Saturday, November 19, 2011

Belajar dari Alam

Sebelum baca. Sila mute kan application  goggle chrome, mozilla, windows explorer anda.. hahaha

Berdasarkan surah AL-Lail ayat 1-4. Allah Taala sumpah tentang jantan dan betina, malam dan siang. Jadi kenapa Allah Taala sumpah dgn jantan dan betina, malam dan siang Sebab ia boleh dibuat sebagai zikra(peringatan) . manusia boleh wat penilaian, manusia boleh wat peringatan dengan alam. Manada manusia buat peringatan dengan lappy . ada ker Karam Singh valia buat peringatan dengan kipas? “ Ibarat kipas yg tidak berpusing begitulah hati manusia” karam sing valia di tv3. xsesuai lgsg. Xde ag penah wat g2. Karam singh akan bercakap pasal alam. “harapkan pagar pagar makan padi” Nampak. “Apabila mendengar guruh dari langit, air tempayan jgn dicurahkan, apabila mendengar janji YB, jgn trus percaya” ha, kata dia. Setiap peringatan tu para2 pembaca, semuanya diambil dari alam. “sekali ombak melanda, sekali pantai berubah.” Manusia belajar dgn alam. ‘nyaman sungguh hari ini, dikena pulak angin sepoi2 bahasa’.

Dengar guruh ada peringatan dia, dgr hujan ada peringatan dia. Bila dtg malam datang pringatan dia. Bila dtg siang ada pengajaran dia. Bila tgk pada binatang ada pengajarannya. Pada binatang itu mewakili sifat2 kita. “Inna sa’yakum lasyatta” ada yg dihadapannya dgn pakai jubbah, serban beso, janggut panjang, Nampak gayanya mcam alim. Macam alim, alim2 KUCING. Ada sebut alim rimaw?  Xder. Yg ader alim kucing. Ada org yg perangai macam kucing, baik jerk depan tuan dia, ikan pun xdimakan, dok cuit jerk,tuan tu pi kedapur, kejap jerk dia ngap mkan bawak lari, itu namanya alim2 kucen, baik. baik ada makna tuh.. kiter tgk pada buaya, ada manusia yg perangai mcam buaya. Manada buaya menolak bangkai. Dia balun, dia rembat peluang yang ada, semua dia rembat,halal pun dia amik, haram pun dia amik. Kotor pun dia amik, bersih pun dia sapu. Itu namanya buaya. Mana peluang depan mata dia ngap ajer.dia xkira apa pun, janji MASYUK.

Ada orang yg perangai dii macam perangai lalat. Cube tgk lalat terbang..wuuuuuuu.wuuuuuu..bangkai dihurungnya. Wuuuuu.. najis dihurungnya..wuuuu…. dihurungnya tempat sampah. Banyak lagi menda lain yg boleh dihurung, tp sampah juga dihurungnya. Ada manusia yg matanya macam mata lalat, cari salah orang jer, dtg masjid, cari salah tok Imam, imam baca pendek dia marah. Allahuabar ,” inna a’toina” ajer yg imam baca. Marah dia. Pendek giler..kedekut beno, baca la panjang sket. Dia xtaw yg tok imam tu sakit perut. Xtahan kot.. tok imam tu ada la sebab dia baca pendek. Tp jenis lalat di belakang tu ramai. Ak datang nie, bca la pnjg sket. Nt besok dia dtg, tok imam baca panjang, dia marah pulok dah. Silap dtg masjid, pnjg pulak dah. Ini namanya mata lalat. Xpenah cari betol orang. Dia cari salah orang. Ada sorang isteri dok minx cari ubat, laki dia asal tidur bedengkur asal bedengkur tidola tuh.dia tido lena,. Jawapan utk akak tu , bersyukur lah akak  dapat laki yg berdengkur. Sbb bila dia bendengkur, suami akak ada disebelah akak. ‘krooohh’ . ha, ada org tua tuh, lantak p lah. Sbb baper ramai yg is3 loni raba2, tgk laki xdok. Kesian tido sorg2, dgn siapa la pulok laki tu tido…jadi mana2 akak2 yg dapat suami bendengkur tuh patut bersyukur. Duduk tingkat bawah, dengar suami berndengkur kat atas nuh.

