Saturday, November 26, 2011

Pandai Sangat Dah kan?

Sebelum baca. Sila mute kan application  goggle chrome, mozilla, windows explorer anda.. hahaha

surah al hujurat.. hujurat maknanya ialah  bilik2.. di dalam ayat yg pertama . Allah sebut , Wahai orang2 yang beriman, jangan kamu memandai mandai/ mendahului/ buat awal2 sebelum mendapat hukum atau kebenaran dari ALlah dan rasulnya. jangan kita buat sesuatu tanpa merujuk, adakah yang kita buat ini dibenarkan oleh Allah, atau diperbuat oleh Nabi Muhammad s.a.w. Jangan kita bercakap mendahului Allah dan Rasul. Jangan kita laksanakan hukum yang Allah xsuruh buat dan yang Nabi xsuruh buat. itu namanya memandai-mandai. para pembaca, kalu orang memandai mandai kita pun marah. Kita nie AJK masjid,ada pulak jemaah memandai mandai plak, tanpa merujuk AJK, pergi cat masjid. cat dah elok dah, kuning susu, putih, hijau. Mai hamba Allah nie bawak cat, p cat lain. AJK kata apa? 'hang sapa nieh, yang pi cat lain nih.' 'hai, ni kan rumah Allah, ikut suka saya la nk cat warna apa pun'. kita xbenggang ker org macm tuh? ni ajk masjid ada nih, pasaipa hang memandai mandai buat. kita marah.

serupa lar kita ada rumah. datang satu hamba Allah memandai mandai saja masuk dalam rumah. masuk dalam rumah terus masuk dapur, masak nasik, goreng telur, bukak tin sardin, makan.. 'kamu ni siapa nie' . 'apa salahnya, saya bukan mencuri pun, saya masak nasik salah ka?' x, kamu memandai2... kita ada kereta. datang satu hamba Allah pergi bsuh kereta kita. bukan buat apa pun, pergi basuh kereta saja. dia bukak tayar, tukar depan belakang, tukar skru, balancing tayar. kita tanya. hang buat apa nieh. saya buat alignment. pasaipa hang buat? ada aku suruh buat ka? dia jawab , sajala kenapa salah ka? tengok , kalu kita pun xboleh memandai2 pada harta kita, bumi ni harta siapa? langit ni harta siapa? alam ni harta siapa? sapa yang buat sapa yang punya. diri kita ni sapa yang punya. segala-gala ni sapa yang punya?

jawapannya Allah S.W.T.....

tapi kenapa memandai-mandai nak buat sesuatu hukum tanpa merujuk pada Allah dan rasul.. itu maksud dia tuuh. kalu kita pun marah orang memandai-mandai dgn kita, Allah macam mana? Allah kata dah ni hukum macam ni, hg mesti buat macam nie, kita memandai mandai pergi pinda pulak hukum tu, kita kata hukum Allah xsesuai.apa jadi? Allah kata bagi org yg berzina tu disebat 100x. kita rasa xsesuai. xsesuai. kita tukar, denda 5ribu. Allah kata minum arak ni hukum dia,kita kata xsesuai. nanti pelabur lari. kita sebat 6 kali sudah laa. sebat 6 kali pun xsesuai, kita jaga rumah budak2 cacat sudahla. kita sendiri pergi pandai tukar. tu namanya 'tuqadimu baina yadaiyillahi warasulih'. memandai-mandai.

hukum dia sembahyang raya, sembahyang 2 rakaat dulu, baru khutbah raya. dia pergi buat khutbah dulu baru semayang raya.  pasaipa ni tok imam? dia kata, kalu semayang raya awal pastu baru khutbah, nanti orang balik,  tinggal tok imam dan tok siak saja baca khutbah. habis semua pakat balik, jadi kita nk mengelakkan perkara ni berlaku, kita buat macam smyg jumaat. kita tukar sikit, sekarang zaman dah berbeza. namanya kamu memandai mandai. yg ni Allah xbg nih. Urusan agama jgn memandai mandai. nabi xpenah bincang tentang Islam dengan agama lain. "lakum dinukum waliyadin'.  hg agama hg , aku agama aku. pasaipa kita nk duduk semeja bincang pulak. hmpa nk semyg cara lagu mana ikut hampa, nk smbut apa ka, cara sembh tokong hampa ka,itu hampa punya pasai.  Islam xkan duduk se meja sebab agama hampa xbetul.

