Monday, January 30, 2012

Amanahnyer Sahabat Rasulullah!

Assalamualaikum, harini L nak kongsi sikit2 cerita ceriti, bukan gosip murahan, tapi cerita mengenai Khalifah pertama iaitu Saidina Abu Bakar r.a. zazzz! layan........

Cuba kita lihat pada Saidina Abu Bakar r.a. yg hebat iman dia, yang nabi puji direct pada dia. Nabi ni jarang puji depan2, kalau Baginda puji tu, memang betul lah tu.  Diantara yang Rasulullah s.a.w puji Saidina Abu Bakar, Kata Rasulullah; 'Kalau ditimbang iman Abu Bakar dengan iman seluruh isi alam berat lagi iman Abu Bakar.' Depan2 Abu Bakar, baginda pujinya. Menunjukkan bahawa , boleh puji dihadapan, jika pujian itu betul. Yang kedua jika yang dipuji tu tidak jadi riak. Saidina Abu bakar bila nabi puji begitu, lagi tunduk dia. Kalau kita kena puji macam tu, tegak macam zirafah la kepala.

Saidina Abu Bakar ni, satu hari Nabi sebut, Di syurga ni banyak pintu, ada pintu yang suami adil, pintu keadilan suami panggil; 'Wahai manusia yang baik, masuklah syurga melalui pintu aku.' Tiba2 pintu sembahyang pun panggil;'Wahai manusia yang baik, masuklah syurga melalui pintu aku.' Lepas itu pintu sedekah pulak. 'Wahai manusia yang baik, masuklah syurga melalui pintu aku.'Lepas tu pintu jihad pulak, lepas tu pintu puasa pulak,. Lepas tu, Abu bakar kata, Subhanallah, Rasulullah ada tak orang yang masuk syurga mcm tu. Semua pintu syurga nak dia. Kata rasulullah, KAMU lah orangnyer. Agak2 kalau kita ? pintu mana? Pintu puasa? no en3 la. Pintu sedekah? Tapi Abu Bakar ni, semua pintu panggil. Dia suami yang adil walaupun ada 2 isteri. Subhanallah, adil.

Ok, sekarang ni nak sentuh bab amanah Saidina Abu bakar ni. Selepas solat subuh, tiap2 hari Saidina Umar tengok Abu bakar ni,  lepas subuh ja balik. Tapi tak balik kerumah. Umar pun timbul heran. pergi kemana hamba Allah ni. Satu hari, Umar ni tidak puas hati, dia pergi siasat, rupa2nya abu bakar masuk satu kampung, pergi satu rumah buruk, Lama Umar tunggu diluar, nak tengok apa yang Abu Bakar buat. Abu Bakar balik, Umar masuk dalam rumah. Rumah ni dihuni oleh seorang perempuan yang buta, tua, bersama cucu2nya yang masih kecil.

Umar : makcik duduk dengan siapa?
Makcik : Dengan cucu2 makcik. Makcik buta, tak larat buat kerja dah.
Umar : habis tu mcam mana makcik cari nafkah?
Makcik :Allah la yang bagi. ada rezki adele, kalau takdak takdala.
Umar: siapa yang datang pagi tadi?
makcik : 'oh dia tu, dia tiap2 pagi datang, menyapu rumah, buat cucur, buat roti, lepas2 dia masak, dia balikla.
Umar : Tiap2 pagi dia datang makcik?
Makcik : a'ah..
Umar : siapa dia makcik?
Makcik: tak tahulaaaar..

Boleh bayang tak? Tiap2 hari datang, suap makan kat anak2 kecil tak bagi tahu kat makcik, 'makcik, sayalah Khalifah Saidina Abu Bakar, jangan lupa yer, ingat betul2 muka saya,' takda pun wahai pembaca.. inilah yang dikatakan ikhlas, bersih dari niat yang bukan2. Sampai makcik tu yang makan hasil air tangan Abu bakar, tak tahu dia tu abu bakar,Khalifah Rasulullah. Nak banding ikhlas dengan kita macam mana tak tahulah. Kita bagi sejadah sehelai, tulis nama penuh sejadah. BAru bagi sehelai, tulis nama dari atas kebawah, "ikhlas, besar tak sangga. (sangat) Ikhlas apa tulis, Abu Bakar tak bagi Cheque besar papan, tak panggil reporter untuk ambil gambar dia yang tengah menyuap budak2 ni dalam rancangan bersamamu ni. Padahal Abu Bakar buat rancangan bersamamu ni lama dah. 1400 tahun dulu dah. tapi dia buat ikhlas sungguh2. Termenung Saidina Umar. Umar kata'wahai abu bakar, kamu ni dah menyusahkan khalifah selepas kamu, kalau kamu tak buat mcam ni senang kami. takkan kami nak bersenang-senang, kamu khalifah pun buat mcam ni.'

