Tuesday, October 4, 2011

6 Jahanam #3

kita sambung kepada perbincangan enam jahanam yg lalu.yg kedua ialah derhaka kepada ibu bapa! berbuat baiklah pada ibu bapa kita ,ada mak bapak sibuk antar anak2 p tuisyen untuk jadi pandai, tp bila dah pandai, lawan cakap mak bapak. ada mak bapak benci pada anak yg bodoh dalam pelajran. tp anak yg bodo dalam pelajran ni la yang dok jaga dia sekarang. yang pndai2 suma lepas keluar. xduduk dah dekat umah. dok jauh2 semua. semua keje bagos2 belaka. bila sakit, sapa nk jaga kita? depa sebok jadi pilot, pramugara pramugari. kita dok kata anak kita yg no 3 tu xpandai, xmacam abang2 dia xmacam kakak2 dia, yg abng akak dia xtawla duk mana sekarang nieh. tp yang tak pandai tu lah yang dok serumah dengan kita, yg dok picit kita, yg dok jaga kita , yg dok teman kita malam2. abang2 dia manada sekrang nieh, abang dia sebok dgn kerja. sebb tu para pembaca, bakal anak2 or anak2 kita or diri kita apa yg penting adalah akhlak yg baik. berikan pendidikan akhlak yg baik pada dia, kalau dia gagal dalam pelajran sekalipun, ada rezki lain untuk dia. tok wan kita, ayah kita pun xmengaji tinggi, tp cukup ja bagi makan minum kat kita. adik beradik 7 8 orang. yg pentingnya ialah akhlak. akhlak yg penting.

saya xbangga kalau dapat anak yg dapat 5A 9a 20A. saya xbangga.. dan kalu dia xberahlak lagi la betambah tambah xbangga. sy cukup berbangga kalu dia berakhlak dan dapat 9A . tp kalu dia dapat 9A tp akhlak dia C saya xmaw. hormat pada orang tidak reti, hormat pada mak bapak xreti, hormat pada orang tua xreti, hormat pada Allah Taala xreti, orang yg macam nie tidak berkahlak. jgn kita kata uh sekali pun pada mak bapak kita. xbuleyh kita bila mak kita pangil "din..." kita jawap "apo!!!!' cara jwapannya itu adalah cara derhaka. sepatutnya, "din.." "ye mak.." g2 baru betul. ini contoh-contoh anak derhaka dalam rumah kita.

ada orang yg derhaka pada mak dia, disepaknyer perut mak dia. perut yg mengandungkan dia disepaknya, hanya berebut harta pusaka. dia pencen dari jadi askar. dia jadi tok khatib. dia jadi khatib dia terteinggal rukun. asal baca terlupa rukun, asal terlupa, baca la tuh. pas tu orang pun tak bagi dah dia jadi tok khatib, orang bagi jadi imam biasa jak. bila dia jadi imam biasa fatihah terlupa ayat. jenuh makmum dok sambung2..lama2 orang xbg dia jadi imam pasai pelupa.  lepas  tu dia jadi ahli biasa. lama2 dia mai masjid xpakai baju, pakai ken pelekat saja. lama2 kain pelekat pun dia xpakai. lgsung telanjang. dudlu2 orang bagi dia nasik, dia makan nasi, tp lama2 dia xmakan dah nasik, dia makan tahi dia seniri. last sekali dia mati. ini adalah hukuman yg Allah bagi pada dia yg terajang pertu mak dia seniri pasi nak rebut harta pusaka jak. tuhan bagi cash. satu2nya dosa yg Allah Taala bagi cash ialah derhaka kepada ibu bapa. comfirm.

para pmbaca yg mana masih ada mak bapak, nie la masa untuk kita buat baik pada mak bapak. kadang2 kita nk bela orang tua-tua nie mmg kadang2 sakit hati. ni la time nak uji kesabaran. pak dok pakai ihram. anak dok tanya, pak nak p mana pak. nie hg xnamapak ka ak pakai ihram. p haji pa pak oi... ni bulan apa pak.. lamabt lagi musim haji. haaa.. ni dapat yang nyanyok. kene sabaq banyak2. Allah Taala nk uji kita, kita sabaq banyak2.

Macam mana Allah Taala uji kita, macam tu la yg kita wat pada mak pak time kecik2 sampai la ke dewasa. mak jenuh cari malam2. pak jenuh cari malam2. anak keluar malam, lari rumah. mak pak jenuh dok mencari kita. nk wat camna kan. anak yg jenis xengat pada mak bapak. mak nie kadang2 snaggup xmakan dulu, nk bagi anak2 nie makan. betapa hebatnya kasih syg seorang ibu. kadang2 pak ni ikat perut janji anak2 dia yg dok asrama yg dok u boleh makan. yg anak dok u punya merebat hidup dia, berjoli sakan.tiap2 hari mcd, kfc, pizzahut. sikit pun xteringat kat pak yg kat kampung susah2 cari rezki, motong getah, hutang kat orang  nk bagi kat anak suruh belajar. tp apa anak yg di universiti buat? handphone tiap2 sem tukar tak penah2 puas dengan apa yg ada, xsedar yg dok bagi duit tu mak bapak. sikit pun xkesian kat mak bapak? anak jenis apa nie kita nieh? amboi hidup mewah... xnk low class langsung. handphone nk hat mahai, moto nak hat mahai, makan nk mahai. tunjuk kat kawan2 yg dia tu macam orang senang. yg orang len xtaw maka dia petang2 dok goreng pisang nak jual nk antar duit kat dia buat belanja untuk belajar. sedih kan bila kita wat gitu kat mak bapak kita, tp kita xpenah nk sedar. tp tu mmg tugas mak pak bg nafkah. mak snggup buat apa saja, nk cari rezki halal nie untuk anak2. tp anak2 di universiti, di asrama jadi jenis yg xengat kepada mak, jenis yg xkasih pada pak.

saya sedih . saya minx maaf kalau saya terkasar bahasa. minx maaf banayk2.. saya harap en3 nie menyedarkan kita semua betapa pentingnya seorang ibu dan seorang bapa kepada kita. insyaallah. apa yg baik tu datang dari Allah, dan yg buruk tu datang dari diri saya seniri.