jgn memandi2 mengubah sesuatu yang Allah buat elok dah. Allah buat apa yang xelok? tolong habaq mai.. manusia yg Allah ciptakan ni cukup cantik. 'ahsani taqwim' kat mana rasa xberkenan dgn ciptaan tuhan? oo, hidung saya kembang laar, lagu mana nk bagi mancung. oo. kulit saya gelap ustaz, macam mana nak bagi cerah? kamu ni memandai mandai, yg tuhan kata, tuhan buat tu dah elok dah. kembang, kemban glarh. jnji sehat. o xmaw jugak. dia p potng hidung dia nk bagi mancung. skrg hidung dia xboleh kena spotlight. asal kena spotlite cair hidung. kalu dulu, hg pakai hidung yg original, ok dah. senang dah. tpi pasal kamu memandai mandai. kulit yg Allah bagi pada kita sesuai dgn diri kita, Dia tahu la pasai Dia buat. Allah tahu la apa bentuk yg sesuai untuk kita. kulit wana putih ka, sawo matang ka, wana cekelat ka, elok utk kita. xpueh hati? dia p amik whitening C p sapu muka. skrg kulit dah jadi nipis, ruang roma dia dah ditutup, dan skrg nie dok mengelupas. kene dok sapu krim selalu kalu xmengelupas. penah jumpa x? L pnh jumpa.. skrg nie, nk semyg pun susah, nk p kenduri punsusah. kalu la dulu, hitam pun hitam larh. jnji ht putih. skrg dah jd susah ht. pasaipa susah ht? sbb kamu memandai mandai.

so, seblum kita nk buat. kita tanya dulu, rujuk dlu. dalam quran ada sebut menda nie? dalam hadis ada x? adakah Islam membenarkan? adakh Islam melarang?  kalu kita buat menda nieh. Insyallah kita akan selamat dari memandai-mandai dalam apa2 urusan berkaitan dgn agama. so apa kaitan dgn hijrah? hehe. kaitannya, jom kita berhijrah dari jahil kepada tahu. bnyk2kan mencari ilmu agar tidak ketandusan disana. k. Salam Ma al Hijrah . semoga kita semua berubah ke arah kebaikkan. amin..

p/s xtaw napa bila L nk paste ayat Al-Quran dalam nieh, xleh, huruf tunggang terbalik, ada sapa boleh tolong??

137 comments:

visitme@FaTiN cOrNeR said...

salam maal hijrah~~

jom sama2 topup ibadah!

hyz said...

jangan nak memandai2 walaupun pandai.

L said...

salam maal hijrah fatin.. hehhe. jom3

n i k a d i l a said...

salam maal hijrah L ! :)

L said...

a'ah jgn pndai2...huhu

L said...

yer3... salam maal hijrah too..=)

CikGu Ma said...

berhijrah dari keburukan kepada kebaikan...salam maal hijrah =)


jom baca =)
sambutan sekadar adat atau penghayatan???

Fiqah Alias said...

huhu..pnh dgq dh hat nie..hehe igt ag stiap baris kata2 yg diungkapkan nie..srupa3..huhu..aitt? xleh ke paste ayt quran? bleh je tp ssh nk ejass..sng wt sbg image la..print screen ke ape ke ps2 upload..huhu..

ILA HonEyBuNNy said...

salam maal hijrah...;-)

L said...
This comment has been removed by the author.
Aisy Nasiha said...

salam perkenalan...terima kasih sudi singgah di blog akak.. nampaknya adik ni bakal jd cikgu yg detail.. tgk cara entry ditulis pun dh tahu..
betul pendapat tu, tapi sygnya ramai kaum kita yang amik mudah je perkara yang berkaitan hukum agama ni.

ikatankasihku said...

salam maalhijrah

محمد رازيق said...

nice.. aku suka entri ko ni der. manusia skang memang memandai je.. mana tak, masing2 nak tnjuk hebat ni. salam maal hijrah

L said...

