Thursday, January 12, 2012

Melayu tidak pernah bersyukur?

Assalamualaikum,,
pada adat dunia, pisang tidak akan berbuah 2 kali... Tapi ini hanya bagi pokok. Tapi kalau manusia? mungkinkan sejarah berulang? Tidak mustahil sejarah akan berulang seandainya MANUSIA itu sendiri alpa dengan apa yang dimilikinya sekarang. Terlalu selesa dengan apa yang kita ada tanpa memikirkan apa-apa. Aku harapkan Malaysia sentiasa aman supaya aku dan seluruh UMMAT ISLAM di dalam Malaysia ni masih mampu beribadah kepadaNYA. sama-samalah kita doakan kesejahteraan negara kita. Jadilah seorang yang cintakan Negara. 

Kadang-kadang orang yang selalu meminta sesuatu yang lebih-lebih orang kita sendiri lah orang melayu Islam di Malaysia. Kita sentiasa mahukan kesenangan. OK L bagi contoh. Macam orang yang study kat u yang dapat ptptn ,kebanyakkan inginkan biasiswa. Inginkan duit dari pihak kerajaan. Tidak dinafikan kalau L sendiri yang duduk kat U L pun akan usaha untuk dapatkan tanggungan untuk belajar. tapi bila L duduk maktab kan komfirm2 dapat elaun dah kan. Dan sekarang baru L sedar betapa bagusnya semua orang tak diberikan biasiswa. Nk taw sebab apa? bukan nk burukkan pada sapa-sapa tapi ni lah hakikat yg dihadpi oleh orang Islam kita.

Apabila kitorang dapat elaun, 6bulan temasuk cuti dapat 3500. dan setahun dapat lebih kurang 500-600 untuk elaun buku dan alat tulis. banyak kan? Tapi apa yang sebenarnya yang kami habiskan? Setiap sem inilah yang akan ditukar  dan bakal dibeli:

  • telefon bimbit baru?
  • kamera DSLR
  • tukar full set sport rim kereta/motor
  • layan wayang
  • makan kfc, mcd, rfc, pizzahut, hotmuss (hampir setiap hari)
  • beli tablet, galaxy, i pad, toshiba, acer
  • buku tak sampai 100 satu sem. 
  • kasut bola, kasut futsal, kasut jog, kasut basket, 
Dan banyak lagi kalau L nk listkan. Nampak tak keburukkan orang yang ada duit banyak2 ni? Kita boleh jadi lupa diri. jadi sedarlah, janganlah terlalu inginkan kesenangan dalam hidup, sebab kebanyakkan kita hanya menggunakan duit itu kejalan yang tidak sepatutnya. Walhal duit tu diberi untuk belajar. Tapi tak penah cukup? sebab apa? sebab kita sentiasa mengharap. Orang sekarang manja. Dan dimanjakan. Orang kata ukur baju dibadan sendiri. Tak ramai yang sedar, cuma tahu mintak2.. Kalau orang bagi duit pun kat kita kita tak akan guna duit tu pada tempatnya? ingat tak en3 l sebelum ni? pasal adil. maknanya kita tidak adil pada duit kita sendiri. Orang bagi duit untuk tampung pembelajaran kita, tapi???? jawab lah sendiri. Manusia tidak akan belajar memahami seandainya sejarah tidak berulang. Mungkin kita menanti negara kita untuk dijajah, baru kita betul2 faham...=) (harapnya tidak la/aminn)

Mungkin en3 ni agak kasar, tapi ini lah realiti remaja2 universiti2 dan maktab2 dan kolej2. dan lain2. Dan tuan yang tulis ni sendiri. manusia tidak pernah terlepas dari godaan syaitan. Jadi kita sendrilah kena membebaskan dari dibelenggu oleh syaitan. jadi sama2lah kita meningati, fokus kita sekarang adalah untuk belajar. dan untuk belajar. jangan jadikan melayu(Islam) hilang di bumi Malaysia! Takbir. Allahuakbar. K ah nk p kelas dah nih. haahaha. k.. tata.. assalamualaikum.=)

27 comments:

RAWSHADE said...

Saya pernah lalui zaman tu dulu.. Yup memang betul.. Ramai yang guna duit untuk yang tidak sepatutnya.. Saya pun sama.. Kalau lah duit tu disimpan.. Tak de lah susah dah nak bayar loan mara sekarang ni..

Paris Lipton said...

zaman uni dulu ramai yg jenis mcm ni, pastu nk show off....
*tgn kedada ><

jelah said...

zack ble nk blanja ak mkn..?

faizulosman said...

mmg tak dpt di nafikan yg org melayu di malaysia ni manja... mau mintak je... usaha kurang... nak senang tp usaha tak de... da bnyk nmpk dan diri sndiri pn pernah rasa....

