Friday, August 12, 2011

Jangan Marah!

assalamualaikum sumer... haii... aper kabar... huhu aper menda la yang nk dikongsikan harini. haaa. korang nie slalu marah x? haaaa..dapat idea seket. marah nie ada 3 jenis golongan.k. ada orang yang cepat marah tp cepat lega. dia marah4, pastu tiber2 senyap... contohnya. dia baru turun dari tangga masjid cari selipar xdak. dia cakap, 'celaka betol!' yang keluar dulu bukannya astagfirullah ka apa celaka yang keluaq dulu. pastu membe tnye , hg ni pasaipa Man ? kasut ak hilang plak dah! xperla xder rezki!pas tue dia pun jalan2, selamber jek xpakai selipar g kedai kasut beli lain selipar. haaa. nampak x. dia cepat marah dan juga cepat plak lega .. dia marah sbb lwn ckpnya, bantah cakapnya, terguris hatinya, tp dia xjadi simpan. ni jenis yang pertama.

jenis yang kedua plak cepat marah dan bila marah lambat plak dia cool..  bila? xtaw la . bertahun2 .contohnya, 2 orang lelaki bergaduh dari time sekolah lagi.bila dah bertahun2 lamanya, anak kedua2 ni dah besar panjang. tetiber anak2 kedua lelaki nie bercinta! pergh,, nk jek kawen! tp dihalang oleh orang tua. ak xsetuju!bila  tok kadi tnyer, ya tuan hj kenapa ko xsetuju? bapanya dulu sy xsuka. yerla tuan hj xsuka dgn bapanya xkan dengan anaknya pun tuan haji xsuka.seluruh keturunan dia sy xsuka! ni yang no 1 paling teruk nih. cepat marah dan lambat plak nk lega..

marah boleh jd macam2. marah boleh jadi derhaka pada Allah. ad petani yang wat bendang(padi), datang time nak tuai, tiber datang banjir tenggelam habez suma sawah die. dia turun dari tangga umah die lompat sambil pgg golok . kalu berani, turun lawan ngn ak!  dia cabar tuhan.. elok nk tuai hasil dia mai hujan plak!!  nampak boleh jadi murtad tuan2 puan2 dgn sbb marah... bukan tu saja, DGN SBB MARAH boleh bercerai suami dgn isteri, DGN SBB MARAH boleh bergaduh dgn jiran tetange,DGN SBB MARAH boleh gaduh ngn kawan2. haaa. nampak sangat marah nie satu menda yang besaq!

sbb tu sahabat nabi datang jumpa rasulullah nk minx pesan. wahai rasulullah s.a.w, pesan kepada sya 1 pesanan yg ringkas tetapi senang sy wat. nabi pun kata 'la taqdab' jagan kamu marah. sahabat nabi kata,pendek sangat la ya rasulullah., panjang la seket. nabi pun berkata 'la taqdab3x'  jgn marah3x. 3 kali nabi sebut jagn marah.pasaipa nabi kata jgn marah? sbb berapa ramai yang marah dan dia rosak? marah nie daripada syaitan. macam mana kita nk elak daripada marah. kita kenal dulu orang tue. org tua pa yg dia xsuka, jgn kata apa yang dia xsuka. kadang2 kita dah taw dia xsuka kita cakap macam tue, tp kita p kata gak. nie dipangil jolok sarang tebuan. dah taw dah tapi dok galak wat gak.

ada orang yg time marah, dia men cakap xrenti. bila dah lega. baru pk, eh2 salah ka pa yang ak cakap td? sbb tu dalam islam ada 2 jenis pk. 1 pk yg terpuji 1 pk yg terkeji. haaa.pk yg terpuji KALAU sebelum. haaa. sebelum dia wat sesuatu dia pk dulu, kalu ak ckp nie dia marah x?, kalu ak buat ni berdosa x? kalu ak kater nie die teraser x? kalu ak beli nie elok x? ni kalu yg bagos. dia kaji dulu. kalu ak rompak ni ok x? huhu. yg keduanya KALAU selepas, ha yang ni yang terok...kalu la ak xpegi mesjid xhilang lah selipar ak. silap betul. ni KALAU yang dikeji sbb menyalahkan Qada' dan Qadar. kalau macam nie xmawla, ramai yang slalu amek KALAU no 2.. sbb tue yg terbaik ialah berfikir sebelum buat tue adalah yang terbaik !