tq akak.. sekadar perkongsian ilmu yg lalu..=)

n kak ikatan kasihku, sori xpenah tahu pun nama kaka kan.. salam Maal Hijrah t00

L said...

raziq-yerh.. datang2 lar selalu..=)

sergeant keroro said...

jom sama-sama berubah ke arah kebaikan :)

p/s : blog ni lambat sikit la loading. rasenye lagu tu kena buang la kot. just a sincere view. :)

L said...

owwwh... yeker.. L ok jekk.. anyway.. tq k.. mmg nk buang pun tuuh..tp tgh pikir nk taruk apa.. ada cadangn? heheh

Miss Xyz said...

gud entry.. mmg skrg ni mnusia suka buat hkum sndiri & mmndai2. mcm nk hidung mcung la apelah.. last2 sndiri tanggung..

(oh ya, klu boleh guna full words dlm entry, lebih bgus & senang, okey?)

nice n3 & gud job!

L said...

ohhh.. tq miss... i try k..=)

Paris Lipton said...

cadnagn miss xyz tu blh dipertimbgkan ye L...
ehe slm maal hijrah....harap kita semua mnusia ni bepegang dgn sunnah dan alquran sbgai panduan, bkn sekadar undg2 dunia dan sendiri...hehe

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sentiasalah bersyukur dengan apa yg telah dianugerahkan olehNya..

Salam Maal Hijrah..^^

Cik Nanard said...

yelaa . jgn laa nk memandai 2x :p

komen d blas :)
Dear FB , i miss you :D

chiLl Out...!! said...

salam maal hijrah..~hehe

L said...

cik paris- ya.. dah cuba nk tulis penuh.... hek3.. nt ayat L jadi skema la pulak..

L said...

lily& chill out- yer salam maal hijrah yer...

L said...

hehhe.. cik nanard nieh... ye2 jgn memandai2...

syafiqakarim said...

nice entry.
moga2 lepas ni berfikir dulu sebelum bertindak.
jgn main bedal.lg satu,jgn memandai sgt jtuhkan
hukum.

salam maal hijrah

keri ikhwan said...

betul3... :)
kadang2 terlebih pandai dr orng yg pandai...
(pasal ayat Quran tu, mmng slalu jdik... kena install font arabic kot. takpun print screen je)

Hanis Nizam said...

Jgn memandai mandai botox bibir . Hhii , thanks for sharing entry macam ni . Nanti Hanis datang lagi >.<

syaiful said...

tq for da info mr L hahahahaha XD

BERKONGSI KEFAHAMAN X SALAH,MEMANDAI2 LETAKKAN HUKUM TU YANG JADI MASALAH =D

syaiful said...

btw na tanya,ko pakai stail komen di bawah ke popup windows style?

aku syorkan ko pakai popup windows style,snang org na komen tanpa prlu mlihat reload pada blog ko ni

^_^

L said...

syafiqa karim- ye betul jgn men bedal aja.. ngeh3... sapa yg suak bedal aja?

L said...

keri- tq kayh... nt L cuba belaja .. geram xbuley2 nk buh ayat Quran.. huhu

L said...

hanis- yer.. datg la selalu kayh...

L said...

syaiful- heheh. pandai ko buat ayat kan... ohh. tq gtaw k..ak nk buat tp xpndai.. nk kene tnya c dia kalu gini..thx k

ummiross said...

Salam Maal Hijrah...
Nice entry.

Iffah Afeefah said...

erm panjang entry
thanx peringatan tu

ps: Lau ubah kotak komen jd popup lg best

cinnamon.com said...

salam maal hijrah..tetapkan hati tu yg penting..panjang khutbahnya..syabas

Niza Romli said...

sy tak pandai nak memandai2..hehe
terbaik. baca entry ni rasa mcm dengar ceramah..klu ada buat vlog kan best...vlog ceramah.

Salam maal hijrah :)

hani said...

kamu... :) memang terbaik!

Cik Nanard said...

hohohohoho . pengajaran dr entry nhe : 'jgn laa bajet pndai :p ' HAHAHAHAHA !


komen d blas :
Dear FB , i miss you

AwieKashi said...

senang cte tak payah buat pandai kan??
huhu...

