kebenaran dan kebenaran pulak dikeji, difitnah. xtaw nak kata apa. hanya mampu berdoa agar mereka sedar.

Azhafizah[フィザ] said...

good entry.penuh makna dan selamat beramal.

farah hanim said...

thumbs up
entry bermkna ^_^
seronk baca

saniah said...

salam L...entry yang amat berisi...teruskan berdakwah terutama kepada golongan muda2 moga dapat membantu mereka ke jalan yang lurus..dan mengelak kan mereka dari kelakuan mungkar..InsyaAllah