Saturday, October 15, 2011

6 Nikmat dunia?

Sebelum baca. Sila mute kan application  goggle chrome, mozilla, windows explorer anda.. hahaha

Nikmat di dunia ni sebenarnya ada berapa? Nimat yg betul2 atas dunia ni ada 6. yg pertama yg dimakan. yg kedua yg diminum. yg ketiga yg ditunggang . yg keempat yg dicium. yg kelima yg dipakai . yg keenam?? yg dicinta.. ini sajala nikmat dunia. Imam Ghaazali mengatakan nikmat dunia cuma enam. cuba kita kaji balik enam2 benda ni apa.. benda yg paling sedap di makan apa? benda yg paling elok dimakan. menda yg paling berzat dimakan apa? jawapan dia madu lebah. tp madu lebah datang dari mulut lebah. kejap dia cium menda xelok, kejap dia cium menda elok. daripada mulut dia lah keluar madu. kita tgk lebah pun kita takut. kita geli pun ada. tgk national geography ka apa ka, kita tgk orang bela lebah. dia tutup abez satu badan dia dgn lebah, kita yg tgk ni naik bulu roma tgk. kita tgk eee, gelinya tgk lebah nie. tp itulah hasil keluar makanan yg paling baik, madu lebah. madu lebah ni la yg buat ubat, madu lebah nie la yg campur dgn susu tepung dn sbgainya, makanan yg paling baik adalah madu lebah yg datang dari mulut lebah yg macam2 menda kotor dia makan selain dari  menda yg baik.      

yg kedua nikmat yg diminum. nikmat kedua di dunia ialah air. apa lah yg ada pada air, org jahat pun minum, org baik pun minum. cuba kita tgk di kedai2 makan. kita minx fresh oren satu. dia bawak mari gelas, kita pun minum fresh oren tu. sebelum kita minum fresh oren dalam gelas tu sapa minum? ntah negro mana ntah yg minum. ntah2 gigi takda pa yg minum, ntah2 taik gigi penuh kita dok minum. apa yg ada dgn nikmat air tu. xdapa. yg ketiganya apa? yg ditunggang. kalu zaman dulu kuda. kuda pantas kuda laju. bapa ramai yg mati bila tunggang kuda dalam perang dan sebagainya. begitu la zaman skrg ni. nikmat yg ditunggang tu apa? kereta.  bapa bnyk kereta yg mengakibatkan penumpang tu mati xcident. dok bawah lori. tbkaq. meletup. langgaq dgn lori minyak. tgk kereta hebat,tp hancur. apa ada dgn nikmat kereta. kalu mematikan org yg duduk didalam dia.

Nikmat yg keempat ialah, baju, yg dipakai. baju yg terbaik didalam dunia nie,  baju sutera. sutera dtg dari sarang ulat.. ya Allah. daripada ulat dijadikan sutera. apa ada pada ulat. nimat yg kelima, nikmat yg dicium. iaitu wangi wangian. wangian yg paling mahal ialah kasturi. kasturi datg dari pada mana? daripada darah kijang...  darah kijang jadi kasturi. dan yg terakhir ialah nikmat yg dicintai, perempuan @ lelaki. bergaduh bertumbuk kerana perempuan. naik keta api tejun keta api. citer hindustan. punya teruk nk dapat heroin sorang tuh. macam2. hanya kerana perempuan. tumbuk orang jahat. tumbuk abez suma.. apa yg dia cari pada sorang perempuan? dan apa yg perempuan tu cari pada sorang lelaki nieh? Imam Ghazali kata hanya cari tempat kencing sahaja. muka yg cantik muka yg segak, tempat kencing yg dicari.  apa ada para pembaca?