Sampailah ABu bakar ni mninggal dunia,  Abu bakar hanya meningalkan 2 kenderaan, unta dan baghal.Dan 2 helai jubah. Kita kalau mati,khalifah, agak2 kereta berapa? kerta bergaraj-garaj. baju ni beralmari. Ada satu rumah orang kaya yang L penah masuk, garaj dia pun letak aircon. subhanallah, kaya sungguh. baju mcm mana? stokin macam mana? kayanya, Abu bakar cuma2 helai jer jubah. BIal mati dia, Siti Aisyah, anak saidina Abu bakar, bagi harta dia, unta dan baghal dan 2 helai jubah kepada baitulmal. Bila umar tahu, umar berkata'kamu telah menyusah khalifah selepas kamu, tak berbajulah kami. Ya Allah, mana nak cari yang macam ni. Bila Abu bakar mati macam tu, Umar pun , khalifah no 2, pun macam itu jugak. Pasai dah bos macam itu. Umar satu hari berbunyi perut dia, umar pegang perut dia, umar kata,wahai perut samada kamu berhenti berbunyi atau terus berbunyi aku sekali2 tidak akan kenyang sehinggalah rakyat aku kenyang. sebab apa para pembaca? sebab yang kita dok nampak sekarang, AMANAH.

Sebab tu Abdullah bin Umar, bila di offer satu jawatan gabenor, dia tolak. keranan bimbang tidak boleh amanah ,di hari akhirat kena soal. dia ni orang paling layak. Dia tak mintak jawatan pun orang bagi,  sebab dia layak, tambah kalau dia mintak, lagi orang bagi. Tapi, dia mintak pun tidak, orang offer pun tolak. sebab dia takut bila dia pegg amanah,  dia belot,lalai,  cuai .Kata Abdullah; bialah aku mencari syurga dengan jalan yang lain daripada jalan memegang jawatan .Tapi Kita sekrang berebut nak jawatan.. urm, entahlaa. Ingatlah, amanah yang Allah taala bagi ni bukan saja2 Allah bagi, Allah akan hisab dihari kiamat.

Setakat itu sahaja kot, L minta maaf andai en3 kali ni memboringkan. huhu. apa yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu datang dari kelemahan diri L sendiri..=) akhir penulisan, marilah kita berselawat keatas junjungan mulia Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w. Selamat malam. Lailatulsaidah. lol...~bye~

116 comments:

Telor Power said...

tersentuh jiwa membaca, dan mengajar sedikit erti ikhlas yg sebenar bagi aku... terima kasih keran sharing disini.

amna said...

ikhlasnya saidina abu bakar kan.. semua pintu duk panggil ^^
:') sangat tersentuh..

----- ----- said...

Subhanallah...

NINJA

L said...

amna-a'ah, semua pintu nk ,, kita entahla... takutnyer..

Mama Adam said...

Masya Allah. Jauh sungguh berbeza dengan kita. Nice sharing. Menyentuh jiwa masa baca

CekbOlat-bOlat said...

tersentuh T___T
beliau sgt ikhlas.. alagkah indah klau pemimpin kita bersikap begitu

L said...

a;ah itu yang kita harapkan.. aminnn.=)

sea_lavender said...

mekaseh berkongsi ^_^
erm.. terkesima soal ikhlas dan amanah~~ huhu... kdg2 cuba kuatkan diri sebaik mgkin dalam m'aplikasikn nilai murni ni dalam khidupn krn ingin mengejar redha Allah dunia dan akhirat...Insya-Allah.. moga kte sme2 dapat melaksanakn mas'ul dgn seamanah dn seikhlas krna Allah.. =)

L said...

huhu. betul2. kita kne ikhlas laar..=)

.........cP~ said...

Seronok baca. Cara penulisan macam gaya bercerita. Takut jugak nak pegang tanggungjawab. Amanah Allah yang ada ni pun tak terbela je rasa.

p/s: Kalau kamu bagi betul ejaan, mungkin lebih ramai orang suka baca cerita macam ni. Pendapat je.