L said...

umimors & cinamon- salam maal hijrah k..=) thx sudi baca..=)

L said...

iffah- tgh usahakan nieh.. ngeh3... sapa2 boleh tolong gtaw tutorial pop up coment?? huhu

L said...

niza- bagos la kalu xpndai memandai.. ngeh3...

L said...

yer cik nanard.. jgn pndai2... hahha..

L said...

waie- betul tuh.. tu la citer yg paling senang.. haha

Phat said...

so jgn kita nak memandai mandai

Cik Nanard said...

HAHAHA ~ xtao nk komen apa lagy -_-"


komen d blas :
Dear FB , i miss you

L said...

phat- yer.. betul tuh..

Fazri said...

benar tuh sobat. orang jgn sok tau sebelum ada bukti dari sumber yang benar

L said...

betul tuh fazri.. sumber yg benar.. alquran dan hadis..=)

Cikgu Tie said...

nice N3. Satu perkongsian yang baik. Salam maal hijrah..

sleeping_maniac90 said...

salam maal hijrah
ngeh3..

NzA said...

salam maal hijrah..
betul tu dik, kalau kita xpasti baik kita merujuk pd org yg lebih arif....

L said...

cikgu tie & sleeping maniac- salam maal hijrah t00=)

L said...

nza- betul tu akak.. kalu xtahu apa2 bek tnya pada yg lebih mengetahui..=)

TiraPengemis said...

kalo kt indon kne belagak pndai kalo x...kne tipu....huhuhu

~Nana BamBam~ said...

kalau nak memandai mandai, otak kene pandai mandai gak...ye dok ?


Salam Maal Hijrah buat kamu :)

L said...

hahaha.. kalu buat2 pandai2 bab lain xdak masalah sgt... huhu

L said...

yerlaaa.. otak kene pandai.. kene tahu,,,sumer hukum2 .. baru leh ckp pandai.. hahha salam maal hijrah tu... thx dtg..=)

Ezad Skytech said...

salam Maal Hijrah...:)

kalau memandai2 sangat ni pun susah...kena la berfikir dulu sebelum nak buat sesuatu tu..

L said...

hehe.. dah abez rehat ker bro?? yer... kene pk seblum buat..=)

Juliet_iRa~" said...

salam maal hijrah..:D

nice entry..

Cik tikah said...

Allah dah bagi perujuk yg paling hebat. maka ikutlah ia. kan L? :) Salam maal hijrah jugak..

yaya chef kecik said...

entry anda mmg best le...^^


penuh dgn pengajaran,tumbsup!!

Sarah Mohd Saleh said...

manusia xena puas dengan ape yg die miliki ;)

Akue Achik said...

huhu,,sy la insan tu..astagfirullahalazim..

L said...

juliet ira- yer.. salam maal hijrah tuu.. semoga kita sentiasa berubah.=)

L said...

cik tikah- a'ah.. Allah dah bgi petunjuk dah..

L said...

yaya- yer.. thumbs up for whose teaching me.. huhu

L said...

kak sarah AKA dr cinta..yer... betul.. thx membaca.=)

L said...

achik, biasa la tuuuh.... semua penah buat kesilapan.. jom kita berubah..=) salam maal hijrah..=)

Puan Kutu said...

salam maal hijrah..

sy oandi jer tapi bukan memandai-mandai..bley camtu?hakhak..

sakit telinga aku bila baca entri.tak smpt mute.apakah gila bola?haha jgn mare

terkejut bukak2 dengar bunyi pelik.muahahaha

♥cmª shIemª♥ said...

alhamdulillah..

salam maal hijrah juga ya..

L said...

hehhe.. itu pasal L suh mute tuuh.. hahahha... nt larh L buang radio buruk tuuh.. hahahha anyway tq membaca..=)

L said...

cm- yer.. salam maal hijrah too...

Tiramisu Fatiema said...

Salam maal hijrah...teruskan wat entri camnie..

AdiaLuze said...

Salam Maal Hijrah sis ..