sebb tu Imam Ghazali kata, itulah dunia, cuba la pikir betul2.  kalu kita dok pulun pada dunia, benda yg xelok sebenarnya yg kita pulun. bukan benda yg terbaik. kita nak baju yg terbaik. baju yg terbaik daripada ulat. nk makanan yg terbaik, dari mulut lebah yg makan macam2. kita nk wangian yg paling baik, datang dari darah kijang. nk mencintai manusia, itulah menda yg paling busuk yg dicarinya.bila kita paham betul2 dunia. kenapa kita letakan dunia di tahap yg begitu tinggi. sedangkan yg terbaik ialah . AKHIRAT. wal akhirat tu khairun tu abqa. untuk akhirat manusia xbergelut. tp yg bergelut untuk merebut dunia. jadi sama2 la kita beringat. nikmat didunia ni cuma sementra, yg lebih berkekalan ialah disana. marilah sama2 kita mengejar akhirat disamping menjaga dunia kita. sekadar ini sahaja perkongsian L harini. apa yg baik datang dari Allah, dan apa yg buruk datang dari L sendiri. semoga kita mek iktibar yer..=)
                    

68 comments:

Prince Halilintar said...

terima kasih dgn info yg berguna ini...

L said...

tq.... sama2 kita ingat mengingati..=)

khairul said...

terima kaseh atas peringatan

etuza said...

Asalam L..indahnya perkongsian, membuat jiwaku sedar. Dapat melunakkan rasa hati yg nak keras.Alhamdulilah..syukran ya..

Diary oF Mine said...

tq info... :)
Alhamdulillah, masih dpt nikmat dr Allah.. syukur...

L said...

etuza>> xda apa sgt.. skdr perkongsian bersama...=)

diary of mine>> sama2...

secret Ash said...

Like... :)

ieja amieja said...

perkongsian yang bermanfaat..time kasih...

nur said...

betul tu ieja..perkongsian yg baik dari sedara LOLZ

ikatankasihku said...

ha ah..minum kat kedai mkn..guna gelas kaca, pelanggan ramai yang bukan islam.. :(

~SaL IjOu~ said...

muhasabah diri sentiasa~ ^^
moga Allah berkati kamu dgn perkongsian bermanfaat ini~ =)

Fatin Liyana Ahmad said...

thnx for sharing. betul2 membuka minda.love this entry. :)

blog-tips-kurus said...

bagusnya entry Ustaz L ni. syukran.. :-)

Puan Kutu said...

pengertian yg cukup mendalam..tersentak sy dari lamunan..hehe

L said...

same2 blogger tips.....

NzA said...

TQ 4 sharing...disebalik nikmat yg kita dpt trselit pelbagai persoalan utk difikirkan...

ch000tz axoera said...

cuma manusia ajer yang salu lupa kaaaan..

dill said...

terima kasih, L.

dill.

delarocha said...

kejar akhirat

MaMa AiNi said...

terima kasih atas ingatan ini..semuga dapat dijadikan panduan utk meneruskan kehidupan..

azmnor said...

salam L,

salam kenalan semuga sihat dan ceria selalu.... TQ dtg komen kat blog saya...

memeng ingat mengigatkan antara org islam tu adalah tanggungjawab semua... Terima kasih atas segala ingatan.

http;//aurora-pekak.blogspot.com

dkna said...

nikmat dunia...sama2 kita cari nikmat akhirat yea..

terima kasih kongsi ilmu :)

Zul Fattah said...

tima kasih.. smoga kita semua dapat mengambil ikhtibar dari nasihat ini

Ezad Skytech said...

dunia dan akhirat kena diseimbangkan...:)
terima kasih sebab berkongsi ilmu...

fadh leyanie said...

info yang berguna..:)

Akue Achik said...

mungkin iman sy blum tlalu kuat utk resist knikmatan dunia..Tp sy akan ttp akn cba jd hmba yg baik..InsyaAllah..

trima ksh ats pringatan..

Woofer Storm said...

semua nikmat ni dtangnya dari allah yang maha kuasa..

kenapa perlu kejar harta dunia semata???ermmm

ILA HonEyBuNNy said...

biarlah seimbang kan...dunia dan akhirat...

tersedar baca entry neh..menarik.

Fadzli Amir said...

Salam....nikmat tuhan...walau ranting dijadikan pensel dan air laut sebagai ink, pasti tak cukup untuk ditulis segala nikmat tuhan....