Tihara said...

salam,

t.kasih utk entry ni, entry ni bagus...ayat dia menarik, ralit je baca..tp radio frenzy mcm tak sesuai sbg latar..tp kalo org tkmo dengar ssh ape kan.off je la..pape pun terbaekkk :)

L said...

ok..huhu L akan cuba.. bila tulis selalu lupa nk jaga word.. huuu

L said...

huhu. L pun sebenarnyer pening nak buang ker x, sebb ramai yg kata xpayah buang dan ramai yang kata suruh buang jugak.haha..apa2 pun, boleh off kan.. huuu. tq membaca..

Ckin Kembaq said...

subhanallah...hebat sahabat baginda....kita? =__=

IntaNBerliaN said...

mmg terserlah keikhlasannya.. harap kita semua mampu buat amal seikhlas hati jugak

Mimie said...

nice sharing.. mereka sangat hebat :)

L said...

semoga kita mampu berbuat sedemikian.. amin..=)

Nisa Greennnpanda said...

entry xboring la, ape la L nie, hehe.. at least entry nie dpt bukak mate org2 kaya yg slalu tlg xikhlas tue..hoho~... XD

L said...

yeker xboring.. huhu. thx sudi mmbaca.. bukan utk orang yg kaya jer, utk kita jugakk.=)

Nisa Greennnpanda said...

yup, mane ade boring..bgus ape awk wat entry2 camnie.. suke3.. ^_^

owh ye.. kalo sy, sy pun xnk la kejar kekayaan or jawatan..hehe..

L said...

bagos2.. orang kaya la senng nk masuk syurga.. boleh sedkah bnyk2.. semoga kaya la.. amin..

iz said...

adoi.. tersentuh nya ak baca entry nih..

acheeqa farhana said...

ikhlasnya...

smoga kita smua ni mcontohinya :)

Pn. Sheila@CC said...

wah... bestnyer baca, xboring pun. rasa nak terus baca n baca...
klu kita la buat sikit pun nak tunjuk2 kat org kan... smg hari ni baik dr kelmarin...

L said...

huuu.. yer, amin.. semoga baik dari hari yg esok..

sergeant keroro said...

sahabat nabi yang paling merendah diri :)

~aSHa~ said...

terkedu....tapi mmg benar....org skrg dgn zaman khalifah @ sahbat nabi dulu sgt berbeza...mengejar2 jawatan kerana nama dan pangkat @ wang....dulu...buat kerja kerana AMANAH yang diberikan

L said...

pangkat bukan utk kebanggaan.. huhu

Sarah Mohd Saleh said...

memang sungguh mulia sifat saidina abubakar.sungguh terpuji ;)

keeya mustafa said...

khianat lawannya amanah,,so jgn jd pengkhianat..ikut sifat nabi saw..amanah sifat terpuji baginda..

miss keila said...

mane ade en3 ni memboringkan...
en3 yg bagus dan berguna...:)

Tiramisu Fatiema said...

amanah satu tangungjawab yg besar..L teruskan wat entri camnie ok..salam isnin..

L said...

ok. insyaallah, L akan teruskan yer akak.. selgai masih bernafas.. amin.

Sharina Abdullah said...

Subhanallah, jauhnya beza dengan diri sendiri. tersentuh baca :/

ILA HonEyBuNNy said...

sebak baca entry neh...benar2 menghayat hati.....

ikhlaslah dalam seyiap perkara..;)

Paris Lipton said...

ye L....tesentuh hati...msti kita xdpt jd mcm dia kannn tp sedikit sebanyak marilah berubah~

YaYaNsMuM said...

jauhnye beza khulafa's ar rasyidin dengan kita skrg...smoga kita sentiasa menjadikan mereka sbgi contoh teladan yg terbaik...

ikatankasihku said...

nilai2 murni yang sangat halus :)

dwaty said...

tak boring pun....

pengajaran tuk saya dan semuanya...

dyabunga said...

kalau zaman skrg ni memang susah nk jumpa ciri2 seperti saidina abu bakar..

intan_blur said...

tq L..sgt menyentuh hati en3 L nih..tq sbb share ye..

Akue Achik said...

jujur..amanah..Subhanallah..sy sdiri tahu sy takkn sggup bt mcmn saidina abu bakar bt..

Noraim said...

subhanallah, kisah yg menarik. pandai awk olah jd kisah yg tak membosankan :)

Deru Ombak said...

Assalamualaikum L,,

Perkongsian yang sungguh menginsafkan... InsyaAllah dari cerita ini dapat memberi pengajaran kepada manusia sejagat.

Tq L..

HiDa said...