Jadilah mata lebah, mata lebah mata yg mencari yg baik. Para pembaca bukak surah Al-Nahl ayat 67-68 . Allah sebut tentang lebah, Allah perintah lebah supaya membuat rumah, rumah di atas bukit, rumah diatas pokok, dan membuat sarang ditempat manusia buat sarang. Allah menyuruh lebah2. Kemudian, Allah berkata bertebaran lah kamu lebah2 cari bunga-bungaan bawak balik kesarang kamu dan keluarkan benda yg sangt manis dan sgt bagus namanya madu. Cubala kita jadi lebah cari pengajian. Pegi masjid ni xdak, pg masjid len pulok. Semyg mgrb kat masjid nie, xdak kuliah maghrib. Cari suraw lain.

Cuba kita tgk, ada manusia nie perangai macam babi. Babi nie cume reti buat anak jerk, tp xreti bela anak. Anak punya banyk, tp xkenai pun, eh2 kamu anak ak ker? Xkenal para pembaca. Ada orang yg perangainyer mcam ikan haruan, dimakan anknya sendiri. Ada orang yg macam tuh. Rogol anaknya seniri. Dibunuh anaknya sendiri. Sebb tu Allah bersumpah perangai manusia ni macam2. Ada manusia ni perangai suka bawak mulut. Namanya mulut murai.popetpopet2. ada orang yg perangai yg macm anjing, kita dah tolong dia dia tengking kita balek. Kita bantu dia, dia gigit kita balik, kita tolong dia selesaikan masalah utang, dia kencing kita balek. Ini namanya anjing. Bagai menolong anjing tersepit, dilepaskannya, disalaknya kita balek.

Anak/adik beradik kita perangai macam2. Ada lima orang. Mana perangai serupa. Yg sulong sekarang ni pun keja along, ngutip utang jer keja dia.kadang2 dia kejar orang, kdg2 orang kejar dia. Anak no 2, ustaz, keje dia berzikir saja. Subhanallah33x. orang Tanya sapa tuh.. ustazzzzzz… sampai smyang jumaat imam tgh baca  khutbah pun masih boleh berzikir.   Aiiii kesian. Mana boleh berzikir masa imam tgh khutbah. Letak la tasbih dalam poket, dgr la khutbah. Ma ja alallah huli rojulin min qolbaini fi jouti. Tidak dijadikan dalam satu masa dua hati. Satu masa nk dengar khutbah, satu masa nak berzikir. Mana mahunya. Zikir xdapat, khutbah xdapat. Letakkan tasbih dibawah dengar. Dan tok khatib yg jumpa orang tgh beckap2, org berzikir. Tegurlah dia. ‘tuan haji, bila dgr khutbah, jgn buat keje lain’ duduk diam2. Agak2 penah dengar x imam buat g2? Tgk 1 orang bagos punya tido, asal khutbah jumaat tido. asal tido tu , khutbah jumaat la tuuuh. Tok imam tegur dia ‘ tuan haji, ini bukan waktu tido, sila bangun, ubah tempat lain’ agak2 haji tuh nk tido lagi x? mggu depan diantara dua aja samada xtido atau xdatang langsung smyg kat situ. Haaa. Dia tuko masjid lain. Dia marah kat tok imam tuh, adaka tegur ak direct. Abeztu nk tegur macam mana lagi kan wahai kaum adam. Sebb tuh tok imam, tok bilal kene berani. Nk menegur orang nie semua orang kene buat. Kalu ustaz saja yg tegur orang, xcukup.  ‘kuntum khaira ummatin ukhrijat minnas.’seluruh kamu ,kata Allah adalah ummat yg terbaik. Siapa dia ummat yg terbaik?  Yg menyeru kearah kebaikkan dan  mencegah kemungkaran. Kalu semua orang bergerak sbg pendakwah. Tegur dan tegur dan tegur. Masyarakat jadi baik. Skrg nie pasaipa xtegur? Ak bukan ajk masjid, buat per nk tegur. Ditengoknya air xtutup, paip xtutup. Keluar aja air. Jenis cari salah orang, 'cuber tengok nie macam mana bil air xbanyak air xtutup, apa nie!' Dia pun start moto balek. Tutup laaaaa… jgnla cari slah orang. Kadang2 budak2 yg main.. terlupa nk tutup paip air tuhh.

Haaaaa… huhuhu.. aser macam nak smbung agi jerk nieh.. tp aser macam panjg sngt dah nieh. Ok setakat sini sajalah perkongsian ilmu yg xseberpa dari L. semoga kita dapat kebaikkan daripadanya. Dan apa yg baik tu datang dari Allah, dan apa yg buruk itu datang dari L seniri. K… selamat malam.~~

105 comments:

JR said...

