Thursday, November 4, 2010

Doremon or bulatmon???


Sebut saja Doraemon, tak kira dari kanak-kanak sehingga orang dewasa mengenalinya. Lihatlah bagaimana kartun Jepun dapat memecah pasaran sehingga ke antarabangsa. Kartun buatan Malaysia pun sebenarnya tak kurang hebatnya spt Upin Ipin yang telah menembusi Indonesia.

Doraemon ialah seekor binatang dari masa depan yang hadir dlm keluarga Nobita dan selalu mengelurkan barang-barang untuk membantu Nobita. Nobita ialah lambang kanak-kanak yang pemalas, kurang keyakinan diri, tertinggal dalam pelajaran dan selalu kena buli dengan Giant dan Sueno (betul ker ejaannya ni?)

Pada saya cerita Doraemon ni mempunyai ciri2 negatif yang boleh mempengaruhi kanak-kanak. Kanak-kanak yang sama nasib macam Nobita akan berangan2 mempunyai Doraemonnya sendiri dan tidak berusaha untuk maju. Jadi saya harapkan kartun Malaysia yg boleh memberi ciri-ciri positif spt Upin dan Ipin banyak lagi diusahakan di pasaran yang sesuai dengan budaya kita..

7 comments:

nurulhuda rusdi said...

hakhak!

mumumeow said...

doraemom cumil pe...

L said...

mumu lg comel.... huhuu

mumumeow said...

hak3...aku agak setuju ngan la artikel ko ni (ngan komen ko kt ats tu...hehe)

aku dulu slalu bygkn doraemon bgi pintu ajaib ...
so, xde la nk susah2 kne jalan kesana kemari

L said...

huhu,, haaa, tq mumu,

Fiqah Alias said...

mumu..xyah byg2 la doraemon tu haaa..kt ipsah nie pn dh rmai spisis2 doraemon...hik3...tp doraemon2 ipsah nie xda la poket serbaguna dy..dompet serbaguna je ad...huhu...an an an..nk dorayakiii...

L said...

haha, betol, yg cakap tu pom lebih kurang doremon dah,, hahaha