Tiramisu Fatiema said...

huhu dulu duit abis kat beli buku je..mahal..biasalah manusia L,selalu guna kesempatan yg ada..

telor power said...

dahulu masa dizaman belajar aku tak buat pun benda2 yg tesenarai...tapi aku akan pi melancong. dan sampai sekarang masih berminat jelajah kawasan2 di bumi Allah nie

telor power said...

dahulu masa dizaman belajar aku tak buat pun benda2 yg tesenarai...tapi aku akan pi melancong. dan sampai sekarang masih berminat jelajah kawasan2 di bumi Allah nie

Ckin Kembaq said...

sy seorang yang agak berjimat...tp hujung sem mesti duit dah kurang..banyak sangat salurkan utk bnda penting..hehe tapi majoriti adalah seperti yang dicatat diatas tu..haih

bila 1st dapat ptptn, dah banyak joli..tmbah sy dlu kat area perlis..student pakat pi kuala perlis, langkawi la..macam2...tak salah nak guna duit tu utk enjoy, tpi berpada2lah... ^_^

keri ikhwan said...

nasib baiklah aku ni bukan jenis suka berjoli... lg suka simpan je duit lebih... guna bila terdesak...
heran gak aku bila ramai yg merungut duit x cukup... (adela yg betul2)
*betul,ukur baju d badan sendiri... awal2 sem dah bankrap, confuse nak kesian ke nk kata padan muka -_-

Waqheh said...

zaman gua study dulu dpt duit ptptn gua beli komputer je beb. henfon masa tu org tak gila lagi. lgpun xde fon canggih masa tu..skrin kaler xde lg..baru nak lahir yg skrin kaler..bunyi polifonik tgh gah la masa tu

avantgarde14 said...

btl...mengalaminya sndr... :(

L said...

jelah, agak2 r weyh... duit xdop nih... haha. BLK..

Original CikTeddy said...

trlalu bnyk ksenangn mmbuatkan kite lupe utk brsyukur :D

Aemy Shamy said...

sy la antara org yg x pndai urus kewangan dgn baik...huuhuuu.....& yeah i regret it. sy beli benda2 yg akhirnya tiada guna...i won't make the same mistakes again. thx for reminding me :)

nanabyte said...

auch auch. terpukul. X(

nanabyte akui termasuk jugak dgn orang2 yang terlupa nie. byk lagi perlu diperbaiki.

terima kasih mengingatkan :')

L said...

huhu, sama la kita, baru sedar, nasib baik la jugak dah sedar.. huhu

akubersamaCahya said...

best la. kami kat sini, hujung sem aje takde dah duet. makan pun jimat2 dari awal sem.

kami cikgu2 yang dapat PTPTN aje, takde elaun2... yang KPM pun ikat perut kami yang pinjaman ag la. huhuhuhu

ika said...

haaa...tau xpe...sokong entry nie 100%...student selalu lupa diri...pastu tabiat tu makan diri...padan muka! *sebenarnya ckp kat diri sndrik jugak=.=*

Makwe Kintan said...

masa belajar mmg xpkir...mklumlah duit mcm jth dari langit...tapi bila dh keje baru terasa susahnya nak cari duit ibarat korek batu guna tangan...^__^

nurmujahidah said...

muja pun rase muja buat benda yang sama,, insya ALLAH muja jimat pasni.. :D

Iffah Afeefah said...

ye mmg realiti

duit buku xde

Pendamba Mawar said...

xbaik mmbazir.haha

c'axoera said...

errrrkk....tapi betul pun >_<



http://ch000tz.blogspot.com/2012/01/kucipta-kepulauan-buatmu-hahahah.html

Kamariah Awang said...

Setuju.. setuju sangat2. Cepat2lah sedar bangsaku...

||aLeaSaRa|| said...

nice sharing!mmg betul tu....bila dah ada segalanya mulalah lupa utk bersyukur.hga lupa mana kehendak & mana satu keperluan :)

LadyBird said...

L.. lady x habiskan duit ptptn lady gune mcm tu pun..
tp lady hbskan dengan cara jalan2.. sebab tension asyik kene duk dlm lab..
tp tuk bermewah dgn duit ptptn tu tidak sesekali..
tp ramai je yg buat mcm tu.. x sangkal..

Courtney Smith said...

zaman uni dulu ramai yg jenis mcm ni, pastu nk show off.... *tgn kedada ><