Subhanallah.. sungguh mulia hati budi para sahabat Rasulullah.. terima kasih atas perkongsian dan penceritaan ini..

myhatiku said...

nice sharing :) tq

L said...

tq sudi membaca k..=) semoga kita dapat memegang amanah dgn baik. amin.

Si BuDaK KaChAk said...

nice sharing....(touching)

anamizu kaito said...

subhanallah L.. sememangnya akhlak sahabat nabi begitu mulia :)





*sowy lambat baru hapdet..
agak bz lately..hehe





luv,
cik ana

ieda said...

TQ dikk sgt2 menyentuh jiwa ..

mie said...

subhanallah...
banyak pengajarannnya..

L said...

cik ana, oowh, sebok eeh,, xper2, asal boleh update suda.. huhu

Rtp Farra Arisha said...

lots of lessons that i can learn by reading this. keikhlasan menjadi yang utama dalam berbuat sesuatu perkara...:')

Teenager Housemaid said...

mulianya ahti saidina abu bakr.
di zaman sekarang, mana mungkin kita dapat pemimpin seperti khalifah2 ini...
sebak baca entry ini..
di manakah tempat kita?

MulutPayau said...

ntry yg mnyentuh hati...
Apapun yg kita lakukan biarlah ikhlas dan bukan tujuan menunjuk2...

L said...

ntahla sedari, L pun xtau L kat mna nt, takutnyer... urm.

cinnamon.com said...

baru dtg sini..maaf ye..kak mmg byk koleksi buku2 kisah2 para sahabat,Rasulullah,dan jadikan mereka sebagai idola..mmg hebat mereka..

dan selalu juga kiaskan dgn anak2 utk memberi pengajaran..

L said...

betul tu kak farra,, keikhlasan dr ht itu penting..=)

L said...
This comment has been removed by the author.
Cik Lia Lomi said...

Ikhlas dan amanah itu sudah susah hendak di cari pada zaman kini..

L said...

owh akak banyk buku eh, boleh la pinjam lepas ni kan.. huhu

Original CikTeddy said...

ya Allah..jauh benar bezanya dgn diri ini..trsentuh dgn kperibadian shabat2 Nabi saw..

Yatie Awang said...

akak suka...
subhanallah...mampukah kita?

Kamariah Awang said...

Siapa kata boring? L.., terima kasih berkongsi..., banyak ma rasa ma ni ketinggalan... huhu..! InsyaAllah, update n3 baru nanti, jangan lupa singgah kelaman ma yer.. Bz sangat sekarang!

L said...

owh ok ma,, insyaallah nt L kunjung2 laman ma kay... huhu

AdiaLuze said...

Allahummasollia'la Muhammad!!

Terima kasih diatas penceritaan ini. Bukan tak pernah belajar, tapi, tak pernah terfikir nak recall balik segala info tentang Khalifah2 agung ni .. Subhanallah!

Azlan Hasan said...

terima kasih sebab share entry macam nie..penuh dengan penghayatan.. L)

Regards,
-Strider-

L said...

ok tq bro sudi baca... jemput2 la dtg k..=)

Ujie said...

pernah baca dlm buku sirah khalifah..mmg terasa kerdil diri. good sharing!

*sorry L..better sebut wafat drpd mati sbg menghormati sahabat rasul yg mulia ni.

L said...

betul3,, L dh tukkar,, terlepas pndg. tq tegur..=)

aRa ❤ aFiq™ said...

Subhanallah...

cik Kartun said...

seronok bace.. tersentuh

CikAnyss' :O said...

anys suka cerita2 yang memberi nasihat, . supaya kita tak leka :) tersentuh :)

keep it up

visitme@FaTiN cOrNeR said...

salam..baru dpt melawat blog L..

cerita nie bg byk iktibar.tmbh2 part yh ikhlas tu sbb kita manusia terutama sy kadang2 tp bkn kadang2 mlh selalu nk show off ja..buat baik sikit nk riak.

terima kasih..

ozzy said...

perkongsian yg bagus..
cuma zaman ini mmg terlalu sukar nak jumpa yg bersifat spt ini & zaman kita juga terlalu jauh berbeza dgn zaman nabi.Apapun kita cuba buat & berikan yg terbaik setakat termampu

L said...

betul3 tu akak,, kita give the best of us.. mmg kita xmmpu sama, tp skurang2nya kita mnjaga amanah kita..=)

L said...

fatin- sebok eh,, huhu,a'ah kita selalu riak.. urm.. kene selalu beringatla kalau g2..