Btul tuh .. Zaman sekarang ni dah ramai sgt manusia yang rasa diri dah terlalu pandai ... Tu yang suka buat ikut suka ati ... Hmmmphhh

L said...

tiramisu.. yaaa saya kan teruskan.. chaiyok3

L said...

adialuze..salam maal hijrah tuuh.. minx2 kita xtergolong la dalam golongan tuh.. amin..

fathyn huSna said...

yup..btl tu..jangan nk mandai2..
kita bukan sesape nk mandai2kan diri..Allah dh bg kita panduan.. rujuk panduan yg ALLAH dah sediakan..jgn sesekali ketepikan hukum ALLAH..

semoga kite semua terpelihara dari perkara2 yg menyesatkan dan sentiasa dibawah lindungan dan rahmatNya..ameen..

salam maal hijrah 1433 too.. :)

~SaL IjOu~ said...

Salam Maal Hijrah L~ =)

"bnyk2kan mencari ilmu agar tidak ketandusan disana"

setuju..amalkan pembelajaran sepanjang hayat..ilmu xkan habis dituntut..utk dunia & juga akhirat~

Zul Fattah said...

yup betul tu.. skrang ni, ramai yg memberi hukum menggunakan akal fikiran, bukan berlandaskan al-quran dan hadis..

Woofer Storm said...

memandai mandai pada sesuatu yang kita tak pandai tu mental..

*salam maal hijrah ya..like entry ni^^

ozzy said...

isi yg menarik cuma byk sgt ejaan shortcut terkial2 juga nak baca bagi yg x biasa

fuad ansari said...

mungkin ramai yg menyangka dia sudah terlalu pandai..

sebagaimana manusia yg reka robot, manusia tahu cara mana nak kawal robot tersebut..

dan sebagaimana Allah mencipta manusia, Allah swt tahu cara mana nak kawal manusia.. jgn sesekali menafikan bahawa undang2 Allah swt adalah yg terbaik..

(",)

L said...

fatin- yer... kiter hnya la setompok kecil andai dilihat dari atas... apalah sgt kita utk tolak hukumAllah..=) yer.. salam maal hijrah 2..=)

L said...

sljou-akak... betul tuuh... bnyk lagi ilmu yg perlu dicari.. L pun bnyk ag yg tak taw.....

L said...

zul fattah- yer betul tuh, xkira la. dari bawah sampai ke atas.... masih minat memandai mandai..

L said...

woofer storm- yerh.. terlalu memandai pun pyh jugak kan... ngeh3

L said...

ozzy- sory bro... nt L cuba baiki penulisan lagi erk.... n thx 4 bace... salam maal hijrah..=)

L said...

fuad- betul tu sedara.... patuhi lah pada pencipta kita,Allah...
salam maal hijrah. tq komen sini..=)

blog-tips-kurus said...

hijrah itu perjuangan..

azmnor said...

Salam Maal Hijrah L.., semuga menjadi hamba yg lebih tawaduk...Insyaallah...aaminnn

ieda said...

salam maal hijrah dik ..
setuju sgt2 :) semoga kita dpt lebih pertingkatkan amalan kita :)

L said...

yer.. amin.... semoga sama2 lah kits ke arah kebaikkan.=)

cart kartika said...

sama-sama kte brubah ke arah yg lbh baik.. tq invite.. nice sharing..

ummiarissa said...

hmm..bagus kupasan entry ni..sangat menarik dibaca..lagi-lagi buh slang penang...lagi syok baca...tq...

faizulosman said...

suke dgn cara penulisan L... isi pun menarik...

salam maal hijrah...

http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2011/11/cuti-cuti-malaysia-mari-melawat-johor.html

L said...

ika. hehhe.. jom3 kita berubah....

yerh akak ummi? penang eh.. cek hbq mai taw... ahahhaha

L said...

faizol.. yer jpg saya melawat k..=)

Nizam Ijam said...

salam maal hijrah :)

iMBobo said...

seeloknya berguru :)

farah hanim said...

nicee ^_^
sek bek xpenh nak memndai2 dalam bab2 cmnie
ilmu belum ckup didada :D

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

salam ma'al hijrah! niat untuk pergunakan ilmu yg ada itu penting:)

syasyah_biscuits said...

salam maal hijrah.. :)

syasyah_biscuits said...

salam maal hijrah.. :)

~RizaL~ said...

salam maal hijrah

CahayaMulia said...

salam maal hijrah gak..

p/s: mmg org dh start cuti, tapi.. still xsempat update.. bersarang sketika...