Peringatan yg baik, kerana sesungguhnya manusia ini sentiasa dlm kerugian...

Panas..Perlukah Aksi Berahi Aaron Aziz dan Jasmin Hamid?

~Nana BamBam~ said...

bagus entri ini...ambik sebagai pengajaran la kan...

blog-tips-kurus said...

Ustaz L.'
thanks.. semoga kita tak jadi orang yg rugi..

zaty luvlianncezzz said...

lolz ! nice entry . =)
dari segala aspek kita ley perbaiki dei kita

Jum hayati di sini (^o^)
bila izrail datang memanggil

L said...

JR- yaaaa. manusia di dalam kerugian...

nana- ye2.. amik pengajaran dari alam..=)

blog tips kuruih & zaty- thx kay..=)

Cik Nanard said...

gudgud ! like this entry .
thumbs up :)

HaiDa HiDa said...

salam..
terima kasih atas perkongsian ni.. senang di hayati sbb semuanya berada di sekeliling kita.. dan kita mnusia ni mudah lalai dan leka.. dengan adanya pembacaan mcam ni, insyaAllah sama2 kita ingat mengingati..

Tiramisu Fatiema said...

Salam.singgah lawat blog nie...peringatan bersama...thanks share..penulisan yg santai..huhu..ustaz ke?

L said...

cik nanard- thx k..=)

haida hida- yer kita sling sama ingat mengingati..=)

L said...

tiramisu- ait. mana taw? huhu. sy org biaser jer..

~~zAnAfAhMi~~ said...

good entry, bakal ustad ye?

adwafarahin said...

errmmm btl sgt ape yg ditulis kt atas tu..byk perumpamaan alam menyerupai perangai manusia kan

Joe_Hans said...

Oh...pernah terlelap waktu khutbah... =_='

jemarisuri said...

thanks for info kadang2 kita tahu tp kita lupa apa yg kita tahu. hehe betul ke?

ieja amieja said...

salam ziarah,dah lama follow tp jrg singgah..

btw apa yg adik kata tu semua benar2 belaka..sapa makan cili dia lah terasa pedasnyer..sama2 lah kita renungkan..

ikatankasihku said...

biar membebel panjang pon takpe, asal penuh dgn isi yg bermanafaat :)

L said...

zana- huhu.. ye la kot... bakal jek..

joe- biaser la tuhhh.. ramai yg cenggitu.. tp berubah laaa. huh

suri- huhu mmg kita pelupa...

iema amieja- opss. sori akak.. jrg singgah blog die... yer same2 kiter renungkn.. thx sudi dtg..=)

L said...

yerh? tq akak.. huhu

Far8 budak baik said...

macam mane pun
suami isteri kita nnti..
kene gak terima cam ner pun..
berdengkur tu x jadi masaalah kn...
dapat detect dgn cepat..
haha

L said...

hahaha.. betul dapat detect ada ke xdak.. ngeh3

Zul Fattah said...

bagus.. teruskan bro.. dgan entry2 cam ni, sama2lah kita muhasabah diri balik.. sesungguhnya aku brasa rugi dlam hidup ini

Akue Achik said...

perbandingan antra mnusia n haiwn yg betul2 mnarik.. rasa terpukul je tgh2 bca entri ni..Astagfirullahalazim..

cinnamon.com said...

salam,kakak setuju dgn entri ni..tapi tak boleh nak baca la..ejaannya tu..maaf ye..

SaKiNaH (*_*) said...

mcm dgr ceramah...~~

Azmie said...

perkongsian yg bagus.. terima kasih kerana mengingatkan.. =)

L said...

zul fatah- tq,, ya saya akan sentiasa teruskan. doakan saya selalu ingat padanya..

aku achik- yeerh. tq mmbaca

L said...

cinnamon.com- oppsss. sori akak.. bnyk typing error.. sori.. men tulis jerk luper nk tgk balek.. soriii

sakinah- ait? dengor aper... mmbacer laaar.. huhu

azmie- yer sama2.. n tq yerh sudi baca..

InGkLate said...

trima ksih singgah kt blog sy...
blog ni sgt bermanfaat.. walaupon pnjang rs kejap je bc..hehe

L said...

ingklate.. hehehe.. kalu g2.. bacer la sumer yg ada.. huhu=)

Puan Kutu said...

suatu peringatan...

manusia yg selalu menganggap dirinya betul nie ssh..:)

Azhafizah[フィザ] said...

lumrah alam..kehidupan di bumi saling berkaitan..nice entry!