Arra Ahmad said...

nice entri L..akak suka..manusia sekarang dah tak peduli tentang cerita-cerita macam ni..betapa ruginya kan?:)

Adzrien Shoppe said...

tak boring tapi sangat2lah memberi makna.

L said...

betul3,, sgt3 rugi la akak.. kita banyk tau citer lain(sama jer diri ni)

yana-feehily said...

subhanallah...aman damai negara kita ni klu ada pemimpin macam khalifah2 ni.. T__T

dhiera said...

nice entri.. tak pernah baca cerita ni. rasa kerdil ye diri ni~ kalau lah pemimpin dapat contohi sikap saidina abu bakar dan hidup berlandaskan syariat islam, pasti semua nya aman-aman belaka~

ayleencutegirl said...

hai L nice entry for sharing with us! ;')

Kakzakie said...

Bukan boring dik... satu N3 yg membuka mata dan minda. Jadikan panduan dan renungan dalam meniti hidup yg tak lama mana...

L said...

betul3, aman damai kalau kita semua mcm tu..=)

nur said...

terbaik L entry ni.. bahasa cukup mudah bagi org faham.. thanks..

L said...

tq sudi mmbaca..=)

Azizah a.k.a N.a.z said...

datang membaca entry..
thank you for sharing..

Aishah Jahirah said...

takkan dapat pemerintah yang begitu humble dan amanah dalam mentadbir negara macam tu dah.sad....:(

...sWeeT uMi... said...

subhanallah....speechless.......

ibu MZW @ farah idayu said...

ALLAH O AKBAR..

Salam dik, nice blog...enjoy reading ur entries..

L said...

tq akak sudi datang mmbaca... datang la lagi erk..=0

L said...

kak aisyah, huhu mmg susah nk dapat dah, dan kita pun susuah utk mencontohi.. tapi skurag-kurangnyer kita mencuba..=)

intan.maisarah said...

subhanallah
tingginya peribadi dia

Zul n Azizi Boarding Pets said...

Segala pujian hanya layak bagiNYA...amin...wah paling byk komen ye...suka2...jangan lupa singgah blog kami lepas ni ye.. :-)

www.mylovely-cats.blogspot.com

Princess Nusy said...

pntingnye keikhlasan.. =)

Zul n Azizi Boarding Pets said...

Hye L,

Jangan lupa voted untuk kami nanti ye...Thanx.. :-)

http://www.socialmediaweek.com.my/awards/category.php?id=15

L said...

ok L undi nt kay..=) tq sudi baca..=)

♥cmª shIemª♥ said...

salam..huhu..gigih baca..
mmg terharu kisah ni.. tq for sharing.. :)

Hanisah Safian said...

manusia makin terhakis dengan sifat sebegini.

muhasab diri

♥e'in♥ said...

subhanallah.. nice sharing L..

L said...

beetul, kiter kurg sgt sifat2 cm ni..

Sharif said...

Thanks

keri ikhwan said...

kisah yg sangat awesome... amanah... ramai yg berebut2 mendapatkannya.. tetapi gagal menjaganya...

Puan Besar Shag Yahaya said...

MasyaAllah. Terkesan jugak kat hati sebab kadang2 memang hati rasa tak ikhlas berbuat sesuatu kerja/kebaikan. Ya Allah~

L said...

betul3. sama la yg tuan buat en3 nih... manusia... xpenah lari dari kesilapan.. jadi berusahalah utk terbaik..

syasyah_biscuits said...

cerita2 mcm ni mana penah bosan.. :)

Hanis Azla said...

pengajaran yg cukup baik dari contoh yg baik.. selawat dan salam buat nabi s.aw. dan para sahabat..

Kazen said...

penuh dgn mksud tsirat jugak nie...thanks :)

Latest Post | Video Sunday 12 !!

LadyBird said...

terima kasih L..
nukilan yang santai.. terus masuk ke jiwa..

x pernah dengar kisah saidina Abu Bakar yg pergi memasak rumah wanita buta.. biasanya hanya dgr kisah saidina Umar..

L said...

biaser la tuh.. huuu skrg dah penah dgr kan.. huuu

.: mama lynn :. said...

alhamdulillah sama2 kita ambil iktibar dari cerita ni.

Arra Ahmad said...

mendapat sambutan ya cerita L...:)

L said...

INI Cerita sahabat..=) mestilah ramai suka ..=)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Stacy said...

kak aisyah, huhu mmg susah nk dapat dah, dan kita pun susuah utk mencontohi.. tapi skurag-kurangnyer kita mencuba..=)