35 comments:

KaK LimAh Si SupiR said...

dh lame tgu smbungan dr hr tuuu ^_^

abghani said...

aku setuju entri anda.
hri ni aku ada buat entri tajuk rumah org tua.bacalah klau sudi

Ct Aja said...

setuju dan suka sgt entry ni, kalau kita derhaka kat ibubapa, tak mustahil satu hari nanti anak2 kita pun derhaka pada kita...

Ummi Dania Yasmine said...

Derhaka kd ibu bapa pasti mendapat hukuman yang setimpal di atas perbuatannya...

♥ manje ♥ said...

sentiasa berbuat baik dengan ibu bapa... sentiasa ingat jasa mereka... kerana merekalah kita ada di dunia yang penuh kemewahan ini.... ~

MaMa AiNi said...

sedih mama baca entry ni..kerana mama adalah seorg ibu..mama harap ank mama yg hanya seorg itu dapat menjaga mama bila mama dah tua nanti...hu2x..sekarang ni semakin ramai ank yg derhaka & melukakan hati ibubapanya..semuga ramai yg dapat pengajaran bila membaca entry ini..kerana tanpa ibubapa kita tak kan dpt hidup didunia ini..fikir2kanlah..tahnks L

mamaNoriz said...

semoga ank derhaka kembali ke pangkal jalan...
ingatlah susah payah ibu bapa mnjaga dan membesarkan,,,

nanti allah balas, anak sndiri pulak melawan kite...

iskhh, nauzubillah...

nuyui a.k.a miss YUI said...

jasa mereka itu yg kt perlu ingat..

hrgai keluarga kt.

Bidadari Syurga said...

hurmmm.... harap2... kita dpt petunjuk.... ibu bapa tanpa restu mereka... semua tak lengkap...

wida said...

x selamat dunia akhirat pd sapa2 yg derhaka pd ibupanya..kan

~ NANA ~ said...

mintak jauh dari jadi anak derhaka...takot x cium bau syurga je...huhu

khairul said...

kdg2 aku x fhm apa yg difirkan oleh anak2 derhaka ni..sanggop buat segeitu terhadap ibu bapa mereka

aimie amalina said...

haaihhhh
moge jauh la dr ini..
aiyoooooo...

chiLleD...!! said...

yang penting agamanya..insyallah brjaya dunia akhirt

~SaL IjOu~ said...

mohon sgt posting tahun depan dpt posting kat negeri kelahiran..mau dekat dengan mak ayah..~

Amirah Jafri said...

sementara mereka masih ada , kita hargai lah mereka :)

Ezad Skytech said...

kita kena ingat semua jasa mereka yang jaga kita dari kecil sampai dewasa...jangan la jadi anak derhaka...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

selagi mereka ada berbaktilah pada mereka...

dwaty said...

selagi mereka ada... aku akan sentiasa menjaga kebajikan mereka walaupun mereka jauh dimata...

nice info ...

Prince Halilintar said...

insyaAllah..sentiasa mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dan meyanyagi mereka sehingga akhir hayat,.,.

teha said...

hargai laa parents kite.. ongt jase dieorg.. tanpe dieorg , xde laa kite kt dunia nie :)

Edy Zaidi said...

hargailah selagi dieorg ada...dah xde nnt menyesal tak sudah..

NzA said...

sbb tu bila didik anak2 biar seimbang, cemerlang dunia n cemerlang akhirat...InsyaAllah ibu bapa juga yg tenang....

chiLl Out...!! said...

semoga mnjadi pengajaran buat kita yg masih hidup nih..huhu

WuMing said...

WuMing juga dah buat banyak kali entri tentang jasa ibu...Setuju ngan entri ini... Harap-harap anak muda dapat mesej ini...

Anies Anessa said...

harap dapat dijadikan pengajaran...sayang mak sayang abah...:)

NA said...

Kenang jasa ibu bapa. Betul tu akhlak yang penting.

-wina1979-

missSenget said...

aku harap aku bukan anak derhaka...

Anonymous said...

Atok sayang mak ngan ayah...jagalah hati mereka sementara mereka masih ada

*terpakso guno anonymos sobab atok x leh komen kat komputer opis

www.anaknegori.blogspot.com

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

hargailah mereka sementara masih ada

mimikamarudin said...

ya Allah , terima kasih kerana menyedarkan saya . ibu bapa saya kerja keras di rumah semua , saya asyik mendesak inginkan motor . terima kasih ! kalau x saya tak sedar2 akan kesusahn n pengorbann mereka ;(

Azham Vosovic said...

apa yg berlaku kt ibu bapa kita, tak mustahil akan berlaku kt kita juga kan?

L said...

betul tuuh,, xmustahil berlaku pada kita....

♥cmª shIemª♥ said...

ya allah..
mintak dijauhkan...
:(

.::syifa::. said...

Susah payah lahir kan anak, derhaka lak..astaghfirullah