dan yg terbaik ialah lambat marah, tp bila dia marah  cepat plak coolnyer. haa, orang mcm nie yang kita nk jadi. ada setengah orang kata , nk wat cmna dah tabiat sy g2 cepat marah . nk wat cmna nk wat cmna ? berubah la! menda begini boleh diubah. sifat kita boleh dibentuk. yang xleh nk bentuk dah rupa paras kita, haaa. tp sifat kita nie boleh dibentuk lagi.

bukan sbb pa bapa ramai yang marah tp jd lagi teruk. sbg contohnya, kita pg kedai kopi. oder nasik patayya satu! tgu punya tggu dkat 10minit dah xsampai2.. sedara2 bangun, ketuk meja! hoi, engat orang xdak duit ka! sedara bagun masuk keta, start enjin2 , brom4, reverse2 xtgk belakang, kedabeang. langgaq kereta belakang plak. haaa. sudah kerna 5 ringgit jd macam2. keta sedara rosak, langgaq reta orang plak. dengan sbb hang marah nk kena byaq 5000pulok. xke buruk tabiat marah nie, nmpak x keburukan marah tue. haaa. kan bagos kalu sedara tnya tokey, lambat lagi ker nih? kalu lambat bia sy yg masak. haaa. kan senang. xpayah nk marah2...

alamak, terlebih suda,, sekian situ saja kot ilmu yang mampu sy sampaikan. dan yang bail itu datang dari Allah dan yang buruk itu dari kelemahan dr sy sendiri.. selamat malam. dan selamat berpuasa..

Wednesday, August 10, 2011

ibadah Sunat tp xbetul caranya!

assalamualaikum,, phewww, alhamdulillah dapat lg bernafas di dalam 10 ramdhan ini... setinggi2 kesyukuran kepadamu ya tuhanku... harini L nk sembang pasal apa yang kita nk wat bila bertembung  ibadah yang disuruh dengan menda yang dilarang? ibdah yg disuruh ialah ibadah sunat manakala menda yg dilarang plak sperti mengumpat, mencaci. jadi ulama2 berkata janganlah membuat menda dilarang lebih afdal dari membuat menda yg disuruh. sebagai contohnya, solat terawih menda yang disuruh(sunat). sekarang nie kita tamaw mengumpat ka datang solat terawih ? mana yang lebih baik. ulama kata jngn mengumpat lebih baik dari melakukan perkara yg disuruh. ni sebb bape ramai yang melakukan ibadah yang suruh tapi xikut prosedure yg dah disediakan. smyg solat terawih tp ngumpat tok imam.

jika kita g sembahyang terawih, imam baca surah yang panjang2, abez jek smyg kita kater ' lame giler tok imam nieh, nyesal ak datang eh!' nampak x, semyang-semayang  tp ngumpat tok imam. itu namanya ngumpat.. lebih bek hg dok umah tengok keje2, tgk anak-anak lebih baik dari datang semyang tp mengumpat. mengelakan dari buat menda yang haram, lebih afdal dari buat yang menda yg baik tp xbetul caranya. haaa. tu kene paham tuh. ni menda sunat tp menda fardu jangn wat. 'sya xpakai tudung tp sy xngumpat.' ha nie xlehla. pakai tudung tu menda wajib. menutup aurat tu wajib. didalam mengelakkan perkara yg haram, xda pilihan,bila dah kata tutup aurat tu wajib, jadi haram kalu xpkai tudung!

berbeza plak dgn ibadah sunat. dalam melakukan menda sunat ada pilihan.contohnya, smyg sunat terawih, imam baca lama, boleh duduk walaupun sihat (stgh pahala) . kalu duduk pun asa lama gak, haaa, baring la ko kat situ, (setengah pahala duduk). ok? ada paham. tp lain dengan semyang fardu, kalu sihat xleh nk saja2 duduk. senang kan Islam... =) contoh lain , daripada melakukan menda sunat xbetul wat, bek xyh wat, contohnya, tadarus quran, tp baca merapu jerk, tajwid kemana makhraj huruf kemana,bek toksah wat. silap2 nt quran laknat kita balek. ada plak yg niat xbetul. 'masuk kali nie,kali ke 4 ak dapat ken pelikat '!!!
conclusion, dalam perkara yang sunat, sentiasa ada pilihan.. =)