L said...

yer.. thx k..=)

Miss Xyz said...

hurm, pnjgnyaaa.. tp nice entry. prnh dgar jgk org ckp time khutbah dgr ceramah / khutbah, toksah zkir skali.. sye prnh try, mmg x dpt sgt isi ceramah yg dismpaikn.. ;)

Ezad Skytech said...

walaupun entri ni panjang...hee..tapi banyak yang dikongsikan...bila dengar khutbah tu kena khusyuk..kalau buat benda lain..takut tak sampai apa yang disampaikan...

L said...

huhu.. try eehh.. huhu..

merahitujambu said...

loteh baca..=_=

L said...

huhu..smpai letih.. ngeh3...sowey..

keri ikhwan said...

best la entri ni.
betul. bnyk yg bleh kta ambik pngjran drpd alam...
setiap kejadian ada hikmah yg perlu kta renung.
walau sekecil dan seburuk mnapun ciptaan itu, ttp ade kegunanan dn kebaikannya.

L said...

keri-tq kawan..=) yer.. setiapciptaanNya ada gunanya..=)

farah hanim said...

nice advice
byk bole dpt dri entry atas nie ^_^
hope dpt follow up dgn nasiht2 begini :)

Cikgu Tie said...

Suka baca N3 nie. Dapat muhasabah diri.

Iffah Afeefah said...

ye terbaik

mmg kene blaja dr alam

dn manusia juga terdiri dripadenye

jd xslh blaja mne y baik dr mnusia

NzA said...

sbgai manusia yg diberi akal, kita sepatutnya jadi yg trbaik antara makhluk2 itu....

sergeant keroro said...

terbaik. setuju tu.

Niena Pengembara Ilahi said...

nice....penulisan yg sgt2 bagus

L said...

tq sudi baca k..=)

Halimatun Sa'adiah said...

L wat sy tfikir sejenak

L said...

2 jenak?

Fazri said...

belajar dengan alam, dari alam untuk alam.. menarik postingannya. kalau bisa ditambahkan dengan gambar sob. supaya lebih hidup membacanya.

محمد رازيق said...

salam bro.. etrima kasih atas perkongsian yang bermanfaat ini.. entry sempoi, tp msj ada. tq

L said...

fazri- tq atas komen anda.. insyallah en3 lepas2 nie L cuber minx jasa baik encik gugel utnuk kasi gamabr2 yg baik punyer,,=)

raziq- yarrh, ttq bro sudi mmbacer=)

Cik tikah said...

kita belajar byk dari alam. kan?

Woofer Storm said...

mendalam maksud entry ni..

*suka part pasal lalat n smpah tu..ramai je orang mcm tu zmn skg ni..

L said...

cik tiqah-a'ah.. bnyk sgr... yg L tules tu diantaranya aja..

woofer storm- a'ah betul tuh.. prihatin ka?

LiLy @ MumMyQiStInA said...

peringatan sesaman kita..
nice sharing.. ^_^

nuyui a.k.a miss YUI said...

pnjg tp bermakna ni..

Nazz@Purple said...

perkongsian menarik..kt perlu ada budaya menegur utk kebaikan kan..dlm masyarakat kite..

lieynanilaz said...

peringatan yang baik untuk kita sama-sama memperbaiki diri...:)

||aLeaSaRa|| said...

morning ^^

tq sbb sudi menaip entri yg mmg patut dibaca semua.yelah alam berkaitan dgn khdpn manusia tak blh dipisahkan.manusia mmg ada kelemahannya begitu juga diri kite sdri.

jadilah spt padi makin tdk makin berisi.jgn terlalu leka dan kagum memandang langit yg biru hingga lupa tunduk merenung rumput yg menghijau di bumi....

Munnafendy said...

entri yg bgus, tajam dan menusuk kalbu!

AdiaLuze said...

Entri yang sarat dengat pengetahuan... SYABAS !! ;)

azmnor said...

Salam L..,

En3 yg punya banyak nasihat dan saya sgt menyukainya ...

Lady Ya-alif-nuN said...

ingat mengingati....terimakasih.

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

penulisan yg berilmu....sifat manusia mudah alpa.kena selalu motivasikan diri dgn membaca entry yg memberi ilmu dan peringatan..

L said...

lily,nuyu, naz- yarh.. peringatan utk kita bersama... saling ingat meningati..=)

liya- tq.. huhu..

