jenis yang kedua plak cepat marah dan bila marah lambat plak dia cool.. bila? xtaw la . bertahun2 .contohnya, 2 orang lelaki bergaduh dari time sekolah lagi.bila dah bertahun2 lamanya, anak kedua2 ni dah besar panjang. tetiber anak2 kedua lelaki nie bercinta! pergh,, nk jek kawen! tp dihalang oleh orang tua. ak xsetuju!bila tok kadi tnyer, ya tuan hj kenapa ko xsetuju? bapanya dulu sy xsuka. yerla tuan hj xsuka dgn bapanya xkan dengan anaknya pun tuan haji xsuka.seluruh keturunan dia sy xsuka! ni yang no 1 paling teruk nih. cepat marah dan lambat plak nk lega..
marah boleh jd macam2. marah boleh jadi derhaka pada Allah. ad petani yang wat bendang(padi), datang time nak tuai, tiber datang banjir tenggelam habez suma sawah die. dia turun dari tangga umah die lompat sambil pgg golok . kalu berani, turun lawan ngn ak! dia cabar tuhan.. elok nk tuai hasil dia mai hujan plak!! nampak boleh jadi murtad tuan2 puan2 dgn sbb marah... bukan tu saja, DGN SBB MARAH boleh bercerai suami dgn isteri, DGN SBB MARAH boleh bergaduh dgn jiran tetange,DGN SBB MARAH boleh gaduh ngn kawan2. haaa. nampak sangat marah nie satu menda yang besaq!
sbb tu sahabat nabi datang jumpa rasulullah nk minx pesan. wahai rasulullah s.a.w, pesan kepada sya 1 pesanan yg ringkas tetapi senang sy wat. nabi pun kata 'la taqdab' jagan kamu marah. sahabat nabi kata,pendek sangat la ya rasulullah., panjang la seket. nabi pun berkata 'la taqdab3x' jgn marah3x. 3 kali nabi sebut jagn marah.pasaipa nabi kata jgn marah? sbb berapa ramai yang marah dan dia rosak? marah nie daripada syaitan. macam mana kita nk elak daripada marah. kita kenal dulu orang tue. org tua pa yg dia xsuka, jgn kata apa yang dia xsuka. kadang2 kita dah taw dia xsuka kita cakap macam tue, tp kita p kata gak. nie dipangil jolok sarang tebuan. dah taw dah tapi dok galak wat gak.
ada orang yg time marah, dia men cakap xrenti. bila dah lega. baru pk, eh2 salah ka pa yang ak cakap td? sbb tu dalam islam ada 2 jenis pk. 1 pk yg terpuji 1 pk yg terkeji. haaa.pk yg terpuji KALAU sebelum. haaa. sebelum dia wat sesuatu dia pk dulu, kalu ak ckp nie dia marah x?, kalu ak buat ni berdosa x? kalu ak kater nie die teraser x? kalu ak beli nie elok x? ni kalu yg bagos. dia kaji dulu.
dan yg terbaik ialah lambat marah, tp bila dia marah cepat plak coolnyer. haa, orang mcm nie yang kita nk jadi. ada setengah orang kata , nk wat cmna dah tabiat sy g2 cepat marah . nk wat cmna nk wat cmna ? berubah la! menda begini boleh diubah. sifat kita boleh dibentuk. yang xleh nk bentuk dah rupa paras kita, haaa. tp sifat kita nie boleh dibentuk lagi.
bukan sbb pa bapa ramai yang marah tp jd lagi teruk. sbg contohnya, kita pg kedai kopi. oder nasik patayya satu! tgu punya tggu dkat 10minit dah xsampai2.. sedara2 bangun, ketuk meja! hoi, engat orang xdak duit ka! sedara bagun masuk keta, start enjin2 , brom4, reverse2 xtgk belakang, kedabeang. langgaq kereta belakang plak. haaa. sudah kerna 5 ringgit jd macam2. keta sedara rosak, langgaq reta orang plak. dengan sbb hang marah nk kena byaq 5000pulok. xke buruk tabiat marah nie, nmpak x keburukan marah tue. haaa. kan bagos kalu sedara tnya tokey, lambat lagi ker nih? kalu lambat bia sy yg masak. haaa. kan senang. xpayah nk marah2...
alamak, terlebih suda,, sekian situ saja kot ilmu yang mampu sy sampaikan. dan yang bail itu datang dari Allah dan yang buruk itu dari kelemahan dr sy sendiri.. selamat malam. dan selamat berpuasa..