Qaseh dalia adelia said...

salam maal hijrah L ..

jangan main2 dengan agama kita , n nak cakap sesuatu kena lah buat rujukan dulu kan . tq =)

shahsyaz said...

slm maal hijrah dahulu, :)

psl ayt al - Quran tuh, kalau x dpt nk paste dlm entry, awk bleh buat print screen, :), tuh rase nye kaedah plg sng kan???

nice entry dear, :)

onie said...

pegang pada al-quran dan as-sunnah...insyaAllah tak terpesong..salam maal hijrah :D

Bidadari Syurga said...

salam maal hijrah lambat terjah... heeeeeee

ps: bagi ayat n biar mereka fikir... rujuk org pakar... rasanya cengitu kot......

L said...

salam maal hijrah to u OLL.. yer cik atiqah. sebok sgt laatuh tu yg ta terupdate kan.. hehe

L said...

shahsyaz- yer bro// tq tunjuk ajar k..=)

dalia- betul tuh, merujuk dulu.. baru la betul.

L said...

insyaallah kalu pegg pada dua2 tu kita xkan terpesong... thx onie..

nuyui a.k.a miss YUI said...

salam maal hijrah..moga kt lbh byk buat kebaikan..

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

salam maal hijrah......
manusia kdg2 suka menghukum manusia lain dgn kata2 padahal yg menentukan Allah SWT. Menegur utk kebaikan xsalh tp siapa kita nak menentukan dosa pahala orang lain secara keterlaluan sedangkan kita pun buat salah.

Mizfantagiro said...

wlpun dh lewat sikit..tp nk ucp salam maal hijrah jugak..nice entry=)
Bila makin dekat kiamat..makin jauh manusia dgn ALLAH SWT..Semoga DIA merahmati kita semua..amin..

Aku said...

SAlam Maal Hijrah,

aku konpiuslah kalau ada orang yg memandai-mandai nih...

L said...

yer cik aisyah.. kita xdak hak nk menghukum orang... hnya Allah sahaja yg ada hak...hak kita cuma menggunakan hukum Allah...=)

L said...

xper lambat seket saja... salam maal hijrah too.

aku- kalu ko pening. aku lagi penin..=)

MamaEma said...

menjaga adat di tempat orang..jangan nak tunjuk pandai yang emmangnya kita pandai

Workshop Bisnis Online said...

berkunjung sob..salam blogger
sukses selalu yah..
salam

AyiLarimA said...

Assalamualaikum, maaf Mira lmbat komen.. :)

The conclusion, s'pndai2 kita umat mnusia ni, 100 kali ganda kepandaian yg kita ada bole d'tarik Allah SWT ble2 mse je.. So, kita ptot laa b'syukur n jgn t'lmpau b'bangga dgn kelebihan or keistimewaan yg kita ada :)

LadyBird said...

eh.. betul2.. intro tu bestlah.. buat kite tertarik tuk terus mmbaca.. :D.. analoginya kene sgt2.. santai.. :).. suka :)

Nieda said...

ramainya singgah !
Tq singgah di Cempaka Biru.

L said...

yer mamaema.. kalu dok tempat org pun jgn belagak jugak kan.. huhuu

kak nieda tq dtg kayh.. hek3

L said...

lady bird- tq sudi membaca k..=)

puteri.dyne94 said...

ur entry sgt interesting la...ngee..
sllunye pu3 x rjin bace..tapi harini rjin.. =)

keep it up..

kiera'sakura said...

padat!!

btol tue , sdangkan Al Quran dan As Sunah tue adalah yg terbaik.. jgn pandai2 nk jd pndai sgt...

Bell said...

sangat sokong entri nie..keep it up ye L..banyak pengajaran dalam entri nie..bagus2...
sama2lah kita berhijrah kepada yang lebih baik..:)

HaiDa HiDa said...

entry yang menarik.. sepandai dan sehebat mana pun kita, ingatlah kita dicipta olehNYA.. DIA lebih berkuasa..

Run Away said...

salam maal hijrah..;d

Arra Ahmad said...

berubah kearah kebaikan..insyaAllah..:)

Arra Ahmad said...

berubah kearah kebaikan..insyaAllah..:)