L said...

aleasara- sama2. a'ah betul la tuh.. tgk dah boleh belajar dari alam kan?

azmnor- wowowo... suka juga en3 bro...=)

aisyah- yarh... kene sentiasa motivasikan diri..=)

Anum said...

good entry

Ct Aja said...

kadang2 manusia lebih suka mengamalkan pepatah "jgn jaga tepi kain org".... tegur-menegur kesalahan org lain mmg jauh skali... panjang xpe, penuh ilmu..

yaya chef kecik said...

entry yg bagus sgt...pjg and penuh pengajaran..taniah!!!

L said...

anukm-thx akak =)

ct aja- kadg2 tepi ken org pun kene jaga.. tpi jalah, dalam jgn laaa.. huhu

yaya- thx k..=)

Cik Ecah said...

L semua yg awk ceritakan kat atas tuh semua benda pernah berlaku kan...

pandai bertazkirah :) siap ada hadis dan dalil...bagus2...

L said...

xla pandai sgt.. biasa aja.. thx kay sudi membaca..=)

chiLl Out...!! said...

haha. nice entry

MamaEma said...

thanks for sharing

Kakzakie said...

Cantik... sebab itu dalam al-quran pun seruan ada yg dituju kepada semua manusia dan ada yg ditujukan kepada yg beriman - ya aiyuhal mukminun atau ya aiyuannas...

cik ain said...

nice entry . syukran :)

Paris Lipton said...

bagus uasaha mcm ni...terbbaekk

mama aini said...

banyak makna tersirat dr entry ini..semuga dpt dijadikan pengajaran..hu2x..

Phat said...

terbaik..tq for sharing bro

2+2=5 said...

terbaik :) ALHAMDULILLAH syukran L .. maaf lah dah lama tak menjenguk :)

L said...

kak zakie-yer betul tuh akak.. huhu

L said...

paris liipton, mama aini, phat- hoho... thx utk bacer kayh=)

L said...

2+2=5 - lol/// huhu.. xper.. anyway thx dtg jugak ehh..=)

Ct Mawa said...

btol 2..setuju sgt..tQ sharing

saniah said...

buah fikiran yg bagus..keep it up..aunty suka org muda bercakap hal2 yang ada isi..:)

hani said...

masyaAllah..
kamu..
terima kasih mengingatkan :)

L said...

ct mawa & hani - hoho.. tq sudi bacer k..=)

L said...

kak saniah tq k.. hoho. rajen2 r datang mmbacer k..=)

Hanis Azla said...

terbuka minda membacanya.. terima kasih yer.. mmg kita kena berani menegur mana yg tak betul.. tp jarang benar berlaku kan..

L said...

hanis _ yarh.. bila lagi nk tegur dgn keadaan skrg..=)

S..U..D..@..I..S said...

bagus pengisian n3, moga kita beroleh manafaat bersama
selamt membaca hingga akhirnya....

♛RaRa♛ said...

yeah.entry+info yang menarik banyak maanfaat yang saya dapat kat sini.terima kaseh yea awak, :))

L said...

yer.. tq sudi dtg.. rajin2 la membaca k.. hnya perkongsian ilmu yg lepas..=0

L said...

sudais...yer sori,, baru pasan.. tq sudi membaca..=)

Cik Nanard said...

da baca da nhe :)
btw . komen awak nanard da rep :p

http://nanardthephotographer.blogspot.com/2011/11/dear-fb-i-miss-you-d.html

Bro Ahmad said...

masa khudbah berzikir dalam hati sambil dengar khudbah tak salahkan..dari ada yang melalak bersembang kat belakang

aRa ❤ aFiq™ said...

peringatan.. insaf dgr ceramah..

L said...

yer2,, L pun tgh insap nieh.. huu

L said...
This comment has been removed by the author.
L said...

mmg la tu bro.. tp... macam mana kita nk bg tumpuan pada khutbah kalu ht kita ke lain.. xkhusyuk la kalu g2....

peRmaTa_ aGamA said...

subhanallah..entry yg bg0s..
mga kta semua dredhai n dberkati Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

L said...

yaaa.. tq akak..=)

Bell said...

betul tu L...
emm..contohnya macam pokok kelapa..apa yg kita boleh kaitkan dengan pokok kelapa dengan kehidupan kita..?? setiap batangnya..daunnya..buahnya..hehe..selamat renungkan :)

azmnor said...

salam..,

semuga kita semua menjadi orang yg mendapat peringatan dan sentiasa dalam keampunan Allah hendalnya...Insyaallah...aaminnn..

Arra Ahmad said...

semoga tidak tergolong dlm golongan yang rugi..