Monday, August 8, 2011

Jom Berfikir

assalamualaikum.. =) aish.. sebok3. time2 gini pose ni esemen datang beratur2... xsempat nak layan satu2. haha. tp ni bukan lg alasan aku untuk tidak mengupdate belog.. kepada semua blogger2, sy ucapkan selamat berpuasa, dah tahniah kerana telah berjaya mengharungi 7 hari berpuasa. dan hari ini hari yg ke -8. macam mana status puasa kita? ok ker x ok? makin ok ker makin teruk? makin sayangkan ramdhan or makin derita dalam bulan ramdhan? maila kita muhasabah diri kita... berfikir sejenak lebih baik dari menunaikan 1000 rakaat solat malam. pasaipa begitu? banyak sebab dier.. kita lakukan ibadah puasa nie, jgn membuta-buta jerk. kita xpenah pk balke selama nie puasa ak ni diterima ka x. ak ni puasa sebab aper? sbb nk save duet ka? sbb nk kurangkan berat badan ka?  aish. baek kita selidik balek, takot sampai ke tua kita buat ibadah tp ibadah kita x diterima... nau'zubillah.. bukan sekadar ibadah pose jek kita kene muhasabah tp ibadah laen pon same. ok, sekadar ini yang L nk kongckan bersama-sama . apa yang baik datang dari Allah dan apa yang buruk datang dari L. kalu ada salah silap sy minx maaf..=)  

Wednesday, August 3, 2011

Halwa Telinga

Assalamualaikum. selamat berpuasa semua.. macam mana puasa hari ni? insyaallah puasa kita ini akan dirahmati Allah. pagi2 ni pahala puasa kita semua gemuk2 belaka. dah tahap obesiti dah.. alhamdulillah. tp. bila mai petang. huhuhu.. makin lama makin kurus malah mampu jadi underweight. sebab pa? kantoi kat bazar ramadhan. huhu. macam2 yang boleh kita tengok kat bazar. yg macm tu yang macm nie . ish3. nk beli air tebu jerk, tp boleh tersesat dalam bazar lebih kurang sejam lebih. huhu. bek amek milo L huhu. 3 in 1. kui2. jd. sebagai manusia yg bijak kita hendaklah merancang sebelum g bazar ramdhan. rancang nk beli ape. dah beli balek, bukan apa.. tkut kerana kita dok lama-lama lg banyak pahala kita kene potong. kita tatawkan. huhu. nie L nk bg sumer blogger2 mendengar seket, tazkirah ramdhan untuk kita sama2 mengisi masa lapang kita.. jomla dengar kejap jak... nk donlot pon sat jerk. bukan besaq sgt pom fail nieh... =) ok kat bawah nie L ada bg link untuk donlot. meh2, kita donlot ramai-ramai..=)

Penghayatan Ramadhan

Tuesday, August 2, 2011

Bangun Sahur Buat aper?

asssalamualaikum.hype sumer!!!! watper tueee. bersahur eeeh? huhuhu. mkn ka x? alhamdulillah kita semua masih dibangunkan untuk kembali beribadah kepadanya. harini korang sahur aper? ni L nk bawak milo g sumer belog.. dah tempah lori milo semalam.... jpg kalu dengar bunyi2 hon tue. cepat2 la lari kayh.... bersahur la walaupun dengan sebiji kurma... sahur? penting ker?? di dalam sahur itu sendiri ada barakat nyaaa. hanya kita yg xnampak. so... mgkit la awal sepoloh minit ka sebelum subuh.. basuh mukaaaa. ngap seketul kurma,, pas tueee. sengkang mata kejap... subuh dlu.. pasa tue, jd la ular kejap... (tido) kalu yg xtido boleh teruskan dengan amalan2 sunat.. bace quran ker kaaan... haaaa. so.. mohle bangun BERSAHUR!!!!