Bidadari Syurga said...

lebah memang tugas dia cari madu ok... seperti nyamuk tak mungkin cari madu... allah ciptakan mahkluk dengan tugas masing2... itu pasti...

saya suka yg minum air tu... eeeeeeeeee... pernah terfikir juga

L said...

iaaa.. mmg tugas dia dah ..

amna said...

Allahuakbar..
besarnya kuasa Dia.
segala nikmat walau skecil zahra pun perlu kita syukuri apatah lagi nikmat yang besar, jelas dan boleh dirasai dengan mata kasar T.T

mamaNoriz said...

subhanaallah...

byk betul ilmu baru yg dapat di entry ni..

kasturi dr darah kijang? wow..

nuyui a.k.a miss YUI said...

info yg berguna.

Mama Gee said...

Good info for us to remember... :)

MamaEma said...

nikmat didunia hanya sementara

Dzikri Asmawi said...

nice and easy reading...

wahida said...

betul la..terus aku terfikir...

tengs berkongsi...

♥cmª shIemª♥ said...

L..
tq for sharing dan saling mengingati.. :)

Nazz@Purple said...

menarik..

nikmat dunia..tak kemana..semntara je..

cemomoi said...

mati menyedarkan kita betapa kita perhamba pada menda yang tak berguna

L said...

a.ah.. dari darah kijang jantan.... dari pokok pun ada gak..=)

apik pehe said...

insyaallah..apik akan selalu ingat

H.J said...

nikmat makan selalu sedap

WuMing said...

Satu sudut pandangan...

L said...

yer... kene lihat dari bnyk sudut,..=)

sleeping_maniac90 said...

wahh bru tau darah kijang hslkn bau kasturi..

L said...

yeker.... huhu... kalu nk taw lebih lanjut.. search la kat gugel..=)

ieda said...

TQ sharing dik ! :)

Gen2Merah said...

sharing yang berguna.. baru lak saya tahu kenikamatan dunia ada 6.. tima kasih yaa
salam ukhuwah

schaze zainn said...

sharing is caring :D

p/s: schaze kuat minum air..hihi sehari berbotol2 :D

KaK LimAh Si SupiR said...

oooooo..ehehe..makan nikmat num satu :P

Afikah Aziz said...

syukran L atas perkongsian ilmu,menarik :)


sentiasa lah kita mensyukuri segala nikmat yg dikurniakan,mintak dijauhkan dr kufur nikmat..ape pun kena seimbang dunia dan akhirat,dunia biar di genggaman jgn di hati :)

Sarah Mohd Saleh said...

betul2..tp manusia mudah lupa dan xbsyukur pe yg ade

..::SangRatoo::.. said...

manusia mudah lupa..semoga kite semua menjadi manusia lebih berguna dan sentiasa bersyukur pada Allah S.W.T. amin.

~ NANA ~ said...

thanks 4 sharing...bila sebut nikmat ALllah, sgt byk kn sbnrnya? sampai kita sendiri x dpt nk hitung :)

aimie amalina said...

nikmat dunia itu suatu nikmat tiada kata
sekali tersasar dr nikmat itu
punah semua kan..

~Nana 귀여운~ said...

kalau mute mcm mana nak baca?? ahha..

nikmat dunia, kadang manusia x penah bersyukur.... mcm kes buang anak..ish2

ADAN + LINA said...

SYUKRAN..................!!!
Terima kasih.........!!!

Kamariah Awang said...

Terima kasih info yang sangat menyedarkan...

Ct Aja said...

Nikmat dunia semua sedap kalau di pandang dgn mata kasar kan..

Biha Petom said...

Thanx sbb share tentang ni L. akhirat jua tmpt yg kekal tp kite slalu leka, kejar kn dunia..hmm

yen(toka ziizokukuto) said...

terima kasih,,,dapat belajar sesuatu kat sini ;) terima kasih

teha said...

thnx for sharing.. like2 1 :)

.::syifa::. said...

:)

Ni Sa said...

alhamdulillah :D syukur dgn apa yg ada

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

tima kaseh atas info ini :)

ohsemtv said...

Assalamualaikum.... dr ohsemtv:

subhanaallah...

byk betul ilmu² baru yg dapat di entry ni.. :